ОСОБЛИВОСТІ ІНТЕР’ЄРІВ РОМАНСЬКОГО СТИЛЮ

Автор(и)

  • Олена Ігорівна Сідорова Державний університет «Київський авіаційний інститут» https://orcid.org/0000-0002-4611-2150
  • Марія Володимирівна Божко Державний університет «Київський авіаційний інститут»

DOI:

https://doi.org/10.32782/2415-8151.2025.36.37

Ключові слова:

середньовічна архітектура, романський стиль, символіка, колірне рішення, матеріали, архітектурні форми.

Анотація

Анотація. У статті проаналізовано внутрішній простір романських архітектурних споруд як відображення духовних, естетичних і функціональних принципів епохи Середньовіччя. Особливу увагу приділено прийомам формування інтер’єру в романському стилі з використанням композиційних та колористичних засобів, традиційних матеріалів, а також певного семантичного ряду і можливостям утілення виявленого арсеналу прийомів та засобів у сучасному дизайні. Мета дослідження: аналіз особливостей романського стилю в інтер’єрі, визначення стилеформуючих елементів та палітри кольорів, їхніх символіки та ролі у формуванні просторового середовища. Методологія. Використано комплексний міждисциплінарний підхід, що охоплює методи історико-культурного, мистецтвознавчого та архітектурного аналізу. Результати. У дослідженні розглянуто аспекти просторової організації, колірної палітри, архітектурних елементів та декору романських інтер’єрів, які підкреслюють функціональні потреби, соціальну ієрархію та релігійні уявлення епохи, а також місцеві матеріали та ресурси. Виявлено риси, спільні для різних типів романських інтер’єрів, які є проявом загальних світоглядних та естетичних тенденцій того часу і можуть бути втілені у сучасних інтер’єрах. Наукова новизна. Принципи організації внутрішнього простору в романську епоху залежали від особливостей історичного розвитку, соціальних та релігійних традицій, географічного положення та доступних будівельних матеріалів різних регіонів Європи. Інтер’єр відображав пануючі уявлення про світопорядок та суспільну і релігійну ієрархію. Звідти чітке функціональне зонування простору, симетричні осьові та центричні композиції. Стилеформуючими елементами були арки, склепіння, відкрита кам’яна кладка стін та відкриті дерев’яні балки стелі, масивний камін, прості геометричні форми меблів, гобелени, сюжетні композиції капітелей колон та орнаменти, які несли певне символічне значення, особливо в сакральних спорудах, підкреслюючи духовну сутність простору. Практична значущість. Розуміння фундаментальних принципів романської естетики та її функціонального підґрунтя дасть змогу більш свідомо використовувати характерні для цієї епохи принципи організації простору, матеріали, архітектурні елементи і аксесуари, які є чудовими інструментами для створення в інтер’єрі романтичної атмосфери, містичних асоціацій і цікавих сценаріїв.

Посилання

Бодак В. Релігія і культура: взаємодія та взаємовплив. Київ ; Дрогобич : Коло, 2005. 306 с.

Вечерський В. Курс історії архітектури. Київ : Інститут проблем сучасного мистецтва, 2006. С. 92–102.

Воробйова Л. Романський стиль. Архітектура: короткий словник-довідник. Київ : Будівельник, 1995. С. 257–258.

Гаврюшенко О.А., Шейко В.М., Тишевська Л.Г. Західноєвропейське Середньовіччя. Історія культури : навчальний посібник. Київ : Кондор, 2004. С. 282–322.

Європейська культура епохи Середньовіччя : конспект лекцій / Чернівецький держ. ун-т ім. Юрія Федьковича. Чернівці, 1998. 48 с. [6] Єфименко В.В. Культура Середньовіччя. Історія світової культури : навчальний посібник / кер. авт. кол. Л.Т. Левчук. 4-е вид. Київ : Либідь, 2003. С. 212–252.

Кемпбел Д. Герой із тисячею облич. Київ : Альтернативи, 1999. 392 с.

Клименюк Т., Проскуряков В., Ковальчук Х. Ілюстрований словник архітектурних термінів. Львів : Львівська політехніка, 2019. С. 87. [9] Левченко І.К. Романський собор Середземномор’я як культурний палімпсест. Місто: історія, культура, суспільство. 2020. Т. 10. № 3. С. 123–126.

Петренко М.Ю., Гальченко С.І. Середньовічна архітектура романського стилю. Актуальні проблеми природничих і гуманітарних наук у дослідженнях молодих учених «Родзинка – 2023». 2023. С. 56–58.

Полікарпов В.С. Лекції з історії світової культури. Харків : Основа, 1995. 389 с.

Сіверс В.А. Історія світової культури. Київ : НАКККІМ, 2011. 438 с.

Цебрій І.В. Романський художній стиль у мистецтві середньовічного Заходу : посібник. Полтава : ПНПУ, 2010. 64 с.

Цебрій І.В. Ідейно-художні напрями в культурному житті країн Західної Європи в добу Середньовіччя : посібник. Полтава : ПДПУ, 2008. 158 с.

Aubert M. Romanesque Cathedrals and Abbeys of France. London : Kaye, 1966. 663 p.

Charles V. Romanesque Art. New York : Parkstone Press International, 2008. 199 p.

Conant K. J. Carolingian and Romanesque Architecture (800–1200). London : Puffin, 1959. 572 p.

Kubach H. Romanesque Architecture. New York : Harry N. Abrams, Inc. Publishers, 1972. 438 p.

Little C.T. The Role of Monasticism in the Formation of Romanesque Art. The Art of Romanesque Sculpture: Studies in the History of Forms. Cambridge : Cambridge University Press, 1998. P. 9–25.

Mrusek H. Romanik. Leipzig : VEB E. A. Seemann Verlag, 1972. 234 p.

Norwich J.J. Great Architecture of the World. New York : DaCapoPress, 2003. P. 94–107. 288 p.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-08-27

Як цитувати

Сідорова, О. І., & Божко, М. В. (2025). ОСОБЛИВОСТІ ІНТЕР’ЄРІВ РОМАНСЬКОГО СТИЛЮ. Теорія та практика дизайну, (36), 381–388. https://doi.org/10.32782/2415-8151.2025.36.37

Номер

Розділ

КУЛЬТУРА І МИСТЕЦТВО