ЕВОЛЮЦІЯ АРХІТЕКТУРНОГО ФОРМУВАННЯ ЦЕНТРІВ НАУКОВО-ТЕХНІЧНОЇ ТВОРЧОСТІ
DOI:
https://doi.org/10.32782/2415-8151.2025.36.4Ключові слова:
центр науково-технічної творчості, основні етапи формування, архітектурно-планувальна організація, еволюція, характерні риси, технологічні та соціальні зміни, структура, закономірності, адаптивність, технологія, естетика.Анотація
Анотація. Центр науково-технічної творчості розглядається як будівля або комплекс будівель, у якому відбувається розвиток і передача знань у сфері науки, техніки та інженерної думки. Такі центри об’єднують навчальну, дослідницьку та практичну діяльність, спрямовану на пошук інноваційних рішень, створення нових технологій або вдосконалення вже існуючих. Незалежно від епохи та формального визначення подібні функції виконувалися різними історичними структурами – від Александрійської бібліотеки та Академії Платона до сучасних інноваційних хабів та технопарків. Мета: визначення основних етапів формування центрів науково-технічної творчості, аналіз закономірностей та характерних рис їх архітектурно-планувальної організації. Методологія. Під час дослідження архітектурно-планувальної організації центрів науково-технічної творчості різних історичних періодів було застосовано метод системного аналізу, синтезу та узагальнення наявних бібліографічних джерел. Результатом дослідження є визначення основних етапів формування центрів науково-технічної творчості, характерних рис їх архітектурно-планувальної організації. Наукова новизна полягає у системному аналізі етапів еволюції центрів науково-технічної творчості крізь призму архітектурно-планувальної трансформації. Уперше узагальнено характерні риси центрів кожного історичного періоду та виявлено ключові особливості, що зумовлювали зміни в їх просторовій організації. Дослідження дає змогу виявити закономірності розвитку архітектурних рішень у контексті соціальних, технологічних та культурних зрушень. Практична значущість. Практична значимість дослідження полягає у тому, що центри науково-технічної творчості відіграють важливу роль у культурній, освітній та науковій сферах суспільства. Завдяки цій роботі можна простежити зміни в архітектурно-планувальній організації центрів науки протягом різних історичних періодів і зрозуміти причини формування певних просторових рішень або домінування окремих елементів. Це дає змогу не лише проаналізувати історичний розвиток центрів науково-технічної творчості, а й урахувати принципи їх архітектурно-планувальної організації у сучасному проєктуванні центрів, бути основою для практичних рішень сьогодення.
Посилання
Bucchi M., Trench B. (Eds.). Routledge Handbook of Public Communication of Science and Technology. 3rd ed. London : Routledge, 2021. [2] Clayton D. Science and the language of natural history museum architecture: Problems of interpretation. Museum and Society. 2019. Vol. 17, № 1. P. 18–29. URL: https://journals.le.ac.uk/index.php/mas/article/view/3212.
Davies S.R., Horst M. Science Communication: Culture, Identity and Citizenship. London : Palgrave Macmillan, 2016.
Falk J.H., Dierking L.D. Learning from Museums: Visitor Experiences and the Making of Meaning. Lanham : Rowman & Littlefield, 2018.
Jensen E., Buckley N. Why people attend science festivals: Interests, motivations and self-reported benefits of public engagement with research. Public Understanding of Science. 2014. Vol. 23, № 5. P. 557–573. https://doi.org/10.1177/0963662512458624.
Kutbay A.N. Transformation of science museums into science centers as a reflection of active learning in museum education on architecture. Journal of Interdisciplinary Museum Education. 2022. Vol. 2, № 1. P. 1–14. URL: https://dergipark.org.tr/en/pub/ jimuseumed/issue/68259/1074224.
Macdonald S. (Ed.). A Companion to Museum Studies. Oxford : Wiley-Blackwell, 2011.
McCallie E., Bell L., Lohwater T., Falk J.H., Lehr J.L., Lewenstein B.V., Needham C., Wiehe B. Many Experts, Many Audiences: Public Engagement with Science and Informal Science Education. A CAISE Inquiry Group Report. Washington : Center for Advancement of Informal Science Education (CAISE), 2009.
National Research Council. Learning Science in Informal Environments: People, Places, and Pursuits. Washington : The National Academies Press, 2009. https://doi.org/10.17226/12190.
Pedretti E., Navas Iannini A. Towards fourthgeneration science museums: Changing goals, changing roles. Public Understanding of Science. 2021. Vol. 30, № 1. P. 27–39. https://doi.org/10.1177/0963662520977703.
Perry D.L. What Makes Learning Fun? Principles for the Design of Intrinsically Motivating Museum Exhibits. Lanham : Rowman & Littlefield, 2012.
Rennie L.J., Johnston D.J. The nature of learning and its implications for research on learning from museums. Science Education. 2004. Vol. 88, Suppl. 1. P. 4–16. https://doi.org/10.1002/sce.20017.
Staveloz W. The evolution and worldwide expansion of science centres. In: Del Re G.G. (Ed.). Science Centres and Public Education. Cham : Springer, 2012. P. 57–66. https://doi.org/ 10.1007/978-88-470-2556-1_5.
Stocklmayer S.M., Rennie L.J., Gilbert J.K. (Eds.). The Role of Public Engagement in Science and Technology. London : Routledge, 2010.
Tran L.U., King H. The professionalization of informal science educators: Perspectives from the field. Science Education. 2007. Vol. 91, № 4. P. 577–593. https://doi.org/10.1002/sce.20217.
Tunnicliffe S.D., Scheersoi A. (Eds.). Natural History Dioramas: Exploring Animal Environments. Cham : Springer, 2015.
Yoon S.A., Anderson E., Lin J., Elinich K. How augmented reality enables conceptual understanding of challenging science content. Educational Technology & Society. 2017. Vol. 20, № 1. P. 156–168.
Zhai J., Dillon J. Constructing a framework of science communication for the public: Empirical evidence and theoretical reflections. Public Understanding of Science. 2014. Vol. 23, № 2. P. 161–176. https://doi.org/ 10.1177/0963662512443191.
Zhou X., Chen Y., Yin J. Evolution process of scientific space: Spatial analysis of three groups of laboratories in history (16th–20th century). Buildings. 2022. Vol. 12, № 11. Article № 1909. https://doi.org/ 10.3390/buildings12111909.
Zoldosova K., Prokop P. Education in science centers: The role of motivation and attitudes in the process of learning. Journal of Science Education and Technology. 2006. Vol. 15, № 3–4. P. 321–331. https:// doi.org/10.1007/s10956-006-9029-4.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2025 Олександр Русланович Ізірінський

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.










