ХУДОЖНІ ВИДАННЯ ЯК ЗАСОБИ ВИСТАВКОВО-ЕКСПОЗИЦІЙНОЇ РЕПРЕЗЕНТАЦІЇ (НА ПРИКЛАДІ ПРОЄКТІВ «МИСТЕЦЬКОГО АРСЕНАЛУ» ТА МУЗЕЮ СУЧАСНОГО МИСТЕЦТВА КОРСАКІВ)
DOI:
https://doi.org/10.32782/2415-8151.2024.34.30Ключові слова:
експозиція, виставка, артпростір, сучасне мистецтво, трансформація художнього твору, художні виставкові видання.Анотація
Анотація. Мета: художні видання як засоби виставкової репрезентації у контексті проблеми трансформації сучасного експозиційного процесу. Методологія. У статті використані методи порівняльного та образно-стилістичного аналізу. Для дослідження художніх друкованих видань застосовано метод аналізу художнього репертуару, а також синтезуючий метод узагальнення візуально-виставкового та друковано-репрезентативного контекстів виставкових проєктів. Результати. Автором статті виділено та обґрунтовано три типи репрезентації експозиційно-виставкових практик. По-перше, це цілісна універсальна репрезентація, що представляє художню виставку як єдиний проєкт, окремі складові якого не мають самодостатнього значення. У контексті цього напрямку друковані видання є своєрідним експозиційним «дзеркалом» і є залученими до загального концептуального поля. По-друге, вкрай важливим напрямком постає кураторська медіація між біографією та інституційним простором експозиції (музеєм, галереєю тощо), яка вимагає окремого контексту репрезентації. Зусиллями кураторського посередництва експозиція здобуває нові образні та художні значення, вона виходить за рамки видового або жанрового ядра (наприклад, тільки скульптури або тільки портрету) та помітно збагачує біографічні розповіді, історії про етапи та напрямки у мистецтві тощо. По-третє, за останні десятиліття вагомого значення набула паралельна система експозиції у дослідницькому та репрезентаційному контекстах, яка поєднує емоційне та інтелектуальне споживання. Виставка формує можливості для дослідження мистецьких феноменів безпосередньо у процесі репрезентації. У цьому випадку поле дослідження (наприклад, альбом до виставки або концептуальний каталог) стає актуальним майданчиком для аналітичного представлення художніх явищ. Наукова новизна. Виявлено та узагальнено роль друкованих художніх видань як інструментарію експозиційно-виставкової діяльності; визначено та обґрунтовано типи репрезентації експозиційно-виставкових практик. Практична значущість. Результати дослідження можуть бути використані в експозиційній практиці для обґрунтування концептуальної спрямованості конкретної виставки.
Посилання
Абрамович І. Сучасне українське мистецтво та колекціонування впродовж 1991–2018 років. Мистецтвознавство України. 2018. №18. С. 198–203.
Балтазюк І. Розвиток креативності в умовах сучасного арт-ринку. Збірник наукових праць «Українська академія мистецтва». 2019. № 28. С. 83–89.
Бегаль Т. Генеза експозиційного середовища музею: від витоків до сучасності: монографія. Київ: Видавничий центр КНУКіМ, 2022. 200 с.
Бегаль Т. Музейна експозиція: шляхи розвитку та розширення. Гуманітарний корпус: [збірник наукових статей з актуальних проблем філософії, культурології, психології, педагогіки та історії]. Випуск 34 (том1). Вінниця: Твори, 2020. С. 18–20.
Бойчукізм. Проект «Великого стилю». Упоряд. В. Клименко. Тексти Л. Соколюк, С. Білокінь, Т. Огаркова та ін. Київ: ДП «НКММК Мистецький арсенал», 2018. 256 с. URL: https://issuu.com/mystetskyiarsenal/ docs/boichukism_catalog_mystetskyi_arsenal_2018 (дата звернення: 31.10.2024).
Вишеславський Г. Художні процеси у сучасному мистецтві України 1990-х рр. Сучасне мистецтво. 2008. №5. С. 7–62.
Герман Є. Історія дослідження художніх виставок як особливої форми репрезентації мистецтва XX – початку XXI ст. Українська академія мистецтва. 2013. №21. С. 201–209.
Герман Є. Тіло як художній об’єкт в дискурсі кураторських виставок сучасного мистецтва України. Вісник Харківської державної академії дизайну і мистецтв. 2015. №4. С. 29–33.
Завершинський В. Тенденції в експонуванні сучасного мистецтва у контексті процесів трансформації (за матеріалами зарубіжних досліджень 1990-2020 рр.). Art and Design. 2024. №1. С. 134–146.
Івановська Н. Проект «Мистецький Арсенал» у часопросторі культури України початку ХХІ ст. : дис. … канд. мистецтвознавства: 26.00.01 Теорія та історія культури: М-во. культури України. НАКККіМ. Київ, 2017. 200 с.
Кайдановська О. Експозиційна стратегія мистецьких виставок. Сучасні проблеми архітектури та містобудування. 2016. № 43(1). С. 155–159.
Колекція електронних видань до виставок «Мистецького Арсеналу» / URL: https://artarsenal. in.ua/povidomlennya/kolektsiya-elektronnyh-vydan-dovystavok- z-pravom-bezkoshtovnogo-pereglyadu/ (дата звернення: 31.10.2024).
Міронова Т. Віртуальна і доповнена реальності в творчості українських митців. Art and Design. Мистецтвознавство. Технічні науки. 2021. № 2. С. 141–151.
Олег Голосій. Живопис нон- стоп : [виставка] / упоряд.: К. Тихоненко [та ін.]. Київ : Мистецький арсенал, 2019. 247 с. URL: https:// issuu.com/mystetskyiarsenal/docs/olegholosiy_catalog_ mystetskyi_arsenal_2019_1_ (дата звернення: 31.10.2024).
Петрова О. Шокуюче як мистецтво – від бунту до ринку. Наукові записки НаУКМА. Теорія та історія культури. 2011. Т. 114. С. 83–87. [16] Сидор О. Венеційська бієнале як форма реалізації українських культурних стратегій (кінець XIX — початок XXI століття) : дис. … канд. Мистецтвознавства : 26.00.01. Київ : Нац. акад. мистецтв України, Ін-т проблем сучасного мистецтва, 2015. 150 с.
Тимченко Т., Біскулова С. «Жіночий портрет» школи М. Бойчука з фондів Національної академії образотворчого мистецтва і архітектури. Результати комплексного дослідження. Українська академія мистецтв. 2021. № 30. С. 120–127.
Чумаченко О. Сучасні художні виставки як форма «entertainment». Вісник Національної академії керівних кадрів культури і мистецтв: наук. журнал. 2022. № 3. С. 130–136.
Filevska T., Blyzinsky M. A Global Approach to Decolonizing Ukrainian Cultural Heritage. Museum & Society. 2023. №21(2). Р. 65–71.
Grunenberg C. The modern art museum. In: E.Barker, ed. Contemporary cultures of display. New Haven, CT; London: Yale University Press, 1999. Р. 26–49.
O’Neill P. The curatorial turn: from practice to discourse. Issues in curating contemporary art and performance. 2007. Т. 25. Р. 13–28.
Sułek E. M. Space of Transformation: Contemporary Art Centres in Kyiv. The Case of Pinchuk Art Centre and Mystetskyi Arsenal. Doctoral dissertation: PhD in Art-History. Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu, Wydział Sztuk Pięknych. Toruń, 2023. 128 р.