КУЛЬТУРНА СПАДКОЄМНІСТЬ ТА ІННОВАЦІЇ: ЗОБРАЖЕННЯ ДВЕРНОГО БОГА В СУЧАСНІЙ ВІЗУАЛЬНІЙ КОМУНІКАЦІЇ
DOI:
https://doi.org/10.32782/2415-8151.2025.36.35Ключові слова:
розпис бога дверей, регіональний стиль, китайська народна культура, сучасний дизайн, традиції, образ, культурна спадщина, книжковий дизайн, інновації, графічний дизайн, візуальна комунікація, музеї, культурна спадщина.Анотація
Метою роботи є систематизація процесів розвитку стилю регіональних розписів дверних божеств, виявлення того, як образи народного мистецтва входять у сучасний візуальний контекст, трансформуючись у сучасному дизайні книги. Дослідження спрямоване не лише на те, щоб відстежити історичну траєкторію образів богів дверей, а й наголошує на реконструкції їх значення в сучасному графічному дизайні, щоб знайти стійкий та інноваційний шлях інтеграції традиційних візуальних символів у сучасну мову дизайну. Методологія базується на системно-аналітичному, порівняльному, образно- стилістичному, комплексно-історичному, описовому аналізі, що дозволило поглиблено вивчити художні особливості розписів дверей у різних регіонах Китаю та зробити обґрунтовані висновки. Результати. Результати дослідження показують, що як типовий представник традиційного народного мистецтва багата візуальна мова розписів дверних богів має високий потенціал для трансформації в сучасному дизайні книги. Картини бога дверей у чотирьох основних регіонах сходу, заходу, півдня та півночі мають свої особливості: східний регіон здебільшого відображає делікатний та чудовий стиль із м’якими лініями; південний регіон віддає перевагу яскравим кольорам і витонченим формам; західні дверні боги зосереджені на таємничій атмосфері та релігійних символах; а північний регіон являє важкий реалістичний і величний стиль. Ці образні мови не лише є джерелом натхнення для візуальної краси сучасних книг, а й підсилюють культурну глибину та емоційний резонанс книг через вбудовування культурної самобутності та народних символів. У практиці сучасного книжкового дизайну ці образи дверних богів часто використовуються для вираження обкладинок, сторінок розділів або місцевих прикрас фестивальних, фольклорних та історичних книг, стаючи містком, що з’єднує традицію та сучасність, фольклор та мистецтво. Наукова новизна дослідження полягає в тому, що з позиції міжрегіонального порівняння художній стиль китайських картин бога дверей систематично відсортовано та запропоновано модель його еволюції в мові візуального дизайну. Водночас дослідження поєднує аналіз традиційних народних образів із сучасною практикою книжкового дизайну та будує логічний ланцюг «традиційні образи – мова дизайну – культурна трансформація» із двох рівнів культури зображення і застосування дизайну, забезпечуючи нову перспективу та теоретичну підтримку для регенерації традиційних культурних символів у контексті дизайну. Крім того, в дослідженні також запропоновано стратегічний підхід «візуального присвоєння та редизайну», тобто, зберігаючи основний дух традиційних образів і переформовуючи їх у форми сучасної мови дизайну, можна досягти сучасного вираження традиційних образів. Практична значущість. Це дослідження не лише надає джерела зображень та ідеї дизайну для довідки щодо поточного оформлення книжок, які все більше цінують культурні цінності, але також формує чіткі теоретичні вказівки для дизайнерів щодо того, як розуміти, вибирати та використовувати традиційні елементи на практиці. Особливо в публікаціях, які наголошують на культурній ідентичності та регіональності, класифікація регіональних стилів і модель застосування, створена в результаті дослідження, може ефективно покращити культурну точність і візуальну привабливість дизайну. У дослідженні також запропоновано конкретні шляхи інтеграції традиційної культури та сучасної естетики, включаючи такі методи, як виділення елементів, семантична реконструкція та медіапереклад, які допоможуть дизайнерам передавати традиційний дух, маючи при цьому привабливість сучасної естетики.
Посилання
蔡, 玉硕. 开封朱仙镇门神年画图像研究. 美 术研究. 2016. (4). P. 126–128. DOI: 10.13318/j.cnki. msyj.2016.04.052.
陈, 欲晓. 中国民间年画中人物造型的文化语境. 美术观察. 2014. (9). P. 135–135.
杜, 杰, & 王, 雅雯. 桃花坞与凤翔木版门神画 色彩特征比较研究. 装饰. 2018. (10). P. 113–115. DOI: 10.16272/j.cnki.cn11-1392/j.2018.10.022.
黄, 永春, & 孙, 玉洁. 中国年画的变迁与传播探 析. 出版广角. 2018. 19(325). P. 77–79. DOI: 10.16491/j. cnki.cn45-1216/g2.2018.19.023.
李, 鹏. 辽代墓饰门神图初探. 北方文物. 2015. (4). P. 67–70. DOI: 10.16422/j.cnki.1001-0483.2015.04.013.
马, 滟宁. 弥漫的神性: 传统年画中的民间信仰. 民俗研究. 2021. (6). P. 135–143. DOI: 10.13370/j.cnki. fs.2021.06.015.
欧阳, 秋子. 中国年画之流变及其文化意蕴. 求索. 2019. (6). P. 171–178.
戚, 序, & 贾, 国涛. “马上” 与 “马下”— —析 “门神” 造型的地域分异律. 文艺争鸣. 2011. (06X). P. 38–39.
戚, 序, & 张, 红琼. 公共安全意识变迁与门神 造型的衍变研究. 重庆大学学报 ( 社会科学版). 2014. 20(5). P. 157–162. DOI: 10.11835/j.issn.1008-5831.2014. 05.024.
任, 鹤林, 李, 力, & 任, 涛. 门神与年 画. 装饰. 2016. (1). P. 44–51. DOI: 10.16272/j.cnki. cn11-1392/j.2016.01.010.
孙, 发成. 略论门神信仰. 北京理工大学学 报 ( 社会科学版). 2008. (1). P. 21–24. DOI: 10.15918 /j.jbitss1009—3370.2008.01.007.
商, 亚敏. 论中国武将门神画的艺术特征. 山西档 案. 2014. (3). P. 29–32.
王, 树村. 中国民间美术史. 岭南美术出版社. 2004. P. 215-240.
吴, 天明. 门神文化研究. 中南民族大学学报 (人 文社会科学版). 2002. 22(3). P. 65–69.
吴, 卫光. 中国古代建筑的门饰与门神崇拜. 华南 师范大学学报 (社会科学版). 2002. (4). P. 110–116.
吴, 文勇. 宫廷建筑中门神画管窥. 兰台世界: 中旬. 2014. (12). P. 179-180. DOI: 10.16565/j.cnki. 1006-7744.2014.35.008.
向, 静. 门神的起源与流变——基于民俗文化生态 下的门神造型研究. 民族艺术研究. 2011. 24(6). P. 142–148. DOI: 10.14003/j.cnki.mzysyj.2011.06.008.
解, 玉峰. 门的信仰: 符号与图像. 民 族艺术. 2018. (1). P. 54–65. DOI: 10.16564/ j.cnki.1003-2568.2018.01.008.
张, 春霞. 中国传统年画衰落背景之探究. 中华文 化论坛. 2014. (3). P. 123–127.
张, 伟. 木版年画中 “门神” 造型的发展与演 变. 南京艺术学院学报: 美术与设计. 2007. (4). P. 62–64.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2025 Рен Ютянь, Антоніна Петрівна Дубрівна

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.










