ВПЛИВ АНГЛІЙСЬКОЇ ТОНКОЇ КЕРАМІКИ XVIII СТОЛІТТЯ НА ФОРМОТВОРЕННЯ ВИРОБІВ ЖОВКВИ ТА ГЛИНСЬКО

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/2415-8151.2023.29-30.25

Ключові слова:

декоративно-прикладне мистецтво, тонка кераміка, фарфор, фаянс, Англія, Україна, Жовква, Глинськ, дизайн, XVIІ–ХIХ століття

Анотація

Метою статті є висвітлити збагачення формотворення і декорування виробів фарфору–фаянсу Глинсько і Жовкви у розрізі впливів на них зразків тонкокерамічних творів Великобританії XVІІI століття. Методологія дослідження ґрунтується на мистецтвознавчих підходах і методах, які дають змогу повною мірою проаналізувати та розкрити специфіку формотворення та декорування тонкої кераміки Англії та України. Використано мистецтвохнавчі і дизайнерські підходи. Натомість для поглиблення процесу трансформації місцевих посудин і виявленні результату було застосовано аксіологічний, історико-хронологічний, історико-порівняльний та історико-культурний методи. Використано крос-культурний аналіз для проведення порівняння тонкокерамічного асортименту провідних мануфактур Великобританії, зокрема Рілл’с Семі Чайна, Споуду, Стаффордширу, та творів Жовкви й Глинсько XVІІI–ХІХ століть. Результати. Встановлено, що діяльність з продукування тонкої кераміки виробництва у Глинську поділялася на такі три періоди: 1) виготовлення простої гончарної кераміки, ранньої варіації фаянсу та м’якого фарфору; 2) механізація підприємства за новими тенденціями технологій, розширення асортименту виробів; 3) після тривалої паузи, початок активної фази фабрикації тонкокерамічних предметів, джерелами інспірацій яких були англійський фарфор-фаянс. Виявлено, що саме останній період був вагомим для внеску у загальний розвиток тонкої кераміки України та виведення її на світовий рівень. Наукова новизна статті пов’язана зі встановлення унікальності формотворення і декорування тонкостінних виробів Глинська на тлі творів європейських художньо-промислових центрів XVIІІ–ХIХ століть. Практична значущість. Отримані результати дослідження можуть поглиби сучасні розвідки щодо особливостей розвитку і діяльності українських підприємств фарфору-фаянсу. Визначення прото-дизайну місцевої тонкої кераміки, який поєднував самобутні риси народного декоративно-прикладного мистецтва та здобутки визначних осередків Англії, що дає змогу висвітлити ціннісне значення виробів Глинську ХІХ століття.

Посилання

Києво-Межигірський фаянс з колекції Національного музею українського народного мистецтва: альбом / упоряд. Т. Нечипоренко, Н. Густіліна. Харків: Раритету України. 2017. 72 с.

Лупій С. Українська професійна кераміка першої половини ХХ ст. Вісник Львівської національної академії мистецтв. Львів. 2022, 23. С. 181–200.

Школьна О. В. Великосвітські мануфактури князів Радзивіллів ХVІІІ–ХІХ століть на теренах Східної Європи: монографія. Київ: Ліра-К, 2018. 192 с.

Shkolna O. The Role of the Radzivil Family in the Formation of the Historical, Cultural and Artistic Panorama of Europe in the XVIII–XIX Centuries. Вісник Національної академії керівних кадрів культури і мистецтв. 2018, 4. С. 226–231

Pearsall R. A Connoisseur’s Guide to Antique Silver. Todtri Book Pub. 1998. 128 p.

Polski fajans w zbiorach Muzeum Zаmkowego w Malborku. Katalog. Malbork: Muzeum Zamkowe, 2004. S. 168.

Victoria and Albert Museum. URL: https://collections.vam.ac.uk/item/O149172/tureen-spode-ceramic-works/(дата звернення: 10.12.2023)

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-12-20

Номер

Розділ

КУЛЬТУРА І МИСТЕЦТВО