ДЕФОРМАЦІЙНИЙ АСПЕКТ ПРОЯВУ УДАРНО-ХВИЛЬОВОЇ ПРИРОДИ ТЕРТЯ ТА ЗНОШУВАННЯ

Автор(и)

  •  Юрій Маліновський Відокремлений структурний підрозділ «Криворізький професійний коледж Національного авіаційного університету» https://orcid.org/0000-0001-5980-0908
  • Сергій Цвіркун «Криворізький професійний коледж Національного авіаційного університету» https://orcid.org/0000-0001-5430-3427
  •  Дмитро Власенков Криворізький професійний коледж Національного авіаційного університету
  •  Світлана Олійник Криворізький національний університет https://orcid.org/0000-0002-6169-8874

DOI:

https://doi.org/10.18372/0370-2197.1(98).17361

Ключові слова:

тертя, знос, мікронерівність, ущільнений шар, штамп, напівпростір, дотичні зусилля, нормальний тиск, критична сила, депланація плоских перерізів, стиснений зсув

Анотація

Як показує статистичний аналіз, головною причиною відмови машин є не їх руйнування, а зношування рухомих з’єднань та робочих органів під впливом сил тертя. Однак при створенні машин практично не обчислюється рухоме з’єднання щодо стійкості до зносу. У той же час існують такі методи триботехнічного розрахунку, і вони ґрунтуються на наступних групах теорій: геометричні; молекулярні, деформаційні та комбіновані. Усі ці теорії розглядають процеси, що відбуваються на контактних поверхнях. Крім того, використовуваний на даний момент підхід не враховує особливості проходження процесів деформації, що відбуваються перед мобільною частиною. У той же час мобільна частина (штамп) «розгоняє» хвилю деформації «запуску» на фіксованій частині, яка, як правило, не враховується при розгляді процесів тертя та зносу. Зауважимо, що ці деформаційні процеси при терті та зношуванні обумовлені деформаціями зсуву перед рухомим штампом, при цьому незважаючи на усталені уявлення, спотворюється гіпотеза плоских перерізів, внаслідок чого на зовнішніх поверхнях напівпросторів виникають деформаційні хвилі. Іншими словами, зміщені шари не мають можливості вільно рухатись по площині зсуву, в той час як відбувається так званий «обмежений зсув», що призводить до депланації зовнішніх та внутрішніх плоских перерізів. З цим баченням питання поверхневий шар напівпростору або втрачає свою поздовжню стійкість, або знаходиться під впливом циклічних напружень. В обох випадках відбувається знос та інтенсивне викришування контактних поверхонь. Крім того, з взаємодією штампу (або мікронерівностями, що утворюється на ньому) з мікронерівностями смуги в обох взаємодіючих деталях, встановлюється безперервний хвильовий процес. Зауважимо, що зі збільшенням швидкості штампу V коефіцієнт динамічності системи змінюється пропорційно зміні швидкості штампу. Дослідження дозволили встановити, що для стійкої роботи поверхневих шарів балки-смужки необхідно, щоб значення коефіцієнта перевантаження поздовжнього (критичного) зусилля було менше числа напівхвиль деформації, що утворюються попереду штампу, що рухається. Крім того, встановлено, що деформаційно-хвильові процеси, які відбуваються попереду штампу, що рухається, призводять до утворення сталих пластичних або пружних гребенів, які є перешкодами для рухомого штампу і ці перешкоди в диференціальних рівняннях руху інтерпретуються у вигляді імпульсних навантажень. Отримані результати свідчать про те, що при взаємодії деталей, що рухаються, проявляються елементи як деформаційно-хвильової, так і ударно-хвильової теорії тертя і зношування. Застосування зазначеного підходу дозволяє уточнити методи розрахунку на тертя і знос як у разі деформаційних, так і у разі геометричних мікронерівностей.

Біографії авторів

 Юрій Маліновський, Відокремлений структурний підрозділ «Криворізький професійний коледж Національного авіаційного університету»

 кандидат технічних наук, доцент, Відокремлений структурний підрозділ «Криворізький професійний коледж Національного авіаційного університету», вул. Туполєва, 1, м. Кривий Ріг, Україна

Сергій Цвіркун, «Криворізький професійний коледж Національного авіаційного університету»

кандидат технічних наук, старший викладач, голова циклової комісії, Відокремлений структурний підрозділ «Криворізький професійний коледж Національного авіаційного університету», вул. Туполєва, 1, м. Кривий Ріг, 50045, Україна

 Дмитро Власенков, Криворізький професійний коледж Національного авіаційного університету

старший викладач, заступник директора, Відокремлений структурний підрозділ «Криворізький професійний коледж Національного авіаційного університету», вул. Туполєва, 1, м. Кривий Ріг, 50045, Україна, Е-mail: ., тел.: +38 067 296 71 75.

 Світлана Олійник, Криворізький національний університет

 старший викладач кафедри технології машинобудування Криворізький національний університет, вул. Віталія Матусевича, 11, м. Кривий Ріг, 50027, Україна

Посилання

Malinovskij Yu.A. Danilina G.V., Dacenko S.Ju., Bondarec A.A. Kvazistaticheskie osobennosti postanovki deformacionno-volnovyh zadach pri trenii i iznashivanii. Metallurgicheskaja i gornorudnaja promyshlennost'. – Dnepr, 2018. №3. S. 75-81.

Panovko Ja.G. Gubanova I.I. Ustojchivost' i kolebanija uprugih sistem. M.: «Nauka», 1979. 384 s.

Biderman V.L. Teorija mehanicheskih kolebanij. M.: «Vysshaja shk.», 1980. 408 s.

Panovko Ja.G. Mehanika deformiruemogo tverdogo tela. Sovremennye koncepcii, oshibki i paradoksy. M.: «Nauka». Glavnaja redakcija fiziko-matematicheskoj literatury, 1985. 288 s.

Kragel'skij I.V. Trenie i iznos. M.: «Mashinostroenie», 1968. 480 s.

Bolotin V.V. Vibracii v tehnike. Spravochnik v 6-ti tomah. / red. V.V. Bolotin. M.: «Mashinostroenie», 1978. T. 1: Kolebanija linejnyh sistem. 357 s.

Svetlickij V.A. Sbornik zadach po teorii kolebanij. M.: «Vysshaja shkola», 1973. 456 s.

Aramanovich I.G. Lunc G.L., El'sgol'c L.E. Funkcii kompleksnogo peremennogo. Operacionnoe ischislenieju Teorija ustojchivosti. M.: «Nauka», 1988. 416 s.

Bazhal A.I. Fizicheskie osnovy processa volnovogo iznashivanija. Problemy trenija i iznashivanija. – Kiev: Izdatel'stvo «Tehnіka», 1975. № 7. S. 6–11.

Uchitel' A.D. Malinovskij Yu.A., Panchenko A.N., Dvoreckij D.N., Omel'chenko E.V., Dacenko S.Ju. Intensifikacija tehnologicheskih processov mehanicheskogo vzaimodejstvija instrumenta s zagotovkoj pri vypolnenii vysokotochnyh i jenergoemkih tehnologicheskih operacij metodami davlenija i rezanija / A.D. Uchitel' ta іn. Metallurgicheskaja i gornaja promyshlennost'. – Dnepr: 2019. № 5-6. S. 96–116.

Erlih L.B. Kosobudskij V.A., Vershin L.I. Volnoobrazovanie na obkatyvaemyh poverhnostjah. M.: «Nauka», 1975. 52 s.

Galin L.A. Kontaktnye zadachi uprugosti i vjazkouprugosti. M.: «Nauka», 1980. 304 s.

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-03-01

Номер

Розділ

Проблеми тертя та зношування