ДРАПІРУВАННЯ ЯК МЕТОД ФОРМОУТВОРЕННЯ ТА ТВОРЧИЙ ЕТАП НАВЧАЛЬНОГО ПРОЦЕСУ
DOI:
https://doi.org/10.32782/2415-8151.2023.29-30.18Ключові слова:
дизайн одягу, формотворчий процес, фактура, драпірування, концепція, трансформація, деконструкція, конструкція, орігамі, паперопластикаАнотація
Мета. Авторка ставить перед собою завдання проаналізувати методи драпірування тканин та способи їх опанування в навчальному процесі з підготовки дизайнерів одягу, а також дослідити, які саме засоби драпірування тканини постають формоутворюючим складником і основою образності костюму. Методологія. На прикладі студентських робіт із дисципліни «Моделювання пластичної форми костюма» авторка демонструє способи використання технік драпірування, а саме «орігамі» та «паперопластики», їхній вплив як формоутворюючих засобів дизайну та як методику і послідовність виконання макетів у матеріалі. Результати. Проаналізовано обґрунтування актуальності теми у науковій та фаховій літературі. Систематизовано художньо-композиційні засоби формоутворення, методологію та етапи навчального процесу, зумовленого опануванням технік драпірування. Розглянуто особливості методичної послідовності розроблення форми костюму заданої структури композиційно-конструктивними засобами формоутворення. Обґрунтовано формоутворюючі засоби драпірування як творчий складник навчального процесу зі створення одягу як сучасного дизайн-продукту. Наукова новизна дослідження полягає у систематизації художньо-композиційних засобів формоутворення та комплексному розгляді об’ємно-просторового ескізування моделей одягу безпосередньо на манекені як швидкого ескізу – «об’ємного скетчингу», як платформи для експериментів і самовираження у сучасному дизайні одягу. Практична цінність. Матеріали статті призначені для використання у навчальному процесі під час підготовки фахівців із дизайну одягу, стилістів. Вони також можуть бути використані під час написання наукових робіт відповідної тематики. Результати дослідження можуть бути корисними для розроблення сучасних колекцій одягу як під час навчання за фахом, так і в безпосередній авторській дизайн-діяльності.
Посилання
Гасем А. Метод макетування як елемент навчальної комунікації. Міжкультурна комунікація в контексті глобалізаційного діалогу стратегії розвитку : ІІ Міжнар. наук. конференція ОНМУ. Одеса : Львів –ТоруньLiha-Pres, 2022. Ч. 2. С. 301–303.
Гасем А. Метод деконструкції як створення нових форм одягу. Дизайн та мистецтво в контексті соціокультурного розвитку : VIIІ Міжнар. науково-практична конференція ХНТУ. Кам’янець-Подільський : ФОП Панькова А.С., 2022. С. 139–141.
Кісіль М.В. Макетування в дизайні одягу: навчально-методологічний аспект. Вісник ХДАДМ. 2011. С. 39–44.
Кісіль М.В. Фактурне формоутворення в текстилі: актуальні напрями та тенденції використання в дизайні одягу. Вісник ХДАДМ. 2011. Вип. 10. С. 22–24.
Лагода О. Естетичний дискурс дизайну: проблематизація, маніфестація, репрезентація. Актуальні питання гуманітарних наук. 2021. Вип. 40. С. 51–56.
Орлова Н. Реалізація перспективних методів макетування та формоутворення одягу на заняттях із технологій у старшій школі. Витоки педагогічної майстерності, 2019. Вип. 24. С. 160–164.
Орлова Н. Організаційно-методичні основи навчання художнього проєктування одягу : навчально-методичний посібник. Полтава : ПНПУ ім. Короленка,2020. 195 с.
Jackson, P. (2015). Complete pleats: Pleating techniques for fashion architecture, and Design. London: Laurence King Publishing, 304 p.
Jackson, P. (2011). Folding techniques for designers from sheet to from. London: LaurenceKingPublishing, 277 p.
Brown, S. (2013) Refashioned: Cutting-edge clothing from upcycled materials. London: Laurence King Publishing, 208 p.
Wolff, С. (2000) The Art of Manipulating Fabric. ColetteWolff. NewYork: KrausePublikations, 290 p.
Polan, B. (2009) The Great Fashion Designers: Typeset by Apex Co Vantage. USA: LLC. Madison. WI, USA, 240 p.
English, B. (2011)Japanese fashion designers. Oxford – New York: Berg, 221 p.
Kiisel, K. (2013) Draping: The Complete Course. London: Laurence King Publishing, 320 p.
Kiisel, K. (2022) Advanced Creative draping. London: Laurence King Publishing, 256 р.