АРОМАТ ЯК ЗАСІБ ВІЗУАЛІЗАЦІЇ ХУДОЖНЬО-ОБРАЗНОЇ КОНЦЕПЦІЇ В ДИЗАЙНІ ПОЛІГРАФІЧНИХ ВИДАНЬ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/2415-8151.2024.31.21

Ключові слова:

аромат, ольфакторні візуальні комунікації, засоби візуалізації, художній образ, сторітелінг, еко-концепція, технологія інкапсуляції, ароматизовані чорнила, аромадрук, синестезія, брендування запахів, інтеграція, поліграфічні видання, мультисенсорний дизайн.

Анотація

Анотація. Мета. Мета дослідження полягає у виявленні концепцій візуалізації художнього образу за допомогою ароматів у дизайні поліграфічних видань. Методологія. Методологія дослідження заснована на використанні системного та синергетичного підходів, що дозволяють обґрунтувати шляхи інтеграції ароматів у візуальні комунікації, їхні трансдисциплінарні взаємозв’язки з людиною та середовищем. Аналіз художніх образів візуалізації ароматизованих поліграфічних видань здійснено за допомогою композиційного та системно-функціонального дизайн-аналізів. Результати. У дослідженні окреслено роль аромату у візуалізації художньо-образної концепції поліграфічної продукції. Доведено, що аромат виступає ключовим атрибутом продукту та забезпечує ефективну комунікацію зі споживачем, активізує пам’ять і формує відповідні емоції. У дизайні ароматизованої поліграфічної продукції виділено емоційну, розповідну, освітню й екологічну концепції візуалізації художнього образу з використанням аромату. Визначено, що в дизайні поліграфічної продукції набувають поширення інноваційні технології (інтерактивний аромат, інкапсуляція, інфузія, ароматизовані чорнила, дифузія), які активізують декілька сенсорних систем водночас, утворюючи явище синестезії. Переосмислення способів інтеграції аромату в дизайн-систему забезпечить підвищення ефективності візуальної комунікації в мінливому зовнішньому середовищі. Наукова новизна. У роботі вперше комплексно осмислено роль аромату в розробленні концепцій проєктування поліграфічних видань з позицій системного підходу. Доведено, що дизайн ольфакторних візуальних комунікацій на прикладі ароматизованих поліграфічних видань виступає ефективним способом програмування поведінки людини. Практична значущість. Матеріали дослідження виступають основою для створення універсальної концепції візуалізації художнього образу в дизайні поліграфічної продукції. Результати роботи можуть бути використані фахівцями різних сфер діяльності для формування інноваційних стратегій інтегрованих візуальних комунікацій в умовах постійно змінного інформаційного середовища.

Посилання

Скляренко Н.В., Колосніченко М.В. Інтеграція запахів у художній образ динамічних візуальних комунікацій. Grundlagen der modernen wissenschaftlichen Forschung Arbeiten “ΛΌГOΣ” zu den Materialien der Iinternationalen wissenschaftlich-praktischen Konferenz,

Zürich, 10. September, 2021. Zürich ; Vinnytsia : BOLESWA Publishers & Europäische Wissenschaftsplattform, 2021. https://doi.org/10.36074/logos-10.09.2021.90.

Скляренко Н.В. Візуальні комунікації в дизайні: динамічні концепції сталого розвитку : монографія. Луцьк : Вежа-Друк, 2023. 484 с.

Скляренко Н.В., Колосніченко М.В. Стікери: засоби проєктування динамічної візуальної комунікації. Мистецтвознавчі записки. 2021. Вип. 40. С. 22–28. https://doi.org/10.32461/2226-2180.40.2021.250322.

Ab Print Group LTD. Scratch and Sniff Printing. URL: https://abprintgroup.com/scratch-and-sniffprinting/ (дата звернення: 26.12.2023).

Beltrone G. Kia’s “Text Drive” Is an Interactive Book That Lets You Feel and Smell the Stinger Driving Experience. May 8, 2018. URL: https://www.adweek.com/agencies/kias-text-drive-is-an-interactive-bookthat-lets-you-feel-and-smell-the-stinger-drivingexperience/

(дата звернення: 26.12.2023).

Chang I. Scent Basics: What is Scent Marketing, Scent Branding and Ambient Scent. November 12, 2018. URL: https://reedpacificmedia.com/scentbasics-what-is-scent-marketing-scent-branding-andambient-scent/ (дата звернення: 26.12.2023).

Chang I. Why Scent and Memory Are Linked. October 3, 2018. URL: https://reedpacificmedia.com/why-scent-and-memory-are-linked/ (дата звернення: 26.12.2023).

The sweet smell of advertising: the essence of matching scents with other ad cues / Y. Gvili et al. International Journal of Advertising. 2018. Vol. 37: 4. P. 568–590. https://doi.org/10.1080/02650487.2017.1339584.

Aroma Printing as a Modern Technology of Packaging Design / S.F. Havenko et al. Наукові записки. Українська академія друкарства. 2017. № 1 (54). С. 31–39. URL: http://nz.uad.lviv.ua/static/media/1-54/4.pdf (дата звернення: 26.12.2023).

Sensory Marketing / B. Hultén et al. US, New York : Palgrave Macmillan, 2009. 183 p. URL: https://parsmodir.com/wp-content/uploads/2019/05/SenMar-Book-Hulten.pdf (дата звернення: 26.12.2023).

Kramer L. Smell that? Scent marketing is your brand’s invisible secret weapon. 2022. URL: https://99designs.com/blog/marketing-advertising/what-is-scent-marketing-and-how-can-you-use-it/ (дата звернення: 26.12.2023).

Krishna A. An integrative review of sensory marketing: Engaging the senses to affect perception, judgment and behavior. Journal of Consumer Psychology. 2012. Vol. 22 (3). P. 332–351. https://doi.org/10.1016/j.jcps.2011.08.003.

Manenti M. An analysis of the sensorial marketing methods in the fashion retail sector : Diss. for the degree of Master in Marketing. Dublin Business School, 2013. URL: https://esource.dbs.ie/server/api/core/bitstreams/16e9c199-379f-4b46-9671-eb2416c10c37/content (дата звернення: 26.12.2023).

Muller C. An Overview of Olfactory Art. Nez, the Olfactory Magazine. 2018. Vol. 4. P. 98–109. URL:https://www.academia.edu/41991635/An_Overview_of_Olfactory_Art (дата звернення: 26.12.2023).

Page Creative. Utilising scent & smell in design. URL: https://pagecreative.co.uk/scent-design/(дата звернення: 26.12.2023).

Printina. The Aroma of success: scented printing & packaging. November 25, 2019. URL: https://printina.in/blog-details/the-aroma-of-success-scentedprinting-packaging- (дата звернення: 26.12.2023).

Reed Pacific Media. 5 Reasons Why Scent Advertising Works. June 29, 2018. URL: https://reedpacificmedia.com/5-reasons-why-scent-advertisingworks/ (дата звернення: 26.12.2023).

Designed to S(m)ell: When Scented Advertising Induces Proximity and Enhances Appeal / R. Ruzeviciute et al. Journal of Marketing Research. 2020. Vol. 57 (2). P. 315–331. https://doi.org/10.1177/0022243719888474.

Skliarenko N.V. Section 9. Dynamic Visual Communication: The Historical Transformations and Modernity Challenges. Challenges and prospects of the interaction between culture, science and arts in the modern context : Scientific monograph. Riga,Latvia : Baltija Publishing, 2022. P. 167–188. https://doi.org/10.30525/978-9934-26-206-7-9.

Temizkan V. Scent Marketing. The Essentials of Today’s Marketing-2 into. İ. Erdoğan Tarakçı and R. Aslan (Ed.). İstanbul, Efe Akademi Publishing, 2023. P. 217–234. URL: https://www.researchgate.

net/publication/372941714_Scent_Marketing (дата звернення: 26.12.2023).

The Art of Scent: 1889–2012. Museum of Arts and Design. 39 s. URL: https://madmuseum.org/sites/default/files/static/ed/%3Cem%3EEdit%20 P r o g r a m % 2 0 D e s c r i p t i o n , % 2 0 E d u c a t i o n % 3 C /

em%3E%20Resource%20Materials/The%20Art%20of%20Scent%20TRP.pdf (дата звернення: 26.12.2023).

The Beginner’s Guide to Scented Printing. November 9, 2022. URL: https://www.modprint.com/thebeginners-guide-to-scented-printing/ (дата звернення: 26.12.2023).

What are some ways to incorporate scent into print design? November 10, 2023. URL: https://www.linkedin.com/advice/1/what-some-ways-incorporatescent-print-design-skills-graphic-design-w1xgc (дата звернення: 26.12.2023).

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-03-13

Номер

Розділ

Статті