ПАНТЕЇСТИЧНИЙ ПІДХІД ДО ФОРМОТВОРЕННЯ ХРИСТИЯНСЬКОГО САКРАЛЬНОГО ПРОСТОРУ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/2415-8151.2024.33.2

Ключові слова:

формоутворення, сакральний простір, сакральна архітектура, традиція, пізнього модернізм, неомодернізм, символ, мистецтво

Анотація

Проаналізовано сакральні споруди другої половини ХХ століття, зокрема твори Тадао Андота та Петера Цумтера. Репрезентовано риси характерні для культури кінця століття. Розглянуто архітектуру сакральних споруд, зведених за принципом єднання з природою. Визначено, що об’єкти, створені в цей час попри їх модерних вигляд, несуть семантичні риси традиційних храмів та поєднують включення природних об’єктів у свою структуру. З’ясовано, що для об’єктів мінімалізму характерний «аскетичний» дизайн, максимальна раціональність і гранична лаконічність форм. Кількість предметів і колірних відносин строго обмежена. Це простір порожнечі і світла, геометрично правильних форм, в ньому немає нічого зайвого. Виявлено використання пантеїстичних елементів у формотворенні сакрального простору. Мета. На основі аналізу творів Тадао Андота та Петера Цумтера сучасних тенденцій формоутворення сакрального простору виявити пантеїстичний підхід до формотворення християнського сакрального простору. Методологія. Використано теоретичні методи дослідження, аналіз закордонного досвіду зведення храмів. Застосовано графоаналітичний метод. Результати. Встановлення підходів до формотворення та організації сакрального простору. Наукова новизна. Представлено погляд, що пантеїстичний підхід має місце у формуванні християнського сакрального простору. Попри це виявлено, що природа постає як елемент формотворення простору, а не як окремий об’єкт поклоніння. Практична значущість. Проаналізована форми окремих сакральних споруд та способи організації їх інтер’єрів в модерних формах, що можна використати при подальшому розвитку храмової архітектури. Розглянуто використання метафоричної мови архітектури засновані на світі візуальних людських виробів та їх іконографічних відмінних рисах. Виявлено необхідність враховувати взаємозв’язок між певними формами та повідомленнями, що через них передаються у формотворенні сакрального простору.

Посилання

Гнатюк Л.Р. Протиріччя у формуванні художнього образу сакрального простору в архітектурі ХХ століття. Сучасні проблеми архітектури та містобудування. Вип. 56. К.: КНУБА, 2020. C. 17–31. DOI: 10.32347/2077-3455.2020.56.17-31

Гнатюк Л.Р. Створення духовної атмосфери сакрального простору. Сучасні проблеми архітектури та містобудування. К.: КНУБА, 2021. Вип. 59. C. 16–27. DOI: 10.32347/2077-3455.2021.59

Гнатюк Л.Р. Тенденції формотворення сакрального простору у ХХ столітті. Містобудування та територіальне планування. К.: КНУБА, 2021. Вип. 76. C. 49–62. DOI: 10.32347/2076-815х.2021.76.49-62

Гнатюк Л. Роль мистецтва та символу у формуванні сакрального простору. Сучасні проблеми архітектури та містобудування. Вип. 58. К.: КНУБА, 2020. C. 32–47. DOI: 10.32 347/2077-3455.2020.58.32-47

Beatrice Houzelle, Le champ sacré d’un architecte japonais. Une église à fleur d’eau, Hokkaidô, Techniques & Architecture, 405, 1993, р. 70–72.

Chapel sur la mer a Hokkaido, L’Architecture d’aujourd’hui, 255, 1998, р. 54–55.

Edwin Heathcote, Iona Spens, Church builders, Academy Editions, London–Chichester, 2001, р. 128–133.

Fabrizio Brentini, Bauen für Kirche. Katholischer Kirchenbau des 20. Jahrhunderts in der Schweiz, Edition SSL [Schweizerische St. Lukasgesselschaft], Luzern 1994, р. 257–260.

Gnatiuk L., Terletska M. Aesthetics shaping sacred space. Theory and practice of design. Issue 11. К.: NAY, 2017. C. 42–56. DOI: 10.18372/2415-8151.11.11874

Gnatiuk L. Optical Illusions in Sacral Space // Defining the Architectural Space. The Truth and Lie of Architecture: XIX International conference. Cracow University of Technology. Cracow, 2020. р. 7-Kath. Kapelle Sogn Benedetg, Somvix/Graubünden, Kunst und Kirche, 1, 1990, р. 13–14.

Kenneth Frampton, Corporeal Experience in the Architecture of Tadao Ando, George Dodds, Robert Travernor, Body and Building. Essays of the Changing Relation of Body and Architecture, MIT Press, Cambridge (Mass.), London (England) 2002, р. 310–314.

Kenneth Frampton, Piera Brunetta, Tadao Ando. Light and Water, Birkhäuser-Verlag für Architektur, Basel–Berlin–Boston 2003, р. 212–215.

Kiyoshi Takeyama, Tadao Ando; heir to a tradition. Perspecta, 20, 1983; (DalC o 1995, 1983), р. 486.

Liliia Gnatiuk, Metal and iron construction in sacral space. IOP Conference Series: Materials Science and Engineering. 2020. V. 953(1). P. 10. DOI: 10.1088/1757-899X/953/1/012078 ISSN: 1757-8981

Masao Furuyama, Tadao Ando. The geometry of human space, Hiroshi Watanabe, Taschen, Köln 2006, р. 36–73.

Pham Thanh Hien, Abstraction and Transcendence: Nature, Shintai and Geometry in the Architecture of the Tadao Ando, Dissertation.com, 1998, р. 154.

Richard C. Levene, Fernando Márquez Cecilia, Tadao Ando 1983–2000, Space, abstraction and landscape, El Croquis, Madrid 2000, р. 96–129.

Tadao Ando, From the Chapel on the Water to the Chapel with the Light, The Japan Architecture, 386, 1989 (DalCo 1995) 455 р.

Tadao Ando, Kapelle auf dem Wasser, Kunst und Kirche, 2, 1993, р. 86–87.

William H. Jordy, The symbolic essence of modern European architecture of the twenties and its continuing influence, Journal of the Society of Architectural Historians, 22, 1963, 3, р. 177–187

Wolfgang Jean Stock, Architekturführer. Christliche Sakralbauten in Europa, Prestel Verlag, München–Berlin–London–New York 2004, р. 182–183.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-10-08

Номер

Розділ

АРХІТЕКТУРА ТА БУДІВНИЦТВО