This is an outdated version published on 2022-08-12. Read the most recent version.

AXIOLOGICAL FUNDAMENTALS OF ECOLOGICAL CONSCIOUSNESS

Authors

  • Larysa Моkliak National Aviation University
  • Hanna Pokotylo

DOI:

https://doi.org/10.18372/2412-2157.35.16561

Keywords:

ecological consciousness, ecological culture, ecological ethics, spiritual values, responsibility, coexistence

Abstract

Introduction. The article analyzes and substantiates the axiological foundations of ecological consciousness as the basic and defining component of the ecological culture of the individual and society. The urgency of the topic is determined by the need to find answers to challenges related to the environmental crisis. The authors hold the view that the ecological crisis is a logical manifestation of the social crisis, the destruction of a balanced man-man, community-community, and man-environment relations. History is increasingly approaching the limits of its implementation in terms of production and consumption of material goods. And this highlights the problem of the values of human existence, environmental consciousness, the environmental culture of man, and society as a whole. And it is man, as an intelligent being, capable of critical self-knowledge and self-esteem, to consciously limit himself in his needs and desires, subordinate his activities to the system of cognitive, pragmatic assessments, moral values, and prohibitions and harmonize these relationships. The aim of the article is the definition and specification of the concept of ecological consciousness, analysis, and substantiation of axiological principles of ecological consciousness as a fundamental and determining component of the ecological culture of the individual and society as a whole. Research methods are systemic and interdisciplinary approaches that allow to analyze the subject of the research, namely the formation and functioning of the modern axiological component of environmental consciousness. Research results. Man as a universal creature, endowed with activity, creativity, can act by the standards of any kind and create the specific, inherent form of existence, i.e. a world of culture in which specific moments of life are preserved and actualized as the materialpractical experience of world development, as well as spiritual-theoretical and spiritual-practical knowledge, experience, evaluation, search for meaning and principles of human existence and a system of values. Discussion. The practice of modern life does not remove from the agenda of conscious cultivation of the system of spiritual values both at the individual level and at the level of the social group and society as a whole. Moral values, as a defining element of moral consciousness, give spiritual certainty to both motives and the moral activity itself. Conclusion. Overcoming the current environmental crisis, creating coexistence with nature become possible only on the basis of responsibility, knowledge, care, and recognition of the dignity and rights of the natural world.

References

Єрмоленко А. М. Соціальна етика та екологія. Гідність людини – шанування природи: монографія / А. М. Єрмоленко. – К.: Лібра. 2010. – 416 с.

Йонас Г. Принцип відповідальності. У пошуках етики для технологічної цивілізації / Г. Йонас – К.: Лібра. 2001. – 400 с. 3. Кисельов М. М. Екологічна свідомість як феномен освітянського процесу / М. М. Кисельов // Філософська думка. – 2005. – №5. – С. 130-149.

Кисельов М. М. Екологічні виклики на межі тисячоліть / М. М. Кисельов. // Філософська думка. – 2006. – №2. – С. 101-118.

Кисельов М. М. Мораль і право в екологічній етиці / М. М. Кисельов // Практична філософія. – 2017. – №4. – С. 3-9.

Кисельов М. М. Феномен життя у сучасному філософському дискурсі: монографія / М. М. Кисельов, Т. В. Гардашук, Ю. А. Іщенко, С. І. Грабовський. – Ніжин: Видавець ПП Лисенко М.М. – 2018. – 296 с.

Клешня Г. М. Роль традиційних цінностей культури у суспільному розвитку інформаційної доби / Г. М. Клешня // Вісник Національного авіаційного університету. Серія: Філософія. Культурологія: Збірник наукових праць. – Вип. 1 (29). – К.: НАУ, 2021. – С. 135-141.

Костенко Л. Україна як жертва і чинник глобалізації катастроф / Л. Костенко // Буковина. – 2004. – 4 вересня.

Маєр-Абіх К. М. Повстання на захист природи. Від довкіля до спільно світу / К. М. Маєр-Абіх. – К.: Лібра. 2004. – 196 с.

Малахов В. А. Етика: Курс лекцій / В. А. Малахов – К.: Либідь. 1996. – 304с.

Малахов В. А. Мораль на межі людського: виклики сьогодення / В. А. Малахов // Цивілізаційні виміри моральності: Зміна парадигми. Проект «Наукова книга». – К.: Наукова думка. 2007. – С. 3-40.

Мокляк Л. І. Природа як духовна цінність у становленні культури сучасного українського суспільства / Л. І. Мокляк, Г. М. Покотило // Вісник Національного авіаційного університету. Серія: Філософія. Культурологія: Збірник наукових праць. – Вип. 2 (22). – К.: НАУ, 2015. – С. 135-140.

Скиба О. П. Екологічна культура як складова духовності сучасної людини / О. П. Скиба // Вісник Національного авіаційного університету. Серія: Філософія. Культурологія: Збірник наукових праць. – Вип. 1 (33). – К.: НАУ, 2021. – С. 146-149.

Федотов Г. П. Святые древней Руси (X-XVII ст.) / Г.П. Федотов. – Paris: YMCA-PRESS. 1989.

Фромм Э. Душа человека / Э. Фромм. – М.: Республика. 1992. – 430 с.

Everden L. L.N. The Natural Alien: Humankind and Environment / L. L.N Everden. – Toronto: University of Toronto Press, 1995.

Naess A. Ecology, Community and Lifestyle / Naess A. – New-York, 1989.

Published

2022-08-12

Versions