ФЕНОМЕН «ДРАТІВЛИВИХ» КОЛЬОРІВ У СФЕРІ ДИЗАЙНУ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/2415-8151.2023.29-30.23

Ключові слова:

дизайн, феномен кольорів, «дратівливі» кольори, асоціації, креативна спільнота, емоційний стан

Анотація

Колір має вплив на більшість органів чуття: зір, слух, нюх, смак, тому колірне рішення в дизайні продукції посідає важливе місце, а «дратівливі» кольори можуть викликати низку негативних почуттів, що вплинуть на сприйняття колірної гами. Також установлено підсвідомий вплив колірної гами на вибір та емоційний стан реципієнтів під час взаємодії з колірними рішеннями. Мета статті – дослідити аспекти феномену кольорів, а саме «дратівливих» кольорів, у сфері дизайну та особливості їх застосування. Методологія. У дослідженні застосовано такі методи аналізу: комплексний та системний, узагальнення та порівняння, за допомогою яких було визначено дефініцію головних питань теми дослідження та представлено подальші шляхи сучасного використання знань щодо впливу «дратливих» кольорів у сфері дизайну. Результати. Обґрунтовано та визначено переваги «дратівливих» кольорів у сфері дизайну. Проаналізовано найпопулярніші та найдієвіші асоціативні значення кольорів, відтінків та колірних поєднань, їхній вплив на формування емоційного стану людини: теплі кольори переважно викликають більш приємні почуття та емоції, але вони також несуть у собі попередження про небезпеку та негативний змістовий відтінок; у холодних кольорах переважають негативні аспекти, проте вони також мають і позитивний, а часом і заспокійливий вплив. Розглянуто концепцію колірної гармонії та балансу. Показано, як досвідчені дизайнери можуть навмисно використовувати «дратівливі» кольори як елементи, що привертають увагу, в гармонійній палітрі, створюючи візуальний інтерес. Побудовано порівняльну таблицю для даного колірного аналізу та наочно розглянуто вплив кольору на настрій, акцентування, сюжетну лінію та емоції, що передає рекламне зображення через колірне поєднання. Досліджено ціль, із якою представники різних професій, не лише пов’язаних із дизайном, використовують даний феномен у своїй роботі чи повсякденному житті. Наукова новизна полягає у дослідженні аспектів «дратливих» кольорів у сфері дизайну та особливостей їх застосування. Практична значущість. Зроблений аналіз та опрацювання інформації джерельної бази, представлені висновки збагатили бачення даного питання та послужили у визначенні напряму щодо подальшого дослідження стосовно впливу «дратівливих» кольорів на психологічний стан людини у сфері дизайну.

Посилання

Базима, Б.А., Базима, Б.О. Психологія кольору. Харків, 2007. 110 с.

Бурачек І.В., Верстова В.Я., Ярмолюк Д.І. Психологія кольору з погляду маркетингу. Бізнес-навігатор. 2020. № 1(57). С. 85–90. URL: http://www.business-navigator.ks.ua/journals/2020/57_2020/16.pdf.

Власюк Н. Психологія дизайну: рожевий у маркетингу і брендингу. Київ, 2021. URL: https://marketer.ua/ua/design-psychology-pink-in-marketingand-branding/ (дата звернення: 01.10.2023).

Гаркіна А.І., Чернявський К.В. Перспективні тенденції застосування кольору в рамках конструктивно-функціональної проблематики дизайну. Вісник КНУТД. 2015. № 2(84). С. 163–166. URL: https://knutd.edu.ua/publications/pdf/Visnyk/2015-2-2/163-165.pdf].

Гнатюк Л. Р., Поліщук Я.І. Використання та роль кольору в дизайні інтер’єрів офісних приміщень. Вісник Національного авіаційного університету. 2014. № 5. С. 16–22.

Еволюція науки про колір. Академія кольору. Київ, 2006. URL: https://www.koloristika.in.ua/t_enk.php (дата звернення: 01.10.2023).

Калініна О., Байцар Р. Вплив технічно-естетичних показників якості пакування на попит продукції. Вісник НУ «Львівська політехніка». 2016. № 77. С. 143–147. URL: https://doi.org/10.23939/istcmtm2016.77.143.

Кольори для дизайну сайту та їх вплив на користувачів. Львів, 2020. URL: https://www.itkagency.com/kolori-dlya-dizajnu-sajtu-ta-yih-vpliv-nakoristuvachiv/(дата звернення: 01.10.2023).

Махнуша С.М., Косолап Н.Є. Аналіз бренд-колористики як інструменту впливу на цільову аудиторію бренда. Маркетинг і менеджмент інновацій. 2011. № 2. С. 95–104. URL: https://essuir.sumdu.edu.ua/bitstream-download/123456789/12164/1/2_7.pdf;jsessionid=EB3AC4AE6D49F58B3B5302A2DD0B9416 (дата звернення: 01.10.2023).

Печенюк Т. Кольорознавство. Київ, 2009. 190 с.

Прокопович Т.А. Кольорознавство і аспекти психологічного впливу в дизайні політичної реклами 2019 року. Вісник ХДАДМ. 2020. № 2. С. 21–26. URL: https://evnuir.vnu.edu.ua/bitstream/123456789/20694/3/had_2020_2_5.pdf (дата звернення: 01.10.2023).

Психологія кольору. Психологічна служба Шаповалівської школи. Київ, 2016. URL: https://sluzhba.at.ua/publ/psikhologija_koloru/1-1-0-2 (дата звернення: 01.10.2023).

Психологія кольору в маркетингу. Київ, 2014. URL: https://www.management.com.ua/blog/1521 (дата звернення: 01.10.2023).

Теорія кольору: короткий курс для дизайнерів (Частина 1). URL: https://designtalk.club/teoriya-koloru-korotkyj-kurs-dlya-dyzajnerivchastyna-1/ (дата звернення: 01.10.2023).

Фізіологічний вплив кольору. Харків, 2010. URL: https://pidru4niki.com/18421120/meditsina/fiziologichniy_vpliv_koloru (дата звернення:01.10.2023).

Чи впливають кольори на наш настрій? Київ, 2016. URL: https://www.bbc.com/ukrainian/vert_fut/2016/06/160621_vert_fut_do_colours_really_change_our_mood_vp (дата звернення: 01.10.2023).

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-12-20

Номер

Розділ

КУЛЬТУРА І МИСТЕЦТВО