ДИНАМІКА ДИЗАЙНУ БАНКНОТ НЕЗАЛЕЖНОЇ УКРАЇНИ В СОЦІОКУЛЬТУРНОМУ ВИМІРІ

Автор(и)

  • Дмитро Олександрович Гринько Київський національний університет культури і мистецтв https://orcid.org/0000-0001-5403-2639

DOI:

https://doi.org/10.32782/2415-8151.2025.37.28

Ключові слова:

графічний дизайн, дизайн банкнот, грошовий знак, гроші, візуальна комунікація, гривня, ідентичність, портрет, ілюстрації, архітектурна пам’ятка, опитування, дизайн-аналіз

Анотація

Мета статті полягає у вивченні динаміки розвитку візуальної мови і комунікативних елементів українських паперових грошей на прикладі банкноти номіналом 50 грн, а також з’ясування ставлення фахово орієнтованої на графічний дизайн молоді України до феномену української гривні. Методологія. Дослідження здійснено методом візуального опису банкноти номіналом 50 грн, порівняльного аналізу дизайну різних років її випуску, семантичного аналізу її графічних елементів та соціологічного опитування дизайн-орієнтованої молоді. Емпіричні дані отримано в результаті проведення кількісного опитування вузької вибірки професійно орієнтованої на графічний дизайн української молоді. Результати. У результаті аналізу динаміки дизайну української банкноти номіналом 50 грн, що функціонує у період відновленої незалежності України, виявлено відхід від відкрито етнічних мотивів декору банкнот до складної системи переосмислених у сучасних тенденціях візуальної культури символів української державності УНР і традиційної культури. Визначено, що українська влада як головний замовник дизайну грошових знаків формує довіру громадян до держави створенням і закріпленням стійких асоціацій її з діяльністю видатних діячів та здобутків, яких вони досягли у тій чи іншій галузі. Дизайн грошей впливає не лише на утилітарність та художню цінність цього платіжного засобу, а й презентує цінності та образ країни, з якими уряд держави хоче, щоб її асоціювали на світовій арені. У результаті проведеного серед дизайн-орієнтованої молоді опитування з’ясовано високий ступінь зацікавленості цієї аудиторії естетикою національної валюти та переважним схваленням застосованого семантичного наповнення. Відповіді респондентів підтвердили, що українська гривня сприймається не лише як платіжний засіб, а й як символ національної культури та ідентичності. Наукова новизна полягає у міждисциплінарності вивчення дизайну українських банкнот і проведенні комплексного аналізу як із мистецтвознавчої позиції, так і з соціологічної; виявленні ставлення української молоді до грошових знаків як носія національної ідентичності та каналу візуальної комунікації і впливовості дизайну на характер цього ставлення. Практична значущість полягає у можливості використання отриманих результатів дизайнерами, які займаються формуванням візуальної ідентичності держави, а також державними інституціями, що відповідають за затвердження дизайну грошових знаків, із метою вдосконалення їх візуальної привабливості та символічної виразності під час розроблення нових серій банкнот.

Посилання

«Гривня. Більше ніж гроші»: 35 тисяч людей відвідали виставку про історію та символіку національної валюти. URL: https://bank.gov.ua/ua/news/all/grivnya-bilshe-nij-groshi-35-tisyachlyudey-vidvidali-vistavku-pro-istoriyu-ta-simvolikunatsionalnoyi-valyuti (дата звернення: 26.07.2025).

Гончаров В.В. Гроші як предмет соціально-філософського дискурсу (аксіологічний аспект дослідження) : автореф. дис. ... канд. філос. наук : 09.00.03. Донецьк, 2010. 18 с.

Грушевський М. Ілюстрована історія України з додатками та доповненнями / уклад. Й.Й. Брояк. Донецьк : БАО, 2008. 733 с.

Еволюція гривні. Як змінився дизайн української валюти за 20 років. 2016. URL: https://tsn.ua/groshi/evolyuciya-grivni-yak-zminivsya-dizaynukrayinskoyi-valyuti-za-20-rokiv-628406.html (дата звернення: 25.07.2025).

Киричок А.П., Мельниченко А.А. Грошова культура населення в контексті дослідження соціальних комунікацій. Вісник Книжкової палати. 2013. № 12. С. 42–43.

Лагутенко О. Graphein графіки: нариси з історії української графіки ХХ століття. Київ : Грані-Т, 2007. 168 с.

Марковецька Г.М. Паперові грошові знаки і бони Східної Галичини 1914–1920 рр. : автореф. дис. ... канд. іст. наук : 07.00.06. Київ, 2004. 19 с.

Національний банк України. Історія української гривні. URL: https://bank.gov.ua/ua/uah/uah-history (дата звернення: 27.07.2025).

Петрашик В., Пилипчук В. Еволюція української банкноти у ХХ – на початку ХХІ століття: стилістичні й художні особливості. Наукові записки. 2023. № 34. DOI: https://doi.org/10.32782/2411-3034-2023-34-19.

Римар А.П. Українські гроші як атрибут соціокультурної самоідентифікації національної держави : автореф. дис. ... канд. культурології : 26.00.01. Київ, 2009. 20 с.

Садко Є. Українські банкноти (карбованці, гривні, шаги). 2020. URL: https://rentafont.com.ua/blog/znadibky-Istorychni/ukrainski-banknoty-karbovantsihryvni-shahy (дата звернення: 27.07.2025).

Скринник З.Е. Гроші як соціокультурний феномен у вимірах практичної філософії : автореф. дис. ... д-ра філос. наук : 09.00.03. Львів, 2007. 40 с.

Тріфонова Н.О., Березнюк Т.О. Творці українських банкнот періоду національно-демократичної революції 1917–1921 рр. Наукові праці Чорноморського національного університету імені Петра Могили. Серія «Історія». 2017. Т. 292. Вип. 280. С. 32–35.

De Heij H. Banknote design for retailers and public // DNB Occasional Studies. 2010. Vol. 8(4). P. 161–164.

Kleivan A. Norwegian Banknote Designs. URL: https://www.arekleivan.com/norwegianbanknotes (дата звернення: 27.07.2025).

KyivGallery. Дизайн української гривні: історія появи, подальша еволюція та автори. URL: https://kyiv.gallery/statii/dyzain-ukrayinskoyi-gryvniistoriya-poyavi-podalsha-evolyuciya-ta-avtory (дата звернення: 27.07.2025).

Ojedo F., Macizo P. The value of banknotes: relevance of size, colour and design. Psychological Research. 2023. Vol. 87. P. 1944–1952. DOI: 10.1007/s00426-022-01764-x.

Rafiei A., Karimi A., Bodaghi M. Polymer Banknotes: A Review of Materials, Design, and Printing. Sustainability. 2023. Vol. 15, No. 4. Article 3736. DOI: 10.3390/su15043736.

Speed C., Rankin J., Elsden C., Vines J. The future of money as a design material. In: Lockton D. et al. (eds.) DRS2022: Bilbao, 25 June – 3 July. Bilbao, Spain, 2022. DOI: 10.21606/drs.2022.785.

Stevanovski B., Klein R.M. Where do people look when they look at money? International Journal of Industrial Ergonomics. 2022. Vol. 88. Article ID 103261. DOI: 10.1016/j.ergon.2022.103261.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-10-30

Як цитувати

Гринько, Д. О. (2025). ДИНАМІКА ДИЗАЙНУ БАНКНОТ НЕЗАЛЕЖНОЇ УКРАЇНИ В СОЦІОКУЛЬТУРНОМУ ВИМІРІ. Теорія та практика дизайну, (37), 295–303. https://doi.org/10.32782/2415-8151.2025.37.28

Номер

Розділ

КУЛЬТУРА І МИСТЕЦТВО