МЕТОДИ ВІЗУАЛІЗАЦІЇ ЗОБРАЖЕННЯ В ДИЗАЙНІ КОМП’ЮТЕРНИХ ІГОР У ЖАНРІ ЖАХІВ: ІСТОРИЧНИЙ АСПЕКТ

Автор(и)

  • Наталія Владиславівна Скляренко Луцький національний технічний університет https://orcid.org/0000-0001-9188-1947
  • Анатолій Андрійович Горбачук Луцький національний технічний університет
  • Ольга Василівна Романюк Луцький національний технічний університет https://orcid.org/0000-0003-1691-0140
  • Юлія Сергіївна Бондарчук Луцький національний технічний університет https://orcid.org/0000-0002-1890-9795

DOI:

https://doi.org/10.32782/2415-8151.2025.36.38

Ключові слова:

візуалізація, графічний дизайн, комп’ютерна графіка, хоррор, жанр жахів, геймдизайн, відеоігри, дизайн візуальних комунікацій, ілюстрація, 3D -графіка, 2D -графіка, ретрографіка.

Анотація

Анотація. Метою роботи є висвітлення еволюції графічної візуалізації в дизайні відеоігор жанру жахів у контексті розвитку технологій. Методологія. Робота ґрунтується на системному підході до аналізу фундаментальних положень теорії візуалізації інформації. Для проведення дослідження застосовано історико-порівняльний, структурно-композиційний та образно-стилістичний аналізи, метод систематизації та класифікації, що дозволили проаналізувати особливості розвитку візуалізації та вплив технічних обмежень на комп’ютерну графіку і способи її реалізації. Результати. У роботі вперше систематизовано етапи розвитку методів комп’ютерної візуалізації у відеоіграх жанру жахів. Виділено такі еволюційні трансформації ігрової візуалізації: 1) світлова візуалізація – зображення на основі світлових точок на екрані (1958); 2) текстова візуалізація – текстові символи для формування зображень (1973); 3) 2D-візуалізація – використання пікселів екрану для візуалізації площинних зображень (1982); 4) 3D-візуалізація – тривимірна графіка для передачі псевдооб’ємних та реалістичних зображень (1992); 5) комбінована графіка – поєднання традиційних та інноваційних методів візуалізації (2000 і дотепер). Окреслено вплив технічного прогресу на розвиток комп’ютерної графіки та цифрових методів візуалізації. Наукова новизна. Новизна роботи полягає в тому, що було вперше систематизовано еволюційні трансформації методів зображення у відеоіграх жанру жахів, обґрунтовано вплив розвитку технологій на використання художніх засобів. Результати роботи є підґрунтям для досліджень, пов’язаних із розвитком комп’ютерної графіки, відеокомунікацій та геймдизайну. Практична значущість. Практичне значення результатів є важливим для проєктної діяльності графіків, ілюстраторів і геймдизайнерів, які використовують різні способи візуалізації в проєктах, удосконалюють естетичні вимоги з метою залучення більшої кількості гравців.

Посилання

Alone in the Dark DOS review. Retro Freak Reviews. 2017. URL: https://retrofreakreviews. com/2017/10/30/alone-in-the-dark-review/ (дата звернення: 03.05.2025).

Bellis M. The History of Spacewar: The First Computer Game ThoughtCo. 2019. URL: https://www. thoughtco.com/history-of-spacewar-19924126 (дата звернення: 03.05.2025).

Beyon W.M. Joy M.S. Hunt the Wumpus: an Empirical Approach. Warwick. 2011. URL: https:// warwick.ac.uk/fac/sci/dcs/research/em/publications/ web-em/01/wumpus.pdf (дата звернення: 03.01.2025).

Carter R. How does Virtual Reality Work? The Ultimate Guide. XrToday. 2023. URL: https://www. xrtoday.com/virtual-reality/how-does-virtual-realitywork/ (дата звернення: 03.05.2025).

Entertainment Writer. “Psychopomp GOLD”: An indie horror wonder. University of California Irvine. New university Official campus newspaper 2024. URL: https:// newuniversity.org/2024/11/08/psychopomp-gold-anindie- horror-wonder/ (дата звернення: 03.01.2025).

Failes I. Some of your favorite CG ‘Toy Story’ characters actually began as clay sculpts. 2019. Befores And Afters. URL: https://beforesandafters. com/2019/11/06/some-of-your-favorite-cg-toy-storycharacters- actually-began-as-clay-sculpts/ (дата звернення: 03.05.2025).

First 3D Survival-horror videogame. Guinness World Records. 2008. URL: https://www. g u i n n e s s w o r l d r e c o r d s . c o m / w o r l d - r e c o r d s / f i r s t- 3d-survival-horror-video-game (дата звернення: 03.05.2025).

Hodgson D. Half-Life 2: Raising the Bar – A Behind the Scenes Look: Prima’s Official Insider’s Guide. Primagames a division of random house, inc. Valvecorporation. 2004. URL: https://archive.org/details/ half-life-2-raising-the-bar (дата звернення: 03.05.2025).

Karthikeyan K. Indie Games: Everything You Need to Know Gameopedia. 2022. URL: https://www. gameopedia.com/indie-games-everything-you-need-toknow/ (дата звернення: 03.05.2025).

Krouwel A. The Makingof... 3D Monster Maze. Sock Monsters. 1981. URL: https://www. sockmonsters.com/TheMakingOf3DMonsterMaze.html (дата звернення: 03.05.2025).

Linneman J. Half-Life: Alyx tech analysis – aVR master piece that must be experienced. Eurogamer. 2020. URL: https://www.eurogamer.net/digitalfoundry- 2020-half-life-alex-tech-analysis (дата звернення: 03.05.2025).

Madison A. The Evolution of Video Games: From Pixels to Virtual Reality. Medium. 2023. URL: https:// atticusmadison.medium.com/the-evolution-of-videogames- from-pixels-to-virtual-reality-7330de135ef5 (дата звернення: 03.05.2025).

Models. DoomWiki. 2023. URL: https:// doomwiki.org/wiki/Models (дата звернення: 03.05.2025).

Mooney H. Playing Doom…30 Years Later – A Retrospective Review. Thumb Culture. 2021. URL: https:// www.thumbculture.co.uk/playing-doom-30-years-latera- retrospective-review (дата звернення: 03.05.2025).

Mutenda L. What is 2.5D Animation? Creamy animation. 2024. URL: https://creamyanimation.com/ what-is-2-5d-animation/ (дата звернення: 03.05.2025).

Petravchuk A. 2D Sprites in Game Design: Why Game Artists Still Use Them. Retro Style Games. 2023. URL: https://retrostylegames.com/blog/2dsprites- in-game-design/ (дата звернення: 03.05.2025).

Retrospection: Haunted House. WordPress. 2023. URL: https://justanothervideogameblogblog. wordpress.com/2023/10/26/retrospection-hauntedhouse/ (дата звернення: 03.05.2025).

Shneider T. A comprehensive history of lowpoly art, Pt. 1. Kill Screen. 2014. URL: https://killscreen. com/previously/articles/poly-generational/ (дата звернення: 03.05.2025).

Sinha R. A Comprehensive History of Horror Gaming. GamingBolt. 2016. URL: https://gamingbolt. com/a-comprehensive-history-of-horror-gaming (дата звернення: 03.05.2025).

The Evolution of 3D Graphics and Its Impact on Game Art Styles. Rocket Brush Studio. 2024. URL: https://rocketbrush.com/blog/the-evolution-of- 3d-graphics-and-its-impact-on-game-art-styles (дата звернення: 03.05.2025).

The First True Survival Horror – Project Firestart. Medium. 2023. URL: https://medium.com/@ betweenthescanlines/the-first-true-survival-horrorproject- firestart-9ca554c982fa (дата звернення: 03.05.2025).

Zalace J. What Was The First Horror Game? The Gamer. 2024. URL: https://www.thegamer. com/what-was-the-first-horror-video-game/ (дата звернення: 03.05.2025).

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-08-27

Як цитувати

Скляренко, Н. В., Горбачук, А. А., Романюк, О. В., & Бондарчук, Ю. С. (2025). МЕТОДИ ВІЗУАЛІЗАЦІЇ ЗОБРАЖЕННЯ В ДИЗАЙНІ КОМП’ЮТЕРНИХ ІГОР У ЖАНРІ ЖАХІВ: ІСТОРИЧНИЙ АСПЕКТ. Теорія та практика дизайну, (36), 389–397. https://doi.org/10.32782/2415-8151.2025.36.38

Номер

Розділ

КУЛЬТУРА І МИСТЕЦТВО