ЕСТЕТИКА ГЛАМУРУ В ДИЗАЙНІ СУЧАСНОГО ЧОЛОВІЧОГО КОСТЮМА: ПОШУК НОВИХ ОБРАЗНО-СТИЛЬОВИХ РІШЕНЬ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/2415-8151.2024.31.10

Ключові слова:

дизайн одягу, гламурний образ, денді, чоловічий костюм, метросексуал, стиль, модні тенденції, типообраз, формоутворення.

Анотація

Анотація. Дизайн прикметний впливом різних суспільних і культурних явищ і їх концептуальним утіленням, зокрема в костюмі. Гламур постає одним із найвиразніших явищ сучасності, масовість захоплення яким зумовлена насамперед тенденціями моди. Предмети одягу, як носії візуальної ідентифікації гламуру, асоціюються з типовими образно-асоціативними характеристиками, засобами формоутворення, принципами декоративного вирішення, структурною організацією форми костюма загалом. Ретроспективний аналіз закономірностей становлення стилю гламур в одязі демонструє шлях оригінальних формально-конструктивних перетворень, сприймається як метафора художньої репрезентації зовнішності людини та вказує на зростання ролі стилізуючої функції костюма. Мета. Мета дослідження полягає у виявленні стилістичних і формотворчих проявів гламуру в сучасному чоловічому костюмі. Методологія. У роботі застосовано комплексний і системний підходи. Аналіз процесів становлення та розвитку гламуру, як явища та стилю вбрання, базувався на міждисциплінарному підході та порівняльному аналізі наукових історичних, культурологічних і мистецтвознавчих джерел. Загальнотеоретичний і системно-історичний підходи надали можливість простежити еволюцію стилю гламур у чоловічому костюмі. Метод образно-стилістичного аналізу застосовувався до вивчення особливостей гламурних зразків. Завдяки чому встановлено об’єктивно існуючу практику запозичень і ретроспектив образів, структур, прийомів крою, принципів формоутворення в інтерпретаціях гламуру як провідного концептуального напряму у практиці сучасного дизайну. За допомогою методу типологізації виявлено структури та типології образів гламурного чоловічого костюма. Результати. Проведені дослідження дають можливість визначення найбільш характерних структурних і образно-стильових ознак формоутворення гламурного чоловічого костюма з метою проєктування перспективних форм сучасного одягу у стилі гламур. Наукова новизна одержаних результатів дослідження полягає в тому, що вперше запропонований цілісний науковий підхід, що теоретично обґрунтовує процеси гламуризації чоловічої моди та пошук нових образно-стильових рішень. Практична значущість роботи полягає в тому, що зміст аналітичної частини дослідження, його основні результати можуть бути використані у професійній підготовці дизайнерів у системі вищої освіти України з метою підвищення якості проєктно-художніх рішень у процесі розроблення колекцій модного одягу, що відповідають естетичним запитам сучасників.

Посилання

Будяк В. Гламур як явище моди та його трансформація в самостійний стиль. Мультинаукові дослідження як тренд розвитку сучасної науки : матеріали Міжнародної конференції. Київ, 2013. С. 104–108.

Будяк В. Особливості розвитку гламурного стилю костюма в моді ХХ ст. Теорія та практика дизайну : матеріали Міжнародної науково-практичної конференції. Київ, 2015. С. 33–38.

Будяк В. Гламур в дизайні костюма кінця ХІХ – початку ХХІ ст. : дис. … канд. мист. : 17.00.05. Харків, 2018. 280 с.

Дихнич Л. Феномен моди в соціокультурних процесах ХХ ст. : автореф. дис. … ступеня канд. іст. наук : 17.00.01. Київ, 2002. 20 с.

Єременко І. Проектно-художня структура костюма в сучасному дизайні : автореф. дис. … канд. мист. : 17.00.07. Харків, 2014. 20 с.

Кікоть А. Костюм: поняття, структура та функції. Культура України. Харків, 2010. Вип. 29. С. 168–177.

Кісіль М. Концепції формоутворення костюму в західноєвропейському дизайні ХХ ст.: витоки, розвиток, тенденції : автореф. дис. … канд. мистецтвозн. : 17.00.07. Харків, 2010. 21 с.

Кузнецова І. Моделювання візуального сприйняття об’єктів дизайну, декоративно-прикладного і образотворчого мистецтва : автореф. дис. … докт. техн. наук : 05.01.03. Київ, 2006. 37 с.

Лагода О. Художньо-образні особливості костюма в дизайні одягу кінця ХХ – початку ХХІ століття : дис. … канд. мист. : 17.00.05. Харків, 2007. 275 с.

Лагода О. Дизайн костюма. Практики репрезентацій : монографія. Черкаси, 2018. 296 с.

Лагода О., Будяк В. Атрактивність негативних ідентичностей гламуру у ХХ ст. Теорія та практика дизайну. Технічна естетика : матеріали Міжнародної науково-практичної конференції. Київ, 2016. С. 142–153.

Мельник М. Мода в контексті художніх практик ХХ ст. : дис. … канд. мист. : 26.00.01. Київ, 2008. 189 с.

Удріс І., Удріс Н. Ілюстрація моди: від Ренесансу до Постмодернізму. Кривий Ріг, 2013. 208 с.

Чуботіна І. Чоловічий костюм 1960-х рр.: «Революція» чи «Еволюція»? Вісник Київського національного університету культури і мистецтв. Серія «Мистецтво». 2018. № 39. С. 210–216. https://doi.org/10.31866/2410-1176.39.2018.153693.

Flocker M. The metrosexual guide to style: a handbook for the modern man. Da Capo Press, 2003. 208 p.

Gundle S. Glamour. Oxford University Press, 2008. 382 p.

Mitchell V.-W., Lodhia A. Understanding the metrosexual and spornosexual as a segment for retailers. International Journal of Retail & Distribution Management. 2017. Vol. 45. № 4. Р. 349–365.

Reka C.V. Buckley and Stephen Gundle “Fashion and Glamour”. New York, 2000. 211 p.

Simpson M. Here come the mirror men: Why the Future is Metrosexual. UK’s Independent newspaper : вебсайт. 1994. URL: https://www.

marksimpson.com/here-come-the-mirror-men (дата звернення: 08.12.2023).

Гід по головним чоловічим трендам цього літа. Vogue man : вебсайт. 2020. URL: https://vogue.ua/ru/article/vogueman/gid-po-glavnym-muzhskimtrendam-etogo-leta-40777.html (дата звернення: 08.12.2023).

Шмідт І., Робінсон Р. Чемпіон паризьких чоловічих виставок навесні 2020 р. у стилі зміни статі. URL: https://www.hollywoodreporter.com/lifestyle/style/spring-2020-paris-mens-shows-champion-genderbending-style-1220524/ (дата звернення: 08.12.2023).

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-03-13

Номер

Розділ

КУЛЬТУРА І МИСТЕЦТВО