АКАДЕМІЧНИЙ ТА РЕАЛІСТИЧНИЙ МЕТОДИ ПЛАСТИЧНОГО ВИСЛОВЛЕННЯ У ТВОРЧОСТІ АРСЕНА САВАДОВА

Автор(и)

  • Дмитро Сергійович Доценко Національна академія образотворчого мистецтва і архітектури https://orcid.org/0009-0007-5139-3544

DOI:

https://doi.org/10.32782/2415-8151.2024.33.16

Ключові слова:

Нова хвиля, живопис, сучасне мистецтво, реалістичний живопис, академічний живопис, Паризька комуна

Анотація

Мета – виявити особливості використання реалістичної й академічної живописної пластики Арсеном Савадовим у його творчому доробку сер. 1990-х – 2010-х років. Визначити основні формально-композиційні принципи та простежити процес розвитку і трансформації творчого методу митця у живописі зазначеного періоду. Методологія. У ході дослідження був застосований комплексний підхід, що включає індуктивний, описовий, порівняльний, хронологічний та джерелознавчий методи, а також мистецтвознавчий аналіз візуальних джерел. Результати. Проведено формально-композиційний аналіз етапних творів автора протягом зазначеного періоду. Виявлено процес трансформації композиційних прийомів та елементів, а також визначено основні стилістичні риси досліджуваних творів. Простежено роль методу реалістичного та академічного письма і виявлено характерні стильові особливості живописного доробку митця. Наукова новизна. Творчість відомого сучасного українського художника Арсена Савадова у цій статті вперше досліджується з погляду впливу та застосування методів реалістичного й академічного живопису. Визначено та охарактеризовано риси живописного стилю Арсена Савадова, який демонструє художньо-образні й символьні трансформації упродовж зазначеного періоду творчості митця. Практична значущість. З огляду на існування невеликої кількості досліджень, присвячених творчості Арсена Савадова, ця стаття доповнює розуміння процесу формування живописного доробку однієї з найбільш помітних постатей Нової хвилі та сучасного українського мистецтва. Матеріали дослідження також можуть бути використані як обґрунтування актуальності застосування традиційних мистецьких практик та методів під час створення сучасних художніх творів.

Посилання

Авраменко О. Особливості інтеграції українського актуального мистецтва в європейський мистецький простір (досвід участі у Венеційській бієнале 2001–2007 років). Сучасне мистецтво. 2007. № 4. С. 25–39.

Арсен Савадов: «Мені подобається теорія свободи і божевілля». Art Ukraine. URL: https://artukraine.com.ua/a/arsen-savadov--menipodobayetsya-teoriya-svobodi-i-bozhevillya/ (дата звернення: 12.07.2024).

Арсен Савадов: «Мої герої – це персонажі з розмитим поняттям реальності». Art Ukraine. URL: https://artukraine.com.ua/ukr/a/arsen-savadov-moigeroi-eto-personazhi-s-razmytym-ponyatiem-realnosti/(дата звернення: 12.07.2024).

Бурлака В. «Глобальний реалізм» в українському мистецтві середини 2000-х років. Нариси з історії образотворчого мистецтва України ХХ ст. / ред.-упор. О. Авраменко. Київ, 2006. С. 393–423.

Вергеліс О. Арсен Савадов: «Едіпів дискурс убиває покоління». ZN,UA. URL: https://z n . u a / u k r / A RT / a r s e n - s a v a d o v - e d i p i v - d i s k u r s -ubivaye-pokolinnya-300676_.html (дата звернення: 12.07.2024).

Вишеславський Г. Сучасне візуальне мистецтво України періоду постмодернізму. Нариси з історії образотворчого мистецтва України ХХ ст. / ред.- упор. О. Авраменко. Київ, 2006. С. 424–481.

Відкриття виставки «Колекція. Арсен Савадов». МІТЄЦ, Сучасне мистецтво України. URL: https://mitec.ua/vidkryttya-vystavky-kolekcziya-arsensavadov/(дата звернення: 11.07.2024).

Димшиць Е. Український живопис кінця 1950-х – початку 1990-х років. Нариси з історії образотворчого мистецтва України ХХ ст. / ред.-упор.О. Авраменко. Київ, 2006. С. 150–192.

Рубан М. Інтерв’ю з Арсеном Савадовим: «Елтон Джон не знав, як краще мене обійняти». Сьогодні. URL: https://www.segodnya.ua/ua/interview/intervyu-s-arsenom-savadovym-elton-dzhon-neznal-kakluchshe-menya-obnyat-617642.html (дата звернення: 09.07.2024).

Савадов Арсен. МІТЄЦ. Сучасне мистецтво України. URL: https://mitec.ua/category/artists/savadov-arsen/ (дата звернення: 12.07.2024).

Скляренко Г.Я. «Велика омана мистецтва»: Арсен Савадов. Сучасне мистецтво України: портрети художників. Київ, 2018. С. 71–98.

Скляренко Г. Візуальне мистецтво. Мистецтво 1990-х років. Історія українського мистецтва у 5 томах / гол. ред. Г. Скрипник. Київ : ІМФЕ ім. М.Т. Рильського, 2007. Т. 5. 1048 с.

Скляренко Г. «Нова хвиля» і українське мистецтво кінця ХХ століття. Сучасне мистецтво. Науковий вісник Інституту проблем сучасного мистецтва. 2009. № 6. С. 188–196.

Скляренко Г. Українське мистецтво другої половини 1980-х – 2000-х років: події, явища, спрямування. Нариси з історії образотворчого мистецтва України ХХ ст. / ред.-упор. О. Авраменко. Київ, 2006. С. 353–392.

Смирна Л.В. Століття нонконформізму в українському візуальному мистецтві : монографія. Київ : Інститут проблем сучасного мистецтва Національної академії мистецтв України, 2017. 480 с.

Смірнова Є. Арсен Савадов: «У Києві процвітає офісне мистецтво, а не поетичне». Pymonenko Family Art Projects. URL: http://artinukraine.com/uk/arsen-savadov-tyazheloves-ot-iskusstva/ (дата звернення: 11.07.2024).

Старостенко С. Художник Арсен Савадов про попарт, «Голоси любові» й ерогенні зони мистецтва. Vogue. URL: https://vogue.ua/article/culture/art/intervyu-s-hudozhnikom-arsenom-savadovym-40126.html (дата звернення: 12.07.2024).

Художники Георгій Сенченко і Арсен Савадов. Як народжувалося сучасне українське мистецтво. Еспресо. URL: https://espreso.tv/article/2017/04/16/senchenko_savadov (дата звернення: 09.07.2024).

30 років присутності: Сучасні українські художники / відп. ред. І. Абрамович. Київ : ArtHuss, 2022. Т. 3. 410 с.

Arsen Savadov. Paintings 1987–2020. Офіційний вебсайт. URL: https://savadov.com/projects/projects/painting.htm (дата звернення: 12.07.2024).

Taylor B. Art Today: London: Laurence King Publishing, 2005, 258 p.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-10-08

Номер

Розділ

КУЛЬТУРА І МИСТЕЦТВО