КОНЦЕПТУАЛІЗАЦІЯ АКАДЕМІЧНОЇ АЙДЕНТИКИ В МІЖДИСЦИПЛІНАРНОМУ ТЕОРЕТИКО-МЕТОДОЛОГІЧНОМУ ДИСКУРСІ

Автор(и)

  • Тамара Адамівна Шадюк Національний університет водного господарства та природокористування https://orcid.org/0000-0002-2376-0112
  • Оксана В’ячеславівна Сарнавська Національний університет водного господарства та природокористування https://orcid.org/0000-0002-8111-2033
  • Тетяна Ананіївна Коберська Національний університет водного господарства та природокористування https://orcid.org/0000-0001-6920-2004

DOI:

https://doi.org/10.32782/2415-8151.2025.36.43

Ключові слова:

заклади вищої освіти, академічна ідентичність, академічна айдентика, візуальна ідентичність, корпоративна ідентичність, графічний дизайн, бренд, брендинг.

Анотація

Анотація. Мета роботи – сформулювати й обґрунтувати концептуальні засади академічної айдентики в контексті міждисциплінарного теоретико-методологічного дискурсу, визначивши її сутність, структуру та механізми формування в сучасному академічному середовищі. Методологія. Методологічна основа дослідження передбачає поєднання міждисциплінарного підходу та комплексу якісних і теоретико-аналітичних методів. Для виокремлення ключових ознак академічної айдентики та визначення її функціональних складників було використано метод концептуалізації. Структурно-функціональний підхід дозволив проаналізувати роль айдентики у формуванні інституційної цілісності та підтримці стратегії розвитку закладу вищої освіти. Своєю чергою застосування дискурс-аналізу надало можливість інтерпретувати комунікативний потенціал айдентики у взаємодії із соціокультурним контекстом академічного середовища, а також зрозуміти її роль у формуванні й підтримці інституційного бренду. Результати. У статті здійснено аналіз трансформацій академічної айдентики в умовах цифрової доби. Розглянуто еволюцію концепту від особистісно-професійного до інституційного рівня з акцентом на зростання ролі візуальної ідентичності та графічного дизайну в процесах репрезентації закладів вищої освіти. Визначено ключові компоненти академічної айдентики: особистісні (індивідуальна самоідентифікація викладачів і студентів), професійні (компетентності, викладацька і наукова діяльність), культурні (корпоративна культура, цінності), інституційні (брендинг, місія, візуальні елементи). Доведено, що академічна айдентика в сучасних умовах дедалі більше артикулюється через інституційну ідентичність, сформовану за допомогою візуальних, мовних та мультимодальних репрезентативних засобів. Установлено, що візуальна айдентика (логотипи, колористика, дизайн комунікаційної продукції) є не лише засобом вираження, а й фактором підтримки стабільного академічного бренду, що об’єднує членів академічної спільноти. Наукова новизна. У роботі запропоновано цілісне розуміння академічної айдентики як багаторівневої структури, де інституційний вимір набуває визначального значення в цифрову епоху. Розкрито взаємозв’язок між ідентифікаційними процесами і розвитком інструментів візуальної репрезентації. Підкреслено роль візуального повороту як методологічного підґрунтя сучасного дослідження академічної айдентики, крізь призму якого пояснюється загальносуспільна практика, що має вплив на візуальні комунікативні стратегії сучасного університету. Практична значущість. Отримані результати можуть бути використані адміністраціями закладів вищої освіти для розроблення ефективних стратегій брендингу, візуальної комунікації та зміцнення інституційної ідентичності. Зокрема, в статті запропоновано теоретичне підґрунтя для формування візуальної айдентики як важливого елементу освітнього маркетингу, що сприяє залученню здобувачів освіти, партнерів та підвищенню репутації закладу.

Посилання

Брюховецька О.В. Візуальний поворот у культурі і культурології. Культурологія: Могилянська школа : колективна монографія ; наук. ред. та упоряд. М.А. Собуцький, Д.О. Король, Ю.В. Джулай ; Нац. Ун-т «Києво-Могилянська академія», Каф. культурології. Київ : Олег Філюк, 2018. С. 130–165.

Гальчинська О.С. Дизайн-проєктування основних компонентів айдентики бренду. Графічний дизайн в інформаційному та візуальному просторі : монографія ; за заг. ред. М.В. Колосніченко. Київ : КНУТД, 2022. С. 149–170.

Герб Київського національного університету імені Тараса Шевченка. URL: https://knu.ua/ua/geninf/ herb/ (дата звернення: 19.11.2024).

Кравченко О.В., Безмеліцина К. В. Символіка та графічні прийоми у військово-патріотичній айдентиці. Теорія та практика дизайну. 2025. № (34). С. 336–343. URL: https://doi.org/10.32782/2415-8151.2024.34.36 (дата звернення: 11.05.2025).

Мелеганич Г. Освітні пріоритети в цілях сталого розвитку ООН до 2030 року: досвід України. Міжнародний науковий вісник. 2022. № 1–2 (25–26). С. 92–100.

Михайлова Т.С. Айдентика як поняття комплексної системно–концептуальної моделі ідентифікації в архітектоніці дизайну. Мистецтвознавчі записки : зб. наук. праць. 2021. Вип. 39. С. 22–26.

Приходько Т.П. Професійна ідентичність викладача вищої школи. Збірник наукових праць «Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах». Класичний приватний університет, 2012. Випуск № 22 (75). С. 305–310.

Хоружий Г. Академічна культура: цінності та принципи вищої освіти. Тернопіль : Навчальна книга – Богдан, 2012. 320 с.

Шаповал А.Г., Мазніченко О.В., Осадча А.М. Роль дизайну у створенні фірмового стилю. Теорія та практика дизайну. 2023. № (28). С. 212–219. URL: https://doi.org/10.32782/2415–8151.2023.28.23 (дата звернення: 11.05.2025).

Academic and Professional Identities in Higher Education. The Challenges of a Diversifying Workforce. / Edited by Celia Whitchurch, George Gordon. New York: Taylor & Francis, 2009. 288 р.

Academic Identities in Higher Education. The Changing European Landscape. / Edited by Jon Nixon, Linda Evans. London : Bloomsbury Publishing, 2015. 240 p.

Alessandri Susan Westcott. Visual Identity. Promoting and Protecting the Public Face of an Organization. New York: Taylor & Francis, 2014. 178 р.

Building Corporate Identity, Image and Reputation in the Digital Era. / Edited by Dennis, Charles; Foroudi, Pantea; Melewar, T C. New York: Taylor & Francis, 2021. 572 р.

Carter Susan. Academic Identity and the Place of Stories. The Personal in the Professional. Heidelberg : Springer International Publishing, 2020. 139 р.

Changing Identities in Higher Education. Voicing Perspectives. / Edited by Roberto Di Napoli, Ronald Barnett. Oxfordshire: Taylor & Francis, 2007. 240 р.

Foroudi Mohammad Mahdi, Foroudi Pantea. Corporate Brand Design. Developing and Managing Brand Identity. New York : Taylor & Francis, 2021. 282 р.

Knapp Pat Matson. Designing Corporate Identity. Graphic Design as a Business Strategy. Gloucester: Rockport, 2001. 160 p.

Nelson Richard. Academic Identity in the Age of AI. Higher Education and the Digital Revolution. Leeds : Emerald Publishing Limited, 2024. 120 р.

Noel Michelle. The Art of Academic Identity: A Comprehensive Guide to Higher Education Branding. URL: https://studionoel.co.uk/education–branding (дата звернення: 12.11.2024).

Stevens Richard. Erik H. Erikson. Explorer of Identity and the Life Cycle. London : Palgrave Macmillan, 2008. 152 p.

The Development of Professional Identity in Higher Education. Continuing and Advancing Professionalism. / Edited by Abdulghani Muthanna, Myint Swe Khine. Oxfordshire : Taylor & Francis, 2024. 242 р.

Vostriakov O., Volokhova G. Conceptualization of the Corporate Identity, Image, and Reputational Studies. European Journal of Economics and Management. 2021. Vol. 7. Issue 1. P. 113–121.

Wheeler Alina. Designing Brand Identity. An Essential Guide for the Whole Branding Team. New Jersey : Wiley, 2012. 336 р.

Wu Ying-Qi, Cheong Cecilia Yin Mei. Academic Visual Identity of Higher Education Institutions : A Multimodal Communication through Pictorial Representations. GEMA Online Journal of Language Studies. 2022. 22 (2). Р. 236–260.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-08-27

Як цитувати

Шадюк, Т. А., Сарнавська, О. В., & Коберська, Т. А. (2025). КОНЦЕПТУАЛІЗАЦІЯ АКАДЕМІЧНОЇ АЙДЕНТИКИ В МІЖДИСЦИПЛІНАРНОМУ ТЕОРЕТИКО-МЕТОДОЛОГІЧНОМУ ДИСКУРСІ. Теорія та практика дизайну, (36), 433–441. https://doi.org/10.32782/2415-8151.2025.36.43

Номер

Розділ

КУЛЬТУРА І МИСТЕЦТВО