РОЗВИТОК УКРАЇНСЬКОГО ГОБЕЛЕНУ ЯК СКЛАДОВОЇ ЧАСТИНИ ДЕКОРАТИВНОГО МИСТЕЦТВА В УКРАЇНІ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/2415-8151.2025.36.16

Ключові слова:

гобелен, мистецтво, колір, культура, художні прийоми, традиції.

Анотація

У статті розглянуто розвиток українського гобелену від кінця ХХ ст. до початку ХХІ ст. Мета дослідження: розглянути, порівняти та проаналізувати роботи майстрів гобелену України. Методологія. Головними методами дослідження є емпіричний, теоретичний та емпірично-теоретичний. Емпіричний метод охоплює спостереження, порівняння, узагальнення. До теоретичних прийомів належать: сходження від абстрактного до конкретного, абстрагування, конкретизація, ототожнення та відокремлення. Значна частина роботи була проведена саме емпірично-теоретичними методами, зокрема використано методики порівняльного аналізу, індукції, дедукції. Індукція – пізнання від фактів до певної гіпотези. Дедукція – рух знання від загального, приватного і виведення наслідків із засновків. Результати. З одного боку, розглянуто аспекти колірного рішення гобеленів, які підкреслюють настрій митців і відмінності технік та прийомів, а також матеріалів, улюблених майстрами гобелену. А з іншого боку, виявлено риси, спільні для низки робіт, які є проявом спільних тенденцій у творчості. Досліджено трансформацію образів, зміну кольорів, технік та настрою в роботах майстрів від 1970-х років до перших десятиліть ХХІ ст., коли в їхній творчості з’явився активний потяг до пластичних експериментів, пошуки нових технологічних прийомів у техніці ручного ткацтва. Наукова новизна. Досліджено кольорову гаму, прийоми, техніки майстрів Українського гобелену. Виявлено що порівняно з 1970–1980-ми роками, коли роботи майстрів були стриманими, пастельними, часто чорно-білими, у 1990–2000-х роках палітра кольорів майстрів художнього текстилю змінилася на яскраву, життєстверджуючу. Жадана незалежність немов окрилила митців, наповнивши їхні твори свободою, радістю, прагненням до творчих експериментів. Практична значущість. Особливості колірного рішення гобеленів і прийомів у техніці ручного ткацтва, виявлені в результаті дослідження, можуть допомогти майстрам гобелену і практикуючим дизайнерам розширити палітру творчих можливостей у проєктуванні більш досконалих у колірному відношенні та емоційній наповненості житлових і громадських інтер’єрів.

Посилання

Борисенко Н.М. Шлях був нелегким ... І Всеукраїнська трієнале текстилю. Образотворче мистецтво. 2005. № 1. С. 56–58.

Бушак С.М. Литовченко Марія Тимофіївна. Енциклопедія сучасної України. Київ : Інститут енциклопедичних досліджень НАН України, 2016. URL: https://esu.com.ua/article-55260

Демесюк М.В. Дюговська Галина Володимирівна. Енциклопедія сучасної України. Київ. : Інститут енциклопедичних досліджень НАН України, 2008. URL: https://esu.com.ua/article-19693

Запаско Я.М. Декоративно-ужиткове мистецтво : словник : у 2-х т. Львів : Афіша, 2000. Т. 1. 465 с.

Кара-Васильєва Т.А, Чегусова З.А. Жоголь Людмила Євгенівна. Енциклопедія сучасної України. Київ : Інститут енциклопедичних досліджень НАН України, 2009. URL: https://esu.com.ua/article-18217.

Кара-Васильєва Т.А., Чегусова З.А. Декоративне мистецтво України ХХ століття: У пошуках «великого стилю». Київ : Либідь, 2005. 280 с.

Кусько Г., Бабков С. Типологічний діапазон мистецтва гобелена. Вісник ЛАМ. 2001. Вип. 12. С. 251–259.

Кушак М. «Дивна квітка» Галини Дюговської. Справи Сімейні. URL: https://familytimes. com.ua › dyvna-kvitka-halyny

Никорак О.К. Українська народна тканина ХІХ–ХХ ст. Львів, 2004. 583 с.

Петрова О.М. Мистецтвознавчі рефлексії. Київ : Академія, 2004. 400 с.

Придатко Т.А., Чегусова З.А. Декоративне мистецтво України кінця ХХ ст. 200 імен: Альбом- каталог. Київ : АтлантЮЕмСі, 2002. 511 с. [12] Сколик Р. Майстриня Галина Дюговська: «Ткати, як в енциклопедії». МИГ. URL: https: //mig.com.ua.

Скрипник Г. Історія декоративного мистецтва України. Київ : Наукова думка, 2016. 348 с.

Титаренко М. Текстильні інсталяції: Виставка текстилю Н. Шимін, В. Ганкевич, О. Парути- Вітрук : круглий стіл. Львів, 2003. [Цит. 2004, 5 ciчня]. URL: http://dzyga.narod.ru/ 2003/galleri/ textil04.ht

Чегусова З.А. Тарута-Вітрук Ольга Володимирівна. Енциклопедія сучасної України. Київ : Інститут енциклопедичних досліджень НАН України, 2023. URL: https://esu.com.ua/article-879727

Ямборко О.Я. Український гобелен у контексті мистецької практики фольклорного напряму 1960–1980- х років. Вісник ХДАДМ. 2006. № 1. С. 136 – 145.

Ямборко О.Я Український гобелен: культура образу. Образотворче мистецтво. 2006. № 2. С. 100–103.

Ямборко О.Я. Рецепція вітчизняного гобелена 1960-х – 2000-х років у процесі текстильної метаморфози. Вісник ХДАДМ. 2005. № 9. С. 132–142.

Ямборко О.Я. Асоціативний гобелен як етап модернізації художньої практики. Вісник ХДАДМ. 2005. № 10. С. 131–141.

Ямборко О.Я., Плисюк Ю.О. Українські етнічні елементи в дизайні сучасного готельного інтер’єру: витоки та особливості. Мистецтво та дизайн. 2019. № 4. С 58–67. DOI: https://doi.org/ 10.30857/2617-0272.2019.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-08-27

Як цитувати

Башта, О., & Cідорова О. (2025). РОЗВИТОК УКРАЇНСЬКОГО ГОБЕЛЕНУ ЯК СКЛАДОВОЇ ЧАСТИНИ ДЕКОРАТИВНОГО МИСТЕЦТВА В УКРАЇНІ. Теорія та практика дизайну, (36), 174–183. https://doi.org/10.32782/2415-8151.2025.36.16

Номер

Розділ

КУЛЬТУРА І МИСТЕЦТВО