ОСОБЛИВОСТІ ДИЗАЙНУ СУВЕНІРНОЇ УПАКОВКИ

Автор(и)

  • Олена Ігорівна Сідорова Національний авіаційний університет https://orcid.org/0000-0002-4611-2150
  • Олександра Павлівна Караут Національний авіаційний університет
  • Світлана Андріївна Харченко Національний авіаційний університет

DOI:

https://doi.org/10.32782/2415-8151.2023.28.22

Ключові слова:

сувенірне паковання, форма, асоціації, призначення, типологія, адресність виробу, кольорове рішення, дизайн упаковки

Анотація

В статті розглянуто ідеї та варіанти вирішення дизайну сувенірного паковання. Для більш детального дослідження обрано різні за формою, адресністтю та призначенням сувенірні упаковки з різних куточків планети, щоб показати різницю між творчими прийомами та уподобаннями дизайнерів, а також проаналізовано роботи студентів-дизайнерів Національного авіаційного університету в м. Києві присвячені розробці сувенірної упаковки. В останніх публікаціях паковання розглядається як елемент маркетингу і комунікацій, як предмет рекламної діяльності, висвітлюються особливості графічного дизайну паковання, досліджується значення фірмового стилю в дизайні упаковки, але особливості образного вирішення сувенірної упаковки та типологія сувенірного паковання з картону в залежності від ідеї, форми, змісту адресності та призначення досліджені недостатньо. Саме ці аспекти сувенірної упаковки стали метою даного дослідження. Виявлено, що дизайн упаковки – це зв’язок форми, призначення, матеріалів, кольору, зображення та інформації з допоміжними елементами дизайну та психологією з метою зробити упаковку привабливою, оригінальною і придатною для маркетингу. Основна мета дизайну сувенірної упаковки – створити досконалу форму, яка служить для утримання, захисту, транспортування, зберігання, ідентифікації, естетичного задоволення та виділення продукту на ринку. На основі дослідження робіт сучасних практикуючих дизайнерів та студентів, які розробляли сувенірне паковання, виявлено основні елементи які впливають на формоутворення дизайну сувенірної упаковки. Дизайнер упаковки створює фізичну упаковку та розробляє її дизайн для різних споживачів та галузей. Продукти кожної з них – косметичні продукти, продукти харчування, напої, іграшки тощо, мають свої особливості, диктують певну форму для паковання, викликають певні асоціації, які в свою чергу вносять корегування цієї форми. Продукти, для яких створюється упаковка, своїми якостями – смаком, запахом, призначенням, консистенцією, формою, кольором підказують форму та кольорове вирішення упаковки. Накшталт, продукти харчування, які мають фруктові смаки, одягнені в упаковку у вигляді відповідних стилізованих фруктів. Наукова новизна і практичне значення даної роботи полягає у виявленні затребуваності певних типів сувенірної упаковки для певної цільової аудиторії, для якої створюється продукт та його упаковка. Для дітей, особливо для дівчат, а також для жінок найкращим вирішенням буде анімалістична форма упаковки і яскраве кольорове рішення. Творчі особистості та туристи зупинять свій вибір на сувенірній упаковці, пов’язаній з міфами та легендами, яка буде мати етнічні особливості або характерні архітектурні елементи країни чи місцевості, де вони опинились у своїх подорожах. Ділові люди оберуть більш стримане та прагматичне рішення. Для підлітків найкращою буде епатажна форма паковання. Для хлопчиків найбільш виграшною може виявитись упаковка у вигляді транспортного засобу. Хоча, хто б не обирав сувенір, тут важливу роль буде відігравати те, для кого вони його обирають. Сувенірні упаковки предметів, пов’язаних з якимись святами або подіями, можуть мати форму певних символічних предметів, пов’язаних з цими подіями або святами. Вищеозначені особливості сувенірної упаковки, виявлені в результаті дослідження, можуть допомогти практикуючим дизайнерам у створенні більш досконалого паковання сувенірної продукції.

Посилання

Апостолюк С.О. Основи ергономіки. – К.: Основа, 2015. – 216 с.

Валуєнко Б.В. Архітектура книги/ Б.В. Валуєнко. – К.:Мистецтво, 1976. – 336с. 12. Костина Л.В. Естетика реклами./Л.В. Костина. – М.: Вершина, 2003. – 296 с.

Войтенко С.О., Рудник Л.В., Сафронов О.В., Цименек Я., Якуцевич С. Етикетка: як виготовити? / С.О. Войтенко, Л.В. Рудник, О.В. Сафронов, Я. Цименек, С. Якуцевич; Під ред.д-ра техн.наук, проф. Е.Т. Лазаренка – Київ: ІАЦ «Упаковка». – 2003. – 184 с.

Ганоцька О.В. Елегантна упаковка для вишуканого товару. //Вісник ХДАДМ: 36. наук, пр./ За ред. Даниленка В.Я. – Харків: ХДАДМ, 2017. – № 3. – С. 15-20 с.

ГаноцькаО. Дизайн споживчої упаковки в Україні: Сучасні прийоми та засоби / О. Ганоцька О. // МІСТ: Мистецтво, історія, сучасність, теорія. – 2009. – Вип. 6. – С. 63-68.

Ганоцька О. В. Типографіка у дизайні упаковки / О. В. Ганоцька // Вісник Харківської державної академії дизайну і мистецтв. – 2010. – № 4. – С. 8-10. – Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/had_2010_4_5.

Голубєва О.Л. Основи композиції – К.: Основа, 2016. – 260 с.

Даниленко В. Дизайн України у світовому контексті художньо-проектної культури. – Харків: ХДАДМ, 2015. – 210 с.

Даценко О.Л. Основи конструювання і дизайн упаковки: методичні вказівки до виконання самостійних робіт для здобувачів освіти освітньопрофесійної програми «Графічний дизайн» галузі знань 02 Культура та мистецтво спеціальності 022Дизайн денної форми навчання. – Луцьк : ТК Луцького НТУ, 2020. – 68 с.

Дейниченко Г.В. Опорний конспект лекцій із дисципліни Пакувальні матеріали та обладнання у харчовій індустрії. – Х.: ХДУХТ, 2017.

Джигирей В.С. Екологія ергономіки. Екологія та охорона навколишнього природного середовища. – К.: Знання, 2015. – 186 с.

Князєв І. Фірмовий стиль. Від логотипу до упаковки. «Пакет», 2001, «№ 1. – 6 с.

Коваленко І.В. Пакувальне обладнання. Конспект лекцій. – К.: 2014. 9. Кривошей В.М. Упаковка в нашому житті. – К.: ІАІД «Упаковка», 2016. – 160 с.

Куленко М.Я. Графічний дизайн. Мистецтво шрифту: навчальне видання/ М.Я. Куленко. – К.: видавничий відділ КНУБіА, 2010. – 311с.

Ларс Валлентин Креативність потребує сміливості. – К.: Знання, 2018. – 86 с.

Михайленко В.Є., Кащенко О.В. Основи біодизайну: навч. посібник. – К.: Каравела, 2018. – 224 с. 12. Павловська Е. Дизайн реклами: покоління NEXT. – К.: Знання, 2018. – 226 с.

Сирохман І.В., Завгородня В.М. Товарознавство пакувальних матеріалів і тари: Підручник. – К.: ЦНЛ, 2015. – 614 с.

Сьомкін В.В. Система дизайн-ергономічного забезпечення створення конкурентної тари і упаковки в Україні. – К.: ІППР, 2016. – 280с.

Сьомкін С. Основи проектування та конструювання. – К.: Альтерпрес, 2017. – 283 с.

Хайн Т. Тотальна упаковка. – К: Студія Артемія Лебедєва, 2017. – 432 с.

Табун Н.В. Основи конструювання і дизайн упаковки: методичні вказівки до практичних занять для студентів спеціальності 5.02020701 «Дизайн» денної форми навчання. – Луцьк: ТК Луцького НТУ, 2016. – 96 с.

Фольт О.В., Смолинський Р.І. «Основи художнього конструювання» – К.:Вища школа, 1973 – 143 с.

Шилович Т.Б. Основи конструювання упаковок: конспект лекцій р.1. – К.: «КПІ ім. І. Сікорського», 2017. – 57 с.

Шилович Т.Б. Основи конструювання упаковок: конспект лекцій р.2. – К.: «КПІ ім. І. Сікорського», 2017. – 54 с.

Шилович Т.Б. Основи конструювання і дизайн упаковок: метод. вказівки до практичних занять із навчальної дисципліни «Основи конструювання і дизайн упаковок» для студ. інженернохімічного факультету денної форми навчання / Т.Б. Шилович. – Київ : НТУУ «КПІ», 2012. – 32 с.

Giles Calver Czym jest projektowanie opakowan. – Warszawa: ABE Dom Wydawniczy. – 255 c.

Wiedemann Julius. The Package Design Book, TASCHEN, 2017. – 268 р.

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-06-16

Номер

Розділ

ДИЗАЙН