АКТУАЛЬНІСТЬ УПРОВАДЖЕННЯ ДИСЦИПЛІНИ «ПРОЄКТНА ГРАФІКА ТА ЕРГОНОМІКА» У ПРОФЕСІЙНУ ПІДГОТОВКУ ДИЗАЙНЕРІВ СЕРЕДОВИЩА

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/2415-8151.2025.36.21

Ключові слова:

проєктна графіка, ергономіка, дизайн середовища, дизайнер.

Анотація

Анотація. У статті проведено аналіз сучасних освітніх програм із дизайну в Україні та за кордоном. Визначено місце і роль проєктної графіки та ергономіки у формуванні професійної компетентності дизайнера середовища. Узагальнено переваги міждисциплінарного підходу. Запропоновано рекомендації щодо оновлення навчальних планів. Проведено порівняльний аналіз навчальних програм українських і зарубіжних закладів. Узагальнено результати педагогічного експерименту щодо впровадження зазначених дисциплін у навчальний план. Розкрито значення проєктної графіки та ергономіки у формуванні фахових компетентностей як інструменту універсальної мови професійного спілкування у сфері дизайну, яка виконує як технічну функцію (точне відтворення проєктної ідеї), так і концептуальну (відображення стилістики, настрою, ідеології проєкту). Метою дослідження є обґрунтування доцільності та актуальності впровадження дисциплін «Проєктна графіка та ергономіка» у професійну підготовку дизайнерів середовища в закладах вищої освіти, а також виявлення ефективних шляхів інтеграції цих дисциплін в освітній процес підготовки фахівців-дизайнерів. Методологія дослідження. Використано теоретичні методи дослідження, метод системного аналізу та узагальнення наявних бібліографічних вітчизняних та закордонних, статей у спеціалізованих виданнях, практичний досвід викладання дисциплін професійного циклу. Результати дослідження. Установлено, що дисципліна «Проєктна графіка та ергономіка» є критично важливою для формування професійної ідентичності дизайнера середовища. Її інтеграція у навчальні програми забезпечує не лише технічну, а й гуманітарний, етичний та естетичний складники дизайнерського мислення. Упровадження дисципліни «Проєктна графіка та ергономіка» сприяє розвитку цілісного бачення середовища. Проєктна графіка формує здатність до візуального мислення і комунікації, ергономіка забезпечує орієнтацію на користувача і підвищує якість життя через дизайн. Рекомендовано переглянути освітні програми, передбачивши синергетичне вивчення обох дисциплін. Подальші дослідження мають бути спрямовані на розроблення модульних курсів та інтегрованих навчальних середовищ із використанням цифрових технологій. Наукова новизна полягає у необхідності інтеграції дисципліни як обов’язкового складника професійної підготовки дизайнерів із метою підвищення рівня відповідності освітніх програм сучасним вимогам ринку праці, технологічним змінам і принципам людиноцентричності в дизайні Практична значущість полягає в уніфікованому підході до впровадження дисципліни «Проєктна графіка та ергономіка» у навчальні плани закладів вищої освіти, а також у потребі вивчення їхнього впливу на результативність освітнього процесу та подальшої інтеграції у проєктні дисципліни.

Посилання

Дизайн і ергономіка: термінологічний словник / А.Т. Ашеров та ін. Харків : НТМТ, 2009. 98 с.

Гнатюк Л.Р., Заплатинський В.М. Ергономіка та основи ергодизайну : методичні рекомендації до виконання курсової роботи. Київ : НАУ, 2011. 39 с.

Даниленко В.Я. Дизайн : підручник. Харків : ХДАДМ, 2003. 320 с.

Король В.П. Архітектурне проєктування житла : навчальний посібник. Київ : Фенікс, 2006. 208 с.

Нарисна геометрія та креслення : навчально-методичний посібник / уклад.: О.В. Івженко та ін. Мелітополь : ТДА ТУ, 2020. 217 с.

Ніколаєва Т.В., Ніколаєва Т.І., Баранова А.І. Комплексне дизайн- проєктування : навчальний посібник. Київ : КНУТД, 2018. 256 с.

Попова І.І. Проєктна графіка як елемент професійної освіти дизайнерів інтер’єру. Архітектурний рисунок у контексті професійної освіти : збірник наукових праць за матеріалами ІV всеукраїнської наук.-практ. конф., м. Полтава, 6 листопада 2018 р. Полтава : ПолтНТУ, 2018. С. 131–139.

Потапенко М.В. Основи ергономіки, біоніка : методичні рекомендації. Запоріжжя : ЗНУ, 2018. 56 с.

Рибачук Н. Графічна мова як інструмент дизайнерської комунікації. Вісник Харківської державної академії дизайну і мистецтв. 2018. № 6. С. 112–117.

Робоча програма навчальної дисципліни «Основи ергономіки». URL: https://iino.knuba.edu.ua/ images/2021/OPP_DIZ/ok16–osnovi_ergonomiki_ IIno__.pdf (дата звернення: 10.04.2025).

Робоча програма навчальної дисципліни «Проєктна графіка та ергономіка». URL: https: //fgsa.nau.edu.ua/wp–content/uploads/2023/08/ok10– bak–des–ktdg.pdf (дата звернення: 15.04.2025).

Семенова І. Ергономіка інтер’єру: нові виклики для дизайнерів середовища. Дизайн і технології. 2020. № 1. С. 54–59.

Чернявський В.Г., Кузнєцова І.О., Кара- Васильєва Т.В., Чегусова З.А. Синтез мистецтв : навчальний посібник. Київ : НАУ, 2012. 320 с.

Сьомка С.В. Ергономіка та ергодизайн : підручник. Київ : Ліра, 2019. 618 с.

Design Studies. Amsterdam: Elsevier. 2022. Vol. 75. 87 p. DOI: 10.1016/j.destud.2022.101042.

Devecchi A., Guerrini L. Design Thinking in Higher Education. Cham : Springer, 2020. 241 p. DOI: 10.1007/978–3–030–40726–3.

Granet K. The Business of Design: Balancing Creativity and Profitability. Hardcover Publisher, 2021. 224 p.

Grushkin D. BDC Book: Grow the Future: Visions of Biodesign, 2022. 236 p.

Jordan M. Designing Pleasurable Products: An Introduction to the New Human Factors. London : Taylor & Francis, 2019. 224 p.

Lu H., Zhang Y. Integrating User–Centered Design and Graphic Representation in Design Education. Journal of Design Research. 2021. Vol. 19, № 4. P. 378–392. DOI: 10.1504/JDR.2021.119030.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-08-27

Як цитувати

Гнатюк, Л. Р., Новік, Г. В., & Пилипенко, Н. А. (2025). АКТУАЛЬНІСТЬ УПРОВАДЖЕННЯ ДИСЦИПЛІНИ «ПРОЄКТНА ГРАФІКА ТА ЕРГОНОМІКА» У ПРОФЕСІЙНУ ПІДГОТОВКУ ДИЗАЙНЕРІВ СЕРЕДОВИЩА. Теорія та практика дизайну, (36), 232–241. https://doi.org/10.32782/2415-8151.2025.36.21

Номер

Розділ

КУЛЬТУРА І МИСТЕЦТВО