ОСНОВНІ ЗАСАДИ КОМПЛЕКСНОГО ПІДХОДУ ЩОДО ПЛАНУВАННЯ ТА ЗАБУДОВИ НАБЛИЖЕНИХ ДО АЕРОПОРТІВ ТЕРИТОРІЙ

Автор(и)

  • Олександр Васильович Степанчук Державний університет «Київський авіаційний інститут» https://orcid.org/0000-0002-2822-3471
  • Максим Вікторович Омельяненко Державний університет «Київський авіаційний інститут» https://orcid.org/0000-0002-5692-8890
  • Олександр Іванович Лапенко Державний університет «Київський авіаційний інститут» https://orcid.org/0000-0002-2029-0792

DOI:

https://doi.org/10.32782/2415-8151.2024.34.12

Ключові слова:

аеропорт, міська влада, бізнес, громадськість, територія навколо аеропорту, математична модель, інтереси, конфлікт, планування та забудова територій.

Анотація

Анотація. Стаття досліджує основні засади комплексного підходу щодо планування та забудови територій, які знаходяться в приаеропортовій зоні, з урахуванням безпеки польотів, впливу шумового забруднення, забезпечення транспортної доступності, сталого розвитку та екологічної стійкості. Розглянуто також вплив наявності аеропортів на економіку, міську інфраструктуру та соціальну структуру населених пунктів, а також необхідність впровадження нових підходів щодо розвитку авіаційної інфраструктури в умовах зростання попиту на авіаційні послуги. Метою дослідження є розробка комплексного підходу щодо планування та забудови територій і визначення можливих шляхів для вирішення питань з удосконалення умов планування та забудови територій навколо аеропортів, які полягають у врахуванні інтересів різних суб'єктів містобудівних відносин. Стаття спрямована на виявлення можливих конфліктів інтересів між аеропортами, міською адміністрацією, бізнесом та громадськістю, а також на розробку підходів до мінімізації цих конфліктів через багатокритеріальну оптимізацію. Досягнення цієї мети дозволяє забезпечити сталий розвиток територій навколо аеропортів, гармонізуючи інтереси всіх зацікавлених сторін та сприяючи раціональному використанню міських земельних ресурсів. Методологія. Методи дослідження: аналіз літературних джерел, матеріалів, що стосуються питань планування та забудови територій навколо аеропортів. Результати. Вивчається та розглядається важливість всебічного підходу до планування та забудови територій навколо аеропортів. Стаття підкреслює необхідність врахування не тільки технічних, але й містобудівних та економічних аспектів для забезпечення гармонійного розвитку територій навколо аеропортів. Визначено конфлікти інтересів між різними суб’єктами містобудівних відносин — такими як аеропорт, міська влада, бізнес та громадськість, вирішення яких потребують ретельного аналізу й прийняття компромісних рішень. Інтереси кожної зі сторін мають бути гармонізовані, щоби забезпечити сталий розвиток не тільки прилеглих територій, а й території всього населеного пункту. Визначено ключові етапи розробки, які б задовольняли інтереси всіх сторін у містобудівних відносинах, зокрема навколо територій аеропортів, а саме: ідентифікація інтересів усіх сторін, проведення відкритих консультацій, аналіз можливих рішень, оцінка наслідків, впровадження механізмів контролю та зворотного зв’язку, довгострокове планування та забезпечення юридичної основи. Встановлено, що комплексний підхід до управління та планування територій навколо аеропортів здатний забезпечити збалансований розвиток населеного пункту, який враховує інтереси всіх учасників і сприятиме підвищенню якості життя населення. Практична значущість. Практична цінність цього дослідження полягає у використанні математичної моделі для аналізу та оптимізації взаємозв'язків між суб'єктами містобудівних відносин щодо використання територій навколо аеропортів, а також мінімізація конфліктних взаємодій шляхом багатокритеріальної оптимізації, що враховує інтереси всіх сторін та забезпечує сталий розвиток територій. Запропонована модель дозволяє систематизувати процес ухвалення рішень, забезпечуючи пошук компромісів, які сприяють гармонізації різних інтересів у містобудівному процесі.

Посилання

Агєєва Г. М. Розв’язання містобудівних проблем аеропортобудування: освітній акцент. European ways of the development of modern engineering research : Collective monograph. Riga, Latvia: «Baltija Publishing», 2021. С. 1–25. DOI: https:// doi.org/10.5281/zenodo.8247370

Агєєва Г. М., Вент О. В. Реконструкція архітектурного середовища аеропортів. Архітектурний вісник, 2018, № 14–15, с. 530–540.

Агєєва Г. М. Декарбонізація діяльності аеропортів. Проблеми розвитку міського середовища, 2019, №1 (22), с. 16–32.

Новаковська І. О., Скрипник Л. Р. Шляхи вдосконалення законодавства у сфері авіаційного землекористування. Проблеми системного підходу в економіці, 2019, №4 (72), с. 141–148.

Осєтрін М. М., Погуца Т. О. Основні принципи планувальних рішень пасажирських аеровокзалів (на прикладі міжнародних аеропортів України). Містобудування та територіальне планування, 2012, вип. 45, с. 61–65.

Планування і забудова територій: ДБН Б.2.2-12:2019. [Чинний від 2019-11-01]. Київ: Мінрегіон України, 2019. 179 с. (Державні будівельні норми).

Проєктування та будівництво аеродромних комплексів: монографія / за заг. ред. В. В. Карпова. Херсон: Олді+, 2022. 336 с.

Скрипник Л. Р. Екологобезпечне використання земель авіаційного транспорту: дис. д-ра філос. наук: 051 Економіка / Інститут агроекології і природокористування НААН. Київ, 2019. 287 с.

Скрипник Л. Р. Стратегія розвитку мережі аеропортів і аеродромів України в контексті раціонального використання землі як основного територіального базису. Теоретичні та прикладні питання економіки. 2017. № 2, с. 241–246.

Степанчук О. В., Чернишова О. С. Проблеми планування та забудови територій навколо аеропорту. Матеріали I Всеукраїнської науково- практичної інтернет-конференції «Сталий розвиток інфраструктури авіаційного транспорту: проблеми утримання та відновлення», 26–28 березня 2024 р. Одеса: Олді+, 2024. С. 103–105.

Степанчук О. В., Пустовойт Р. О. Компоненти і планувальна структура транспортно- пересадочних вузлів на території аеропортів. Матеріали VI міжнародної науково-практичної конференції «Прикладні науково-технічні дослідження», 14–16 травня 2024 р. Івано-Франківськ, 2024. С. 224–225.

Степанчук О. В., Лапенко О. І., Чернишова О. С. Особливості розміщення автовокзалів і автостанцій у крупних і найкрупніших містах. Теорія та практика дизайну. К., НАУ, 2024. Вип. 32, С. 53–62. [13] Стецюк М. П., Скрипник Л. Р. Управлінські пріоритети використання земельних ресурсів у контексті функціонування аеропортів та їх інфраструктури. Землеустрій, кадастр і моніторинг земель, 2018, № 2, С. 33–40.

Sieverts T. Airport and City: An ambiguous relationship. Airports in Cities and Regions, Research and Practise: 1st International Colloqium on Airports and Spatial Development. Karlsruhe, 2010. P. 9–12.

Stangel M. Airport city – an urban design question [Electronic version]. 2019. URL: https://www. academia.edu/36081817/AIRPORT_CITY_AN_URBAN_ DESIGN_QUESTION_2019_

Walker A. R., Baker D. C. A planning support system for airport city development // Proceedings of the 14th Air Transport Research Society Conference (6–9 July 2010). Porto, 2010.

J. A. Bondy and U. S. R. Murty. Graph Theory with Applications. North-Holland, 1976, p. 270.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-01-31

Номер

Розділ

АРХІТЕКТУРА ТА БУДІВНИЦТВО