ІНКЛЮЗИВНІСТЬ У ФОРМУВАННІ ЛАНДШАФТУ ДЛЯ РІВНОПРАВНОГО ОСВІТНЬОГО СЕРЕДОВИЩА

Автор(и)

  • Тетяна Вячеславівна Малік Київська державна академія декоративно-прикладного мистецтва та дизайну імені Михайла Бойчука https://orcid.org/0000-0001-7986-3957
  • Ганна Вікторівна Пащенко Київська державна академія декоративно-прикладного мистецтва та дизайну імені Михайла Бойчука https://orcid.org/0000-0003-1455-5245
  • Лілія Миколаївна Вітт Київська державна академія імені Михайла Бойчука https://orcid.org/0009-0008-2889-5770

DOI:

https://doi.org/10.32782/2415-8151.2024.31.13

Ключові слова:

доступність, інклюзія, ландшафтний дизайн кампусу, універсальний дизайн, інклюзивний дизайн.

Анотація

Анотація. Мета – оцінити та з’ясувати вирішальну роль інклюзивності у формуванні справедливого освітнього середовища. Автори заглиблюються у фундаментальне уявлення про те, що освіта має бути універсальним правом, доступним для всіх, незалежно від їхнього походження, здібностей чи особистості. Методологія. У статті використано загальнонаукові методи дослідження: аналіз, синтез, порівняння, узагальнення. Для вивчення стану інклюзивності в ландшафтному дизайні територій закладів вищої освіти використано методи контент-аналізу й експертних оцінок. Викладено методологію роботи для покращення доступності й інклюзивності ландшафту кампусу. Результати дослідження викривають незручність, що домінує, сучасного стану територій навчальних закладів України. Наявні структури ландшафтної території стають викликом для людей з обмеженими можливостями, незважаючи на обов’язкову вимогу щодо інклюзивного планування. Ідея інклюзії, що виникла внаслідок усвідомлення цінності людської багатоманітності та відмінностей між людьми, виключає будь-яку дискримінацію та відображає одну з головних ознак демократичного суспільства: усі люди є цінними членами суспільства та мають рівні права, зокрема щодо здобуття освіти, незважаючи на особливості їхнього психофізичного розвитку. Ця невідповідність підкреслює нагальну потребу в комплексній реформі дизайну та планування освітніх просторів. Наукова новизна статті полягає в обґрунтуванні необхідності врахування інклюзивних принципів у дизайні територій коледжів і закладів вищої освіти, дослідженні конкретних аспектів дизайну ландшафту, а також використанні нових технологій та інноваційних підходів. Значною науковою новинкою в кампусному ландшафті щодо інклюзивності у формуванні рівноправного освітнього середовища є впровадження принципів універсального дизайну для навчання, які зосереджується на розробленні освітніх просторів, матеріалів і практик, щоб задовольнити широкий спектр потреб студентів, зокрема й людей з обмеженими можливостями. Стаття може бути корисною для формування ефективної політики та програми університетів з питань інклюзивності.

Посилання

Доступність та універсальний дизайн / В.О. Азін та ін. ; ред. : Л.Ю. Байда, О.В. Красюкова-Еннс. Київ : Українська академія друкарства, 2013.134 с.

Безбар’єрність. ДСЯОУ : сайт. URL: https://sqe.gov.ua/gromadskosti/ bezbariernist/ (дата звернення: 20.12.2023).

Давиденко Г.В. Упровадження соціальної інклюзії в закладах вищої освіти: бар’єри та шляхи їх подолання. Вісник Університету імені Альфреда Нобеля. Серія «Педагогіка і психологія». 2018. № 2. С. 123–128.

Денисюк Н.О., Титаренко Т.В. Удосконалення організації інклюзивної освіти для дітей з особливими освітніми потребами: кроки реформи, індикатори впровадження. Освітня аналітика України. 2020. № 4. С. 60–69.

Інклюзивне навчання МОН. URL: https://mon.gov.ua/ua/tag/inklyuzivne-navchannya/ (дата звернення: 20.12.2023).

Кампус. Освіта : сайт. URL: http://osvita.ua/abroad/glossary/ (дата звернення: 20.12.2023).

Кампус. URL: http://uk.wikipedia.org/wiki/ (дата звернення: 20.12.2023).

Колупаєва А.А. Стратегічні напрями сучасної освітньої політики України. Освіта осіб з особливими потребами: шляхи розбудови. 2010. № 1. С. 7–13.

Колупаєва А.А. Інклюзивна освіта як трансформаційна стратегія сучасної освітньої політики. Актуальні проблеми навчання та виховання людей з особливими потребами. 2010. № 7. С. 11–19.

Кольченко К.О., Нікуліна Г.Ф. Концептуальні підходи до впровадження інклюзивної освіти у вищих навчальних закладах. Актуальні проблеми навчання та виховання людей з особливими потребами. 2013. № 10. С. 12–21.

Конвенція про права осіб з інвалідністю (Конвенція про права інвалідів) / ООН. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/995_g71#Text (дата звернення: 20.12.2023).

Луговський О.Ф. Універсальний дизайн в умовах «нової інклюзії»: дизайн-освітня рефлексія. Cyfrowа transformacja i digital

technologie dla zrównoważonego rozwoju wszystkie gałęzie nowoczesnej edukacji, nauki i praktyki [Zasób elektroniczny] : International Scientific and Practical Conference Proceeding, Międzynarodowa Akademia Nauk Stosowanych, Łomży, Rzeczpospolita Polska, Państwowy

Uniwersytet Biotechnologiczny. Kharkiv, Ukraina, 26 stycznia 2023 r. Część 2, 2023. Р. 267–269.

Пащенко Г.В. Особливості проектування парків для сліпих людей та людей з вадами зору. Грааль науки. 2021. С. 516–520. https://doi.org/10.36074/grail-of-science.19.02.2021.109.

Покотило К., Творонович І. Про потенціал використання феноменологічних методів у дослідженні бар’єрних ситуацій в універсальному дизайні. Просторовий розвиток. 2023. № 5. С. 370–380.

Порошенко М.А. Інклюзивна освіта : навчальний посібник. Київ : ТОВ «Агентство «Україна»», 2019. 300 с. ISBN:978-966-137-120-9.

Саламанська декларація та Рамки дій щодо осіб з особливими освітніми потребами / ЮНЕСКО. 1994. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/995_001-94#Text (дата звернення: 10.12.2023).

Софій Н.З. Універсальний дизайн в освіті : посібник / за заг. ред. Н.З. Софій. Київ : ТОВ Видавничий дім «Плеяди», 2015. 76 с. ISBN 978-966-2432-36-7.

Petersen K.H. Increasing accessibility through inclusive instruction and design. Disability as Diversity: A Guidebook for Inclusion in Medicine. Nursing, and the Health Professions. 2020. P. 143–173.

Learning from the experts: Evaluating a participatory autism and universal design training for university educators / T.C. Waisman et al. Autism. 2023. № 27 (2). P. 356–370.

UNESCO-UIS: Every fifth child, adolescent and young person does not attend school. Fact Sheet: https://uis.unesco.org/sites/default/files/ documents/fs48-one-five-children-adolescents-youth-out-school-2018-en.pdf (дата звернення: 20.12.2023).

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-03-13

Номер

Розділ

КУЛЬТУРА І МИСТЕЦТВО