ТЕАТРАЛЬНИЙ ПРОСТІР І ЧАС

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/2415-8151.2023.28.18

Ключові слова:

соціальний дизайн, культура, сценічний простір, театр, образ, подія, документ

Анотація

Наголошено на актуальності визначення систем образного документування в театральному просторі. Мета статті – визначити театральний простір як образ світоустрою та його презентацію в режисурі ХХ століття. Методологія дослідження презентується компаративним та полісистемним підходами, що дає можливість визначити цілісність образних співвідношень фіксації часу і простору (документування) в порівнянні авторських моделей театрального видива у провідних режисерів ХХ століття, а також опису презентації театральної події в контексті різних сценічних системних моделей. Новизна дослідження. Театр з самого початку був образом світоустрою, так чи інакше пов’язаний з образом творення людського помешкання, як місця в бутті. Такий широкий контекст, таке широке розуміння простору театру і свідчить про те, що сцена є не просто вигородка, обмежений шматок, в якому відбувається візуальна дія, а це архетип, образ, – образ передусім шляху людини, образ поля, Ойкумени, який символізує місце людини в бутті, в оцьому ландшафті, і має свій явно визначений сакралізований епіцентр. Висновок. Театральність як тип буття, а театр як своєрідна модель всесвіту, яка структурує і згортає час, робить його осьовим, вертикально зазначеним, акцентованим на ліве і праве, добре і зле, а також визначає в ньому найголовніше: місце події, як своєрідний ритуал. Театр ніколи не позбувається ритуальності, яка свідчить про святковість, видовищність и сакральність дії і події. Сценізм як феномен культуротворчості і визначення осі часу як сценічно-видовищного епіцентру культури є один з головних і найважливіших принципів осмислення видовища як festive, фестивації, себто видовищної презентації реальності в усіх можливих артефактах культури (так, зокрема, набувають видовищності і сценічності політичні візії, акції, шоу, в екранному просторі ТБ, і взагалі в рекламному дискурсі), і в контексті всього широкого сканування можливостей презентації цілісності культури дає розгорнуту мапу можливостей образного втілення інформації. Це в свій час наводить межі, а межі так чи інакше документуються. І документ як відлік часу і відлік простору, як певний хронотоп, звичайно, презентує цю динаміку видовищно-сценічних презентацій культури.

Посилання

Ареф’єва Є.Ю. Поетика як хорея та аретея: синкретизм музики І. Стравінського. Українська культура: минуле, сучасне, шляхи розвитку : збірник наукових праць. Вип. 27. Рівне: РДГУ, 2018, С. 106–111.

Безгін І. Д., Семашко О.М., Ковтуненко В.І. Театр і глядач в сучасній соціокультурній реальності. Київ. держ. ін. Ч. 1: Соціально-художні виміри українського театру: ретроспектива, стан, тенденції, 2002, 336 с.

Безгін О. І. Система управління театральною справою: Історія організаційних форм (20-30-ті рр. ХХ ст.): Навч. посіб. для студ. вищ. театр. закл. освіти України. Київ: Компас, 2003, 168 с.

Безклубенко С. (2004). Відеологія: Основи теорії екранних мистецтв. Київ: Альтапрес, 2004, 238 с.

Джеймісон Ф. Постмодернізм або логіка культури пізнього капіталізму / пер. з англ. Петра Дениска. Київ: Курс, 2008, 504 с.

Легенький Ю.Г. (1995). Культурологія зображення (досвід композиційного синтезу). Київ: ГАЛПУ. 412 с.

Лідер Д. Театр для себе. Київ: Факт, 2004, 104 с.

Чепелик В. Український архітектурний модерн. Київ: КНУБА, 2000, 378 с.

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-06-16

Номер

Розділ

ДИЗАЙН