ІНКЛЮЗИВНІСТЬ ТА РІЗНОМАНІТТЯ ЯК СОЦІАЛЬНІ КОНТЕКСТИ В ТВОРЧОСТІ ДИЗАЙНЕРІВ ОДЯГУ
DOI:
https://doi.org/10.32782/2415-8151.2024.33.29Ключові слова:
соціальні контексти, інклюзивність, расове розмаїття, одяг plus size, бодіпозитив, індустрія модиАнотація
Мета: проаналізувати та систематизувати інформацію на тему інклюзивності та різноманіття як соціальних контекстів у творчості українських та закордонних дизайнерів одягу; вивчити колекції дизайнерів та виявити основні риси, які підкреслюють концептуальність; визначити вплив даного питання на суспільство. Методологія дослідження ґрунтується на теоретичному методі, що базується на системному підході, методах аналізу та синтезу. Огляд літературних джерел здійснюється за допомогою методів порівняльного та системно-структурного аналізу. Результати. Досліджено роль інклюзивності та різноманіття як соціальних контекстів у творчості українських та закордонних дизайнерів одягу. Охарактеризовано творчість сучасних брендів та виявлено, що вони усвідомлюють важливість створення одягу, який підходить для різних типів статури, здібностей і культурних традицій, тим самим відображаючи інклюзивність, яка спостерігається в суспільстві. Визначено основні риси, які підкреслюють концептуальність кожного бренду. Установлено, що інклюзивність у модній індустрії на сучасному етапі демонструє зростаючу популярність і активний розвиток, які спричинені комплексними підходами до виробництва, маркетингу та сприйняття споживачами. Наукова новизна полягає у проведенні системного аналізу результатів роботи українських та закордонних дизайнерів щодо створення інклюзивного одягу, який ураховує різні типи статури, здібності та культурні традиції, що підтверджуються концептуальними елементами. Виявлено активний розвиток інклюзивності в модній індустрії завдяки підтримці споживачів і виробників. Практична значущість. Результати наукової статті можуть бути використані як основа для подальших наукових досліджень у галузі моди, дизайну одягу, соціальних наук і культурології. Окрім того, можуть використовуватися дизайнерами одягу для розроблення і виробництва інклюзивних та різноманітних колекцій, які відповідають потребам різних соціальних груп і типів фігур.
Посилання
Бодіпозитивний бренд білизни Ріанни змінює індустрію моди. Чому це важливо? URL: https://inspired.com.ua/ideas/bodipozytyvnyj-brend-bilyznyrianny-zminyuye-industriyu-mody-chomu-tse-vazhlyvo/(дата звернення: 26.11.2023).
Бренд Victoria’s Secret випустив колекцію білизна для жінок з інвалідністю. URL: https://elle.ua/moda/novosty/brend-victorias-secret-vipustiv-pershukolekciyu-bilizni-dlya-zhinok-z-invalidnistyu/ (дата звернення: 02.12.2023).
Британський дизайнер розробила одяг з унікальним принтом для людей із хворобою Паркінсона. URL: https://ukrrain.com/britanska_dizajnerka_rozrobila_unikalnij_odyag_dlya_lyudej_z_hvoroboyu_parkinsona.html (дата звернення: 02.12.2023).
Дерман Л.М. Культурогенез тілесних практик моди: філософсько-антропологічний аналіз : автореф. дис. … канд. філос. наук : 09.00.04. 2015. 16 с.
Мода зі змістом: бренд Lady Di Atelier. URL: https://gossip-ua.com/fashion/2424-moda-zzmstom-brend-lady-di-atelier.html (дата звернення: 02.12.2023).
7 модних брендів, які роблять речі plussize. URL: https://vogue.ua/article/fashion/tendencii/7-modnih-brendiv-yaki-roblyat-rechi-plus-size-51914.html (дата звернення: 19.11.2023).
Сайт «Ester Manas». URL: https://www.monnierparis.com/collections/ester-manas (дата звернення: 19.11.2023).
Сайт «House of Aama». URL: https://houseofaama.com/ (дата звернення: 26.11.2023).
Сайт «Victoria’s Secret & Co». URL: https://www.victoriassecretandco.com/ (дата звернення: 02.12.2023).
7 українських брендів, у яких можна знайти плюс-сайз одяг. URL: https://www.wonderzine.me/wonderzine/style/style/8119-7-ukrayinskih-brendivyaki-shiyut-plyus-sayz-odyag (дата звернення: 21.10.2023).
Christel D.A., Williams Née Dunn S.C. What plus-size means for plus-size women: A mixed-methods approach. Studies in Communication Sciences. 2018. 18(2), 339–352. DOI: 10.24434/j.scoms.2018.02.009.
Crane D. Fashion and Its Social Agendas: Class, Gender, and Identity in Clothing. Chicago: University of Chicago Press, 2000. 294 p.
Dreska H. The Impact of Diversity, Equity, and Inclusion in the Fashion Industry. Honors Projects in Finance: Honors thesis. 2023. 32 р.
Gabriel M.B. The Economics of Exclusion: Why Inclusion Doesn’t Fit Fashion’s Business Model. Pioneering New Perspectives in the Fashion Industry: Disruption, Diversity and Sustainable Innovation : book / ed. by E.L. Ritch, C. Canning, J. McColl. Leeds: Emerald Publishing Limited, 2023. P. 93–104. DOI: 10.1108/978-1-80382-345-420231008
Inclusive fashion is more than just size. URL: https://theticker.org/3684/opinions/inclusivefashion-includes-more-than-just-size-inclusivity/ (дата звернення: 12.10.2023).
McDowell E. Improved Racial Diversity on the Runways of Fashion Week. Elon Journal of Undergraduate Research in Communications. 2019. Vol. 10, No. 1. Р. 92–99.
McDowell C. The Anatomy of Fashion: Why We Dress the Way We Do. London: Phaidon Press, 2013. 358 p.
Savage x Fenty, one year later: what’s Rihanna’s impact on the lingerie market? URL: https://fashionunited.uk/news/business/savage-x-fenty-oneyear-later-what-s-rihanna-s-impact-on-the-lingeriemarket/2019050643017 (дата звернення: 26.11.2023).
5 signs that will help you to understand how fashion reflects social changes. URL: https://fashinnovation.nyc/fashion-reflects-social-changes/(дата звернення: 11.10.2023).
Una moda inclusiva: Iulia Barton presenta «Adaptive», la prima collezione no gender, sostenibile, per tuttə. URL: https://luce.lanazione.it/lifestyle/modainclusiva-iulia-barton-adaptive/ (дата звернення: 02.12.2023).
Vilaça J. Why we must talk about representativeness and inclusivity in fashion for the disabled. URL: https://fashinnovation.nyc/fashion-fordisabled/(дата звернення: 11.10.2023).
White C.C.R. How to Slay: Inspiration from the Queens and Kings of Black Style. New York: Rizzoli, 2018. 224 p.