ФУНКЦІОНАЛЬНІ ТА КОМУНІКАТИВНІ АСПЕКТИ ФІРМОВОГО СТИЛЮ В СТРУКТУРІ ГРАФІЧНОГО ДИЗАЙНУ
DOI:
https://doi.org/10.32782/2415-8151.2025.35.40Ключові слова:
дизайн-мислення, фірмовий стиль, знакова система, фірмовий колір, візуальна ідентифікація, візуальна семантика, візуальна естетикаАнотація
Мета статті – провести аналітичний огляд зарубіжних та українських джерел, присвячених побудові фірмового стилю як системи візуальної ідентифікації, зокрема, за допомогою фірмових кольорів. Проблемними питаннями досі залишаються інформативність, лаконічність та естетичність фірмових констант і загальна стилістика носіїв фірмового стилю. Методологія. Комплексний підхід зумовив використання функціонального, системно-структурного та компаративного методів дослідження. Метод теоретичного узагальнення завершив аналіз складників фірмового стилю. Результати. У структурі графічного дизайну фірмовий стиль посідає вагоме місце, функціональні та комунікативні аспекти якого набувають особливого значення і в сучасних цифрових медіа. Візуальна ідентифікація організації, єдність стильового вирішення – головні завдання дизайнерів, які працюють над створенням її образу. Візуальна семантика та візуальна естетика залишаються важливими характеристиками фірмового стилю, проте відверта креативність не є самоціллю в процесі розробки фірмових констант, більш важливими виявляються аспекти їхньої практичної реалізації і функціонування в умовах сьогодення. Наукова новизна. Уперше критично проаналізовано джерельну базу та досвід використання фірмової колористики з метою створення певного іміджу компанії. Виявлено відсутність ґрунтовних публікацій, присвячених фірмовому кольору, на підставі чого запропоновано чітку ієрархію функцій кольору в графічному дизайні: виразну, психофізіологічну, емоційну, інформативну, позитивно-естетичну. Практична значущість. В умовах посилення візуальної ідентичності доведено актуальність фірмового стилю, зокрема фірмового кольору, для українських виробників, компаній, структур різного рівня й спрямованості (державної, освітньої, культурної, громадської, туристичної, екологічної). Головну рекомендацію авторками сформульовано так: розвивати власне креативне дизайн-мислення без допомоги штучного інтелекту й мати дизайн-план розробки фірмового стилю.
Посилання
Даниленко В. Візуальне мислення. В кн.: Дизайн : підручн. Харків : Вид-во ХДАДМ, 2003. 320 с.
Дизайн знакових систем: праці ВНДІТЕ. Київ, 1984. 106 с.
Жирнов А. Комплексна естетизація виробничого середовища засобами фірмового стилю: конспект лекцій. Харків, 1982. 38 с.
Котлер Ф. Основи маркетингу. Київ : Новий світ, 2024. 622 с.
Победін В. Знаки в графічному дизайні : навч. посібн. Харків : Веста; Ранок, 2001. 96 с.
Прищенко С., Антонович Є. Фірмовий стиль: метод. рекоменд. до вивчення курсу для студ. спец. «Дизайн». Київ : НАКККіМ, 2018. 56 с.
Прищенко С. Основи рекламного дизайну : навч. посібник. Київ : Кондор, 2019. 400 с.
Прищенко С., Прищенко М. Фірмові кольори. Академія кольору – авторський освітній Інтернет-проєкт. URL: https://www.koloristika.in.ua/theory/#firmovi-kolori.
Савін В. Фірмовий стиль: метод. рекоменд. до вивчення курсу для студ. спец. «Дизайн». Київ : КДІДПМД ім. М. Бойчука, 2007. 22 с.
Сьомкін В. Фірмовий стиль. В кн.: Дизайн і реклама: навч.-метод. посібн. Київ : Інститут реклами, 2002. C. 28–32.
Bovee C., Arens W. Contemporary Advertising. 10th ed. USA: Mcgraw Hill Higher Education; Irwin, 2005. 736 p.
Gual-Orti, J., Martinez-Moya, J., Amat-Cozar, J., and Felip-Miralles, F. The Future of Logo Design: Considering Generative AI-Assisted Designs. The International Journal of Visual Design. 2025. Vol. 19 (1). P. 109–123. doi:10.18848/2325-1581/CGP/v19i01/109-123.
Hopkins C. Scientific Advertising. 7th ed. USA: Sound Wisdom, 2022. 128 p.
Meggs P. Graphic design in the 20th century, 2025. URL: https://www.britannica.com/art/graphicdesign/Graphic-design-in-the-20th-century.
Moriarty S., Smith K. Visual Semiotics Theory. In: Visual communication. Theory, Methods, and Media. New Jersey: Lowrence Erlbaum Associates, 2005. 602 p.
Szkola Projektowania Graficznego. Warszawa: ARKADY, 2015. 208 s.
Wheeler A. Designing Brand Identity. 4th ed. USA: J. Wiley & Sons, 2012. 326 p.
Yakovets I. New art technologies in the context of digital paradigm of postmodern culture. Massachussets Review of Sciense and Technologies. USA: MIT Press. 2016. №1. Vol.7. P. 438–443.










