ОПТИМІЗАЦІЯ ТРАНСПОРТНО-ПЕРЕСАДНИХ ВУЗЛІВ НА МІСЬКИХ ЗАЛІЗНИЧНИХ ВОКЗАЛАХ З УРАХУВАННЯМ ДИНАМІКИ ПАСАЖИРОПОТОКІВ
DOI:
https://doi.org/10.32782/2415-8151.2025.36.12Ключові слова:
транспортно-пересадні вузли, залізничні вокзали, урбаністика, пасажиропотоки, міські транспортні системи, оптимізація інфраструктури, стійкий розвиток, міське планування.Анотація
Анотація. У статті розглянуто проблеми функціонування транспортно-пересадних вузлів (ТПВ) на міських залізничних вокзалах, зокрема нерівномірність пасажиропотоків, неефективне планування простору та недостатню координацію між видами транспорту. Досліджено вплив урбаністичних, технологічних та інфраструктурних факторів на ефективність ТПВ, а також запропоновано підходи до їх оптимізації з урахуванням динаміки пасажирських потоків. Метою є розроблення науково обґрунтованих методів оптимізації параметрів транспортно-пересадних вузлів на основі аналізу динаміки пасажиропотоків, з урахуванням обмежень, пов’язаних із містобудівними, економічними та соціальними умовами функціонування вокзалів. Методологія базується на аналізі сучасних наукових досліджень, математичному моделюванні пасажиропотоків, а також оцінюванні впливу містобудівних і транспортних рішень на функціонування вузлів. Результати. У дослідженні виявлено ключові закономірності та особливості функціонування транспортно-пересадних вузлів на залізничних вокзалах у контексті урбанізації, технологічного розвитку та соціальних викликів. Установлено, що гнучке планування ТПВ з урахуванням цифрової інтеграції, адаптивної архітектури та орієнтації на пасажира значно підвищує ефективність пересадки, комфорт і безпеку користувачів. Обґрунтовано необхідність комплексного підходу до оптимізації параметрів ТПВ, який ураховує динаміку пішохідних потоків, сезонні та подієві коливання, а також сценарії надзвичайних ситуацій. Запропонована модель сприяє створенню більш ефективної, стійкої та орієнтованої на користувача міської транспортної інфраструктури. Наукова новизна дослідження полягає в розробленні універсального підходу до оптимізації ТПВ, який поєднує аналіз пасажиропотоків, проєктування інфраструктури та інтеграцію цифрових платформ. Це дозволяє адаптувати вокзальні комплекси до змінних умов експлуатації та прогнозувати майбутні навантаження. Практична значущість статті полягає в тому, що запропоновано науково обґрунтовані підходи до оптимізації транспортно-пересадних вузлів на залізничних вокзалах, які можуть бути безпосередньо використані у сфері міського планування та транспортного управління. Зазначені рішення дозволяють підвищити ефективність організації пасажирських потоків, скоротити час пересадки, покращити комфорт та безпеку для користувачів. Крім того, результати дослідження можуть бути використані під час розроблення нових або реконструкції наявних вокзальних комплексів, а також підготовки стратегій сталого міського розвитку.
Посилання
Богаченко М.В. Світовий досвід організації міського пасажирського транспорту. Бізнес- навігатор. 2017. Вип. 4-1 (43). С. 21–25.
Величко В.В., Димченко О.В., Стецюра А.С. Економічна стабільність міського пасажирського транспорту в умовах турбулентної економіки. Комунальне господарство міст. 2014. Вип. 117. С. 80–83.
Дубовик В.П., Юрик І.І. Вища математика. Київ : Ігнатекс-Україна, 2013. 648 с.
Карий О. Комплексний розвиток міст: теорія та методологія стратегічного планування : монографія. Львів : Видавництво Львівської політехніки, 2011. 308 с.
Козачок Л. М., Неронов С. М., Плєхова Г. А., Костікова М. В., Плеша К. В. Моделювання та дослідження транспортних потоків та процесів транспортних систем міст. Біоніка інтелекту. 2023. № 1 (99). С. 56–59.
Литвинов А.Л. Теорія систем масового обслуговування : навч. посібник. Харків : ХНУМГ ім. О.М. Бекетова, 2018. 141 с.
Макаренко О.С., Крушинський Д.А. Моделювання руху пішоходів на основі клітинних автоматів. Системні дослідження та інформаційні технології. 2010. № 1. С. 100–109.
Озерова О.О. Прогнозування пасажиропотоків у основних транспортних вузлах. Science and Transport Progress. 2013. № 6(48). С. 72–80.
Пруненко Д.О. Конспект лекцій з навчальної дисципліни «Економіка транспорту». Харків : ХНАМГ, 2012. 117 с.
Пустовойт Р.О. Планувальні рішення зупиночних пунктів транспорту у транспортно- пересадочних вузлах аеропортів. Теорія та практика дизайну. 2023. Вип. 27. С. 83–92.
Пустовойт Р.О., Степанчук О.В. Визначення оптимальної ширини пішохідної зони на території аеровокзальних комплексів. Airport Planning, Construction and Maintenance Journal. 2024. № 1(3). С. 40–46.
Пустовойт Р.В., Степанчук О.В. Світовий досвід функціонально-просторової організації транспортно-пересадочних вузлів в аеропортах. Архітектура та екологія : тези доп. ХІІ Міжнар. наук.- практ. конф., м. Київ. Київ : Нац. авіац. ун-т, 2021. С. 188–190.
Пустовойт Р. Сучасний стан та перспективи розвитку функціонально-просторової організації транспортно-пересадочних вузлів на території аеропортів м. Києва. Політ. Сучасні проблеми науки : тези доп. ХХІІ Міжнар. наук.-практ. конф. здобувачів вищ. освіти і мол. учених. Київ : Нац. авіац. ун-т, 2022. С. 84–85.
Пустовойт Р.О., Тімкіна С.Ю., Степанчук О.В. Інженерно-планувальні рішення зупинок маршрутного транспорту на прикладі Києва. Теорія та практика дизайну. 2022. Вип. 26. С. 87–96.
Соціально-економічний розвиток міст в умовах децентралізації : колективна монографія / за ред. Л.М. Ільїч. Київ : Київ. ун-т ім. Б. Грінченка, 2021. 532 с.
Степанчук О.В., Омельяненко М.В., Лапенко О.І. Дослідження планувальних рішень привокзальних площ на території аеропортів. Airport Planning, Construction and Maintenance Journal. 2024. № 2(4). С. 130–140.
Чернишова О.С., Степанчук О.В., Дубик О.М. Сучасні вимоги до пішохідних зон аеропортів та залізничних вокзалів з урахуванням потреб маломобільних груп населення. Airport Planning, Construction and Maintenance Journal. 2024. № 2(4). С. 141–149.
Чернишова О.С., Степанчук О.В., Степура В.С. Досвід підземної урбаністики в залізничному секторі. Теорія та практика дизайну. 2023. Вип. 28. С. 112–123.
Hu W., Cheng F. Application research of urban subway traffic mode based on behavior entropy in the background of big data. Journal of High Speed Networks. 2021. Vol. 27, No. 3. P. 291.
Liang J., Ren M., Huang K., Gao Z. Data-driven timetable design and passenger flow control optimization in metro lines. Transportation Research Part C: Emerging Technologies. 2024. Vol. 166. Article 104761.
Liu X., Fu H. Simulation and optimization of inbound passenger flow line in large-scale railway station. Proc. SPIE. 2023. Vol. 12708. 127082A.
Pustovoit R., Stepanchuk O., Timkina S. A Study of the Conditions and the Operational Specifics of Transport Interchange Hubs (TIH) at Airports. Intelligent Transport Systems: Ecology, Safety, Quality, Comfort: proc. of ITSESQC 2024 / eds. O. Slavinska, V. Danchuk, O. Kunytska, O. Hulchak. Cham : Springer, 2025. (Lecture Notes in Networks and Systems ; vol. 1336). P. 197–206.
Wang M., Shao C. Simulation for Service Facilities and Passenger Flow Organization Optimization on Railway Terminal. IOP Conf. Series: Earth and Environmental Science. 2020. Vol. 587. 012066.
Wen N., Chen T., Zhang Z. Evaluation of Passenger Corridors in Railway Station. Journal of Transportation Engineering and Information. 2017. Vol. 15, No. 4. P. 95–102.
Xiao Z.-S., Mao B.-H., Zhang T. Integrated predicting model for daily passenger volume of rail transit station based on neural network and Markov chain. 2018 IEEE 3rd International Conference on Cloud Computing and Big Data Analysis (ICCCBDA). 2018. P. 578.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2025 Олександр Васильович Степанчук, Оксана Сергіївна Чернишова

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.










