ЛІНІЯ-НИТКА Й ТКАНИНА ЧАСОПРОСТОРУ У ТВОРЧІЙ КОНЦЕПЦІЇ ІВАНА МАРЧУКА

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/2415-8151.2024.33.18

Ключові слова:

українське мистецтво, українське образотворче мистецтво, творчість Івана Марчука, живопис, рисунок, «пльонтанізм», лінія, часопростір, теорія струн, голографічний принцип

Анотація

Унікальність творчого методу українського художника Івана Марчука досліджено у контексті розвитку сучасної наукової думки. Мета статті – поглибити намічені паралелі між розумінням часопростору у концепції «пльонтанізму» Івана Марчука та виникненням і становленням концепцій теоретичної фізики та філософії останньої третини ХХ століття – початку ХХІ століття. Використано принцип міждисциплінарного та комплексного підходів для вивчення особливостей творчого методу Івана Марчука у його зв’язках і взаємовідношеннях із сучасними науковими ідеями. Застосовано методи: історико-хронологічний, біографічний, історико-порівняльний та мистецтвознавчого аналізу. Результати. Творчість Івана Марчука демонструє синергетичну єдність у сучасних пошуках мистецтва та науки. Становлення «пльонтанізму» як самобутнього методу Івана Марчука виявляє зацікавленість художника у відтворенні сучасного наукового розуміння часопросторового континууму. Лінія мислиться художником як напрям руху енергії, яка сповнює увесь Всесвіт. Відсутність початку і кінця лінії, її енергетичний потенціал виконує завдання втілення світової багатовимірності. Наукова новизна. Творчість українського художника Івана Марчука як представника постмодернізму засвідчує відповідність процесів розвитку мистецтва та наукових концепцій доби. Івана Марчука цікавлять насамперед дослідження процесів становлення й взаємодії форм як особливих частин простору, а не буття готових статичних об’єктів. Практична значимість. Результати дослідження можуть бути використано для подальшого дослідження творчості Івана Марчука та українського образотворчого мистецтва останньої третини ХХ – першої чверті ХХІ століття, а також для оновлення принципів викладання дисциплін фахового циклу у закладах вищої мистецької освіти, збагачення розуміння студентами-митцями теоретичних засад візуального мистецтва.

Посилання

Голод П.І. М.М. Боголюбов і сучасна теоретична фізика. Наукові записки. Том 87. Фізико-математичні науки. 2009. С. 3–8.

Голос душі моєї. Іван Марчук. Альбом. Marchuk.in.ua. URL: marchuk.in.ua (дата звернення: 10.05.2024).

Іван Марчук. Вчора, сьогодні…, завжди. Каталог / передм. Т. Стрипко. Київ : Фенікс, 2016. 112 с.

Іван Марчук. Картини-притчі (ранній період) = Parable paintings (early period) : альбом / передм. Т. Стрипко; текст О. Балун. Київ : Фенікс, 2017. 267 с. : іл.

Інститут теоретичної фізики імені М.М. Боголюбова Національної академії наук України. Міжнародна діяльність. URL: http://bitp.kiev.ua/about (дата звернення: 25.07.2024).

Кияк Б. Гіперпростір Івана Марчука. 50 років «пльонтанізму». Світогляд. 2023. № 1. С. 48–53.

Климчук О.О. «Я єсмь...». Художник Іван Марчук, провидець і подорожній : есей-біографія. Київ : Український письменник, 2012. 576 с.

Краус Л.М. Таємниці походження всесвіту. ReadUkrainianBooks. URL: https://readukrainianbooks.com/3140-tayemnici-pohodzhennja-vsesvitu-lourensmaksvell-kraus.html (дата звернення: 10.05.2024).

Мюллер Р. Фізика часу. Усе відбувається зараз / пер.з англ. Артем Замоцний. Київ : Наш формат, 2019. 344 с.

Стрипко Т. Той, кому одного Всесвіту замало. Strypkoart. Blog about Ivan Marchuck’s art. 10. 05. 2015. URL: https://strypkoart.wordpress.com/2015/05/10/той-кому-одного-всесвіту-замало/(дата звернення: 25.07.2024).

Форкош С. Віденські нариси: образ діалогу в роботах Івана Марчука. Huxley. 2024. URL: https://huxley.media/uk/videnski-narisi-obrazdialogu-v-robotah-ivana-marchuka/ (дата звернення: 22.06.2024).

Чижик Т.П. «Голос моєї душі»: початок становлення Івана Марчука як всесвітньо визнаного майстра : кваліфікаційна робота на здобуття ОС Магістр. НАКККіМ: Кафедра мистецтвознавчої експертизи Інституту практичної культурології та арт-менеджменту НАКККіМ, 2021. 78 с. URL: https://elib.nakkkim.edu.ua/bitstream/handle/123456789/4025/%20%20%20%20%20%20%20..pdf?sequence=1 (дата звернення: 22.06.2024).

Шнуренко-Щербицька А.-Є. Проблематика вивчення і дослідження творчості художника Івана Марчука. Треті Платонівські читання. Тези доповідей Міжнародної наукової конференції. Київ: Фенікс, 2016. С. 78–79.

Baltaziuk I. Symbols of Ukrainian Identity in the Works of Ivan Marchuk. Збірник наукових праць ΛΌГOΣ. 10. September, 2021. P. 288–290. URL: https://doi.org/10.36074/logos-10.09.2021.87 (дата звернення: 25.07.2024).

Balun O. Marcuk. In: Allgemeines Künstlerlexikon, Band 87, Mandelstamm – Matielli. Berlin (De Gruyter). 2015. LI, 539 s.

Bekenstein J.D. Information in the Holographic Universe. Scientific American. Vol. 289, No. 2 (August 2003). 58–65. URL: https://doi.org/10.1038/scientificamerican0803-58 (дата звернення: 20.06.2024).

Dowker F. Causal sets and the deep structure of spacetime. /Abhay Ashtekar (ed.). 100 Years of Relativity. November 2005: 445–464. URL: https://doi.org/10.1142/9789812700988_0016 (дата звернення: 25.07.2024).

Foucault M. Of Other Spaces / Translated from the French by Jay Miskowiec. Diacritics 16:1 (Spring 1986), pp. 22–27.

Fraisopi F. From Aesthetic to Epistemic Structures and Back: Complex Dynamics between Art and Science. Aisthesis 12 (1), 2019: 41–54. doi: 10.13128/Aisthesis-25620 (дата звернення: 22.07.2024).

Goodman N. Languages of Art: An Approach to a Theory of Symbols. Indianapolis–New York–Kanzas City : The Bobbs-Merrill Company, 1968. 277 p.

Kaku Michio. Hyperspace: a Scientific Odyssey through Parallel Universes, Time Warps, and the Tenth Dimension. New York : Anchor Books, 1995. 359 p.

Kaku Michio. The God Equation: the Quest for a Theory of Everything. New York : Doubleday, 2021. 161 p.

Moonie S. Mapping the Field: Lawrence Alloway’s Art Criticism-as-Information, in Tate Papers. No. 16, Autumn, 2011. URL: https://www.tate.org.uk/research/tate-papers/16/mapping-the-field-lawrencealloway-art-criticism-as-information (дата звернення: 25.07.2024).

Smolin L. Three Roads to Quantum Gravity. New York : Basic Books, 2001. 245 p.

Wolfram S. On the Concept of Motion. Stephen Wolfram Writings. March 18, 2022. URL: https://writings.stephenwolfram.com/2022/03/on-the-conceptof-motion/ (дата звернення: 20.07.2024).

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-10-08

Номер

Розділ

КУЛЬТУРА І МИСТЕЦТВО