МЕТОДИКА ВИЗНАЧЕННЯ НЕСУЧОЇ СПРОМОЖНОСТІ КОНСТРУКЦІЙ АЕРОДРОМНИХ ПОКРИТТІВ

Автор(и)

  • Олександр Миколайович Дубик Державний університет «Київський авіаційний інститут» https://orcid.org/0000-0001-8082-7603
  • Октябрина Володимирівна Чемакіна Державний університет «Київський авіаційний інститут» https://orcid.org/0000-0003-2934-2752
  • Оксана Сергіївна Чернишова Державний університет «Київський авіаційний інститут» https://orcid.org/0000-0002-8132-2153
  • Іван Миколайович Осовський Державний університет «Київський авіаційний інститут» https://orcid.org/0009-0003-8294-6990
  • Євген Сергійович Кудрявець Державний університет «Київський авіаційний інститут» https://orcid.org/0009-0003-5313-1178

Ключові слова:

мережа аеродромів, аеродромні покриття, несуча здатність, метод ACR-PCR, CDF (комплексний показник залишкового ресурсу конструкції покриття).

Анотація

Анотація. У статті наведено методику та результати визначення несучої спроможності конструкцій жорстких аеродромних покриттів за методом ACR-PCR за допомогою програмного комплексу FAARFIELD 2.1.1. Проведено чисельні експерименти з визначення несучої спроможності аеродромних покриттів жорсткого типу з використанням методу ACR-PCR. Мета роботи полягає у розробці рекомендацій щодо розрахунку, конструювання та визначення несучої спроможності конструкцій аеродромних покриттів з використанням методу ACR-PCR. Методологія. Методи дослідження: аналіз літературних джерел, статистичних і експериментальних даних стосовно найбільш поширених повітряних суден, які експлуатуються на аеродромах України, а також реального розкладу пасажирських повітряних суден аеропортів України в довоєнний період. Результати. Виконано розрахунок конструкції аеродромного покриття на дію навантажень від найбільш поширених повітряних суден, які експлуатуються на аеродромах України. Проведено чисельні експерименти щодо визначення несучої спроможності аеродромних покриттів з використанням методу ACR-PCR та розроблено моделі руйнування аеродромного покриття. Розраховано показники залишкового ресурсу покриття CDF повітряних суден: загальний індекс CDF і частка кожного повітряного судна у формуванні максимального значення CDF. Наукова новизна. У статті розроблена модель руйнування аеродромного покриття, запропоновано комплексний підхід при оцінці несучої спроможності аеродромних покриттів, що дозволяє підбирати конструкції покриттів з урахуванням найкритичніших за впливом повітряних суден та заданого терміну експлуатації. Отримані результати корисні для планування розвитку аеропортів України, повоєнного відновлення інфраструктури. Практична значущість. Результати роботи можуть застосовуватися для оцінки несучої спроможності аеродромних покриттів, раціональному підборі конструкцій покриттів під час планування капітального ремонту та реконструкції злітно-посадкових смуг аеродромів.

Посилання

Аеродроми: СНіП 2.05.08–85, М: ЦИТП. 1985. 59 с.

Бєлятинський А. О., Першаков В. М., Талах С. М., Дубик О. М. Визначення напружено- деформованого стану жорстких аеродромних покриттів від багатоколісного навантаження надважкого літака. Вісник ХНАДУ. Харків: ХНАДУ, 2020. №89. С. 59–66.

Гамеляк І. П., Дмитриченко А. М., Давиденко О. О. Комп’ютерне проєктування багатошарового асфальтобетонного покриття автомобільних доріг та аеродромів. Автомобільні дороги і дорожнє будівництво: науковий журнал. Київ, 2023. Вип. 113. Ч. 1. С. 21–40.

Гамеляк І. П., Дмитриченко А. М., Райковський В. Ф. Концепція моніторингу та діагностики штучних аеродромних покриттів. Airport Planning, Construction and Maintenance Journal. 2023. № 1. С. 14–24.

Гамеляк І. П., Дмитриченко А. М., Райковський В. Ф. Удосконалення методики оцінювання стану аеродромного покриття. Airport Planning, Construction and Maintenance Journal. 2023. №2. С. 20–32.

Гамеляк І. П., Дмитриченко А. М. Система управління техніко – експлуатаційним станом аеродромного покриття. Автомобільні дороги і дорожнє будівництво: науковий журнал. Київ, 2023. Вип. 113. Ч. 2. С. 141–155.

Родченко О. В. Комп’ютерні технології проектування двошарових жорстких аеродромних покриттів. Промислове будівництво та інженерні споруди. 2020. №2. С. 19–23.

Родченко О.В. Удосконалення методу визначення несучої здатності двошарових монолітних цементобетонних аеродромних покриттів. Промислове будівництво та інженерні споруди. 2017. №4. С. 20–23.

Талах С. М., Дубик О. М., Лисницька К. М., Ільченко В. В. Чисельне моделювання напружено- деформованого стану жорстких аеродромних покриттів при взаємодії зі слабкою ґрунтовою основою. Галузеве машинобудування, будівництво: зб. наук. праць. Полтава: ПНТУ, 2019. №1 (52). С. 124–132.

Цихановський В. К. Уточнений чисельний розрахунок жорстких аеродромних покриттів на слабких грунтових основах з урахуванням неоднорідності матеріалу і особливостей стикових елементів плит. Опір матеріалів і теорія споруд: наук.-техн. зб. Київ. нац. ун-т буд-ва та архітектури. Київ: КНУБА, 2006. Вип. 79. С. 92–100.

Airport Design Software. URL: https:// www.faa.gov/airports/engineering/design_software

Annex 14: Aerodromes. Volume I : Aerodromes Design and Operations. 9’th Edition. July 2022 (Додаток 14: Аеродроми. Том 1: Проєктування та експлуатація аеродромів. Дев’яте видання. Липень 2022). URL: https://news.mcaa.gov.mn/ uploads/bookSubject/2022-10/63587f6c9ed35.pdf

Brill D., Kawa I., Ricalde L. Comparative Study of Rigid Pavement Thickness Designs Using FAARFIELD. URL: https://www.researchgate.net/profile/Lia- Ricalde/publication/228827909_Comparative_Study_ o f _ R i g i d _ Paveme n t _ T h i c k n e s s _ D e s i g n s _ U s i n g _ FAARFIELD/links/56674d1208ae8905db8ba608/ Comparative-Study-of-Rigid-Pavement-Thickness- Designs-Using-FAARFIELD.pdf

Doc 9157 Aerodrome Design Manual. Part 3: Pavements. 3’rd Edition. 2022 (Unedited) (Посібник із проєктування аеродромів. Частина 3: Покриття. Третє видання. 2022. (Без змін)). URL: https:// www.scribd.com/document/718551321/Aerodrome- Design-Manual-Part-3-Pavements-Doc-9157-Part-3- Edition

Dubyk О. Improving the monitoring of the operational and technical condition of rigid airfield pavements. Academic journal. Industrial Machine Building, Civil Engineering. 2021. № 2 (57). С. 59–67.

Evaluation of Airfield Pavements Using FAARFIELD. URL: https://ascelibrary.org/ doi/10.1061/9780784480953.008

FAARFIELD 2.1.1. URL: https:// w w w. a i r p o r t t e c h . t c . f a a . g o v / P r o d u c t s / A i r p o r t - Safety-Papers-Publications/Airport-Safety-Detail/ ArtMID/3682/ArticleID/2841/FAARFIELD-20

Kawa I., Brill, D., Hayhoe, G., Kawa B. FAARFIELD – new FAA airport thickness design software. URL: https://www.researchgate.net/ p u b l i c a t i o n / 2 2 8 9 5 0 9 9 5 _ FA A R F I E L D - N E W _ FA A _ AIRPORT_THCKNESS_DESIGN_SOFTWARE

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-01-31

Номер

Розділ

АРХІТЕКТУРА ТА БУДІВНИЦТВО