КІНЕТИЧНА ТИПОГРАФІКА В ПРОФЕСІЙНОМУ ТА КОРИСТУВАЦЬКОМУ КОНТЕНТІ ЦИФРОВИХ МЕДІА
DOI:
https://doi.org/10.32782/2415-8151.2025.37.30Ключові слова:
кінетична типографіка, графічний дизайн, кіно, реклама, вебсайт, шрифт, цифрові медіа, соціальні мережіАнотація
Мета статті – виявити особливості формування та розвитку кінетичної типографіки в контексті еволюції медіа, а також концептуалізувати практику її використання в сучасних цифрових медіа на прикладі професійного та користувацького контенту. Методологія. У дослідженні застосовано метод теоретичного аналізу; типологічний метод, завдяки якому уточнено основні характеристики кінетичної типографіки; історико-культурний метод, застосування якого зумовлено важливістю розгляду формування кінетичної типографіки в історичній ретроспективі; метод компаративного аналізу, що посприяв виявленню особливостей використання кінетичної типографіки в різних видах візуального контенту цифрових медіа; метод мистецтвознавчого та композиційного аналізу та ін. Результати. За результатами дослідження виявлено, що кінетична типографіка може розглядатися як репрезентація інформації за допомогою тексту в русі протягом певного періоду часу, форма, що здатна передавати емоції через динамічну візуалізацію тексту. Кінетична типографія посилює комунікативні властивості тексту, сама стаючи каталізатором виразної сили. Узагальнюючи теоретичні матеріали, представлені в науковій літературі та на основі аналізу сучасного контенту цифрових медіа, можна запропонувати таку типологізацію кінетичної типографіки: за типом контенту (професійна та користувацька); за типом аудіовізуальних форм (кінетична типографіка для художніх фільмів, телевізійних серіалів, телепрограм, трейлерів, спойлерів, рекламних відеороликів, музичних відеокліпів, малих екранних форм соціальних медіа (коротких відео – Instagram Reels, YouTube Shorts, TikTok Story та ін.)); за типом руху («послідовна», або «серійна», презентація та «динамічна презентація» (поділяється на глобальну та локальну)). Наукова новизна. Уперше з мистецтвознавчих позицій розглянуто кінетичну типографіку професійного та користувацького контенту цифрових медіа. Запропоновано авторське визначення поняття «кінетична типографіка» та типологізацію. Уведено на наукового обігу невідомі та маловідомі мистецтвознавчі праці закордонних дослідників, що пов’язані з питанням кінетичної типографіки в нових медіа. Практична значущість. Результати дослідження процесу розвитку кінетичної типографіки в контексті еволюції медіа і на сучасному етапі крізь призму специфіки професійного та користувацького контенту цифрових медіа можуть стати основою для подальших мистецтвознавчих досліджень означеної проблематики. Окремі положення можуть бути використані під час написання посібників та включені до курсів лекцій із графічного дизайну.
Посилання
Дядюх-Богатько Н.Й., Куць Я.Й. Шрифт у мультимедіа – перспективи розвитку. Вісник ХДАМ. Серія «Дизайн, дизайн-освіта». 2013. № 1. С. 30–32. URL: https://visnik.org/pdf/v2013-01-07-dyadyuhbogatko.pdf
Здольник І.Г., Довженко І.Б., Потанін С.Є. Дослідження особливостей створення кінетичної типографіки. Вісник Київського національного університету технологій та дизайну. Технічні науки. 2016. № 6(104). C. 230–235.
Опалєв М.Л., Саввіна К.С. Етапи розвитку анімованої типографіки в моушн-дизайні. Вісник ХДАДМ. 2014. № 8. С. 78–80.
Стребіж Н.О., Дядюх-Богатько Н.Й. Художні особливості кінетичної типографіки у студентських роботах кафедри графічного мистецтва та мистецтва книги Української академії друкарства. Наукові записки Міжнародного гуманітарного університету. 2021. Вип. 35. С. 106–110. URL: http://www.sci-notes.mgu.od.ua/archive/v35/28.pdf
Ходосов В. Ретроспекція розвитку кінетичної типографіки та її застосування в дизайні. Українська культура: минуле, сучасне, шляхи розвитку. 2024. Вип. 49. С. 521–526.
Чуєва О., Чолій М. Типографічний аспект анімованих титрів у кінематографі початку цифрової доби. Деміург: ідеї, технології, перспективи дизайну. 2019. Т. 2. № 1. С. 67–80.
Barnhart B. Kinetic typography: the what, why, and how. 2024. URL: https://www.linearity.io/blog/kinetic-typography/
Brownie B. One Form, Many Letters: Fluid and transient letterforms in screen-based typographic artefacts. Networking Knowledge: Journal of the MeCCSA Postgraduate Network. 2007. Vol. 1(2). URL: https://ojs.meccsa.org.uk/index.php/netknow/article/view/20/20
Ciaponi F. Tutta la storia della tipografia cinetica. Аrtribune. 2020. URL: https://www.artribune.com/arti-visive/2020/11/storia-tipografia-cinetica/
Gruszynski A.C. A imagem da palavra: retórica tipográfica na pós-modernidade. Teresópolis, RJ: Novas Ideias, 2007. 152 р.
Helfand J. Electronic Typography: The New Visual Language. In Beirut, M. et al eds.Looking Closer 2: Critical Writings on Graphic Design: Canada: Allworth Press, 1997. рр. 49–53.
Horak J.-Ch. Saul Bass: anatomy of film design. Lexington: University Press of Kentucky, 2014. 232 р.
Lee J., Forlizzi J. Hudson S. The Kinetic Typography Engine: An Extensible System for Animating Expressive Text. CHI Letters: UIST’02, 2002. V: 4, Issue: 2. P. 81-90. URL: http://johnnylee.net/kt/dist/files/Kinetic_Typography.pdf
Lee H.-J., Park S. What drives the learning benefits of moving text? A theoretical discussion for learning implications of kinetic typography. Humanities and Social Sciences Communications. 2023. Vol. 10. https://doi.org/10.1057/s41599-023-01646-6
Loknar N., Bratić D., Agić A. Kinetic typography - figuration and technology/ 2020. pp. 719-723. https://doi.org/10.24867/GRID-2020-p81
Marcuschi L.A. Gêneros textuais emergentes no contexto da tecnologia digital. In: Marcuschi L.A., Xavier A.C. (Org.). Hipertexto e gêneros digitais: novas formas de construção de sentido. Rio de Janeiro: Ed. Lucerna, 2005. pp. 13–67.
Matté V.A., Rodrigues M.A., Robson R., Brod M. Junior et all. «Princípios da tipografia cinética: um novo olhar». In: Anais do 11º Congresso Brasileiro de Pesquisa e Desenvolvimento em Design [= Blucher Design Proceedings, v. 1, n. 4]. São Paulo: Blucher, 2014. P. 274–285.
Oliveira G.R. de Tipografía cinética: imágenes de la escritura en el contexto de la multimedialidad. Revista Latinoamericana de Ciencias de la Comunicación. 2024. Vol. 23. Р. 131–142.
Urssі N.J. A linguagem cenográfica. 2006. 122 р. URL: http://centrotecnicotca.blog.br/wp-content/uploads/2015/03/A- Edgar and Sedgwick CENOGRAFICA.pdf
Vadiraj Sh., Rosh R. Kinetic Typography in Digital Media. European Journal of Arts, Humanities and Social Sciences. 2024. No. 1. pp. 61–66. 10.59324/ejahss.2024.1(4).05.
Woolman M., Bellantoni J. Moving Type, Singapore, Rotovision, 2000.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.










