ОСОБЛИВОСТІ РОЗМІЩЕННЯ АВТОВОКЗАЛІВ І АВТОСТАНЦІЙ У КРУПНИХ Й НАЙКРУПНІШИХ МІСТАХ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/2415-8151.2024.32.7

Ключові слова:

пасажирський транспорт, пасажири, транспортно-пересадочний вузол, автовокзал, автостанція, транспортна інфраструктура, транспортний потік, пішохідний потік, вулично-дорожня мережа

Анотація

Проведено аналіз сучасного стану діючих автовокзалів і автостанцій у містах України та виявлено проблеми й недоліки щодо їхнього розміщення на території міста. Обґрунтування існуючих тенденцій щодо використання міського вуличного простору та наявних автостоянок для здійснення висадки та очікування посадки пасажирів із автобусів приміських та міжміських сполучень. Мета дослідження полягає в проведенні аналізу ситуації, яка склалася останніми роками в більшості міст України щодо організації міжміського та приміського транспортного сполучення. У статті подані узагальнені результати сучасного стану вулично-дорожньої мережі міст та вплив на умови її функціонування зовнішнього пасажирського автомобільного транспорту. Методологія. Методи дослідження: аналіз літературних джерел, матеріалів, що стосуються питань розміщення автовокзалів та автостанцій у крупних і найкрупніших містах. Результати. Розглянуто підходи щодо розміщення автовокзалів і автостанцій в крупних і найкрупніших містах, які базуються на принципах забезпечення зручності, комфорту та безпеки пасажирів. Розглянуто основні фактори, які впливають на визначення доцільності вибраного місця розміщення автовокзалу або автостанції на території населеного пункту, серед яких були визначені: транспортна доступність, стан та умови руху і завантаженість вулично-дорожньої мережі, запас пропускної спроможності вулично-дорожньої мережі міста, можливість зручної пересадки на міський швидкісний транспорт, запас пропускної спроможності міського швидкісного транспорту, існуючий пасажиропотік відповідним напрямком руху, розгалуженість мережі маршрутів міського пасажирського транспорту, відповідність розміру території максимальному обсягу пасажиропотоку на автовокзалі, цінність та вартість землі, відповідність її містобудівним вимогам та обмеженням. Практична значущість. Практична цінність цього дослідження полягає у виявленні та висвітленні проблем, пов’язаних із неефективним функціонуванням автовокзалів та автостанцій у містах, а саме у невідповідному їхньому розміщенні на території конкретного населеного пункту, що відповідає вимогам стійкого розвитку та формуванню комфортного міського середовища.

Посилання

Закону України «Про автомобільний транспорт» [Електронний ресурс]. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2344-14#Text.

Автовокзали та автобусні зупинки в Україні. [Електронний ресурс]. URL: https://infobus.eu/ua/bus/station/ukraine.

Інформація щодо діяльності автостанцій [Електронний ресурс]. URL: https://mtu.gov.ua/content/informaciya-shchodo-diyalnosti-avtostanciy.html.

Дослідження транспортних потоків в аспекті заторових станів дорожнього руху: Монографія. В. М. Першаков, А. О. Бєлятинський, О. В. Степанчук, Р. В. Кротов. Київ: НАУ, 2015. 176 с.

Планування і забудова територій: ДБН Б.2.2-12:2019. [Чинний від 2019-11-01]. К.: Мінгрегіон України, 2019. 179 с. (Державні будівельні норми).

Про затвердження Правил надання послуг пасажирського автомобільного транспорту. [Електронний ресурс]. Режим доступу: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/176-97-%D0%BF#Text.

Рейцен Є. О. Організація і безпека міського руху: навчальний посібник. Київ: ТОВ СІК ГРУП Україна, 2014. 454 с.

Рижик В. М. Класифікація сучасних автовокзалів. Містобудування та територіальне планування. 2013. № 50. С. 592–597.

Рижик В. М. Класифікація сучасних автовокзалів. Сучасні проблеми архітектури та містобудування. 2013. № 34. С. 520–527.

Степанчук О.В. Ефективні методи розподілення транспортних потоків на вулично-дорожній мережі в сучасних умовах. Вісник Інженерної академії України. 2013. №3–4. С. 171–174.

Степанчук О.В. Сутність ефективності функціонування вулично-дорожньої мережі міст. Проблеми розвитку міського середовища. 2016. № 1(15). С. 133–143.

Степанчук О.В. Особливості вибору ефективних методів організації дорожнього руху на вулично-дорожній мережі. Степанчук О.В. Бєлятинський А.О., Лапенко О.І. Проблеми розвитку міського середовища. 2013. № 10. С. 123–127.

Степанчук О.В. Особливості управління транспортними потоками на міських магістральних вулицях. Вісник Інженерної академії. 2016. № 1. С. 245–247.

Степанчук О.В. Закономірності розподілення транспортних засобів на багатосмугових магістральних вулицях. Вісник Інженерної академії. 2016. №4. C. 259–263.

Степанчук О. В. Методи управління та розподілення транспортних потоків на вулично-дорожній мережі міст. О. В. Степанчук, А.О. Бєлятинський, О. В. Кардаш. Проблеми розвитку міського середовища. 2018. № 1(20). С. 136–146.

Степанчук О. В. Забезпечення відповідності вулично-дорожньої мережі міста потребам руху. Вісник Інженерної академії України. 2019. № 2. С. 129–133.

Степанчук О. В. Аналіз факторів, які впливають на формування транспортних потоків на вулицях міст. Проблеми розвитку міського середовища. 2019. № 2(23). С. 174–180.

Степанчук О. В. Вплив планувальних особливостей міст на розподілення транспортних потоків на вулично-дорожній мережі. Проблеми розвитку міського середовища. 2020. № 1(24). С. 116–127.

Степанчук О.В. Особливості використання методів моделювання транспортних потоків на вулично-дорожній мережі міст. О. В. Степанчук, О.І.

Лапенко, О.С. Чернишова. Теорія та практика дизайну. 2022. № 25. С. 110–119.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-05-22

Номер

Розділ

АРХІТЕКТУРА ТА БУДІВНИЦТВО