ФЕНОМЕНОЛОГІЯ ОСОБИСТОГО СТИЛЮ: РОЛЬ ЗАЧІСКИ, МАКІЯЖУ ТА СТИЛЬОВИХ РІШЕНЬ У ФОРМУВАННІ ІДЕНТИЧНОСТІ

Автор(и)

  • Володимир Анатолійович Забора Київський національний університет культури та мистецтва https://orcid.org/0000-0001-6273-5430

DOI:

https://doi.org/10.32782/2415-8151.2023.28.17

Ключові слова:

стильове рішення, самовираження, самосприйняття, особистий образ, особистий стиль, ідентичність, сомастетика, втілення, феноменологія, матеріальна культура

Анотація

Стаття присвячена розширенню наукового розуміння особистого стилю. Акцентовано на дослідженні ролі зачіски, макіяжу та окремих стильових рішень. Надано дефініцію стилю як цілісного способу самопрезентації не обмеженого добором елементів одягу. Мета. У роботі висвітлено результати феноменологічного дослідження, спрямованого на розкриття особистого стилю людини як втіленого процесу конструювання ідентичності. Особливу увагу приділено тілесному аспекту, вираженому через макіяж та зачіску, оскільки ці елементи відображають зв’язок між тілесним і культурним вимірами як зразками матеріальної культури та ставлення до тіла. Методологія. Дослідження реалізовано згідно з принципами сомастетики, розглянуто стильове рішення як форма трансформації людиною власного тіла. Послуговуючись концептуальними примітивами феноменології та теорії втілення, досліджено нюанси особистісного сприйняття відображувальної функції елементів особистого стилю та їхньої інтеграції в культурні контексти. Зокрема, у статті надано результати якісного дослідження індивідуального досвіду 45 респондентів, з якими проводились напівструктуровані інтерв’ю. Результати роботи. Огляд літератури охоплює комплексне дослідження наукових праць, присвячених питанню особистого стилю, і підкреслює особистісну природу стилю як елементу матеріальної культури, який бере участь у формуванні складної соціокультурної мережі колективного стилю. Емпіричне дослідження розкриває життєвий досвід, мотивацію та особистісні сенси, які лежать в основі конструювання стилю, а також їхній вплив на втілення ідентичності особистості. Наукова новизна. Деталізуючи роль взаємодії з тілом у процесі творення особистого стилю, дослідження сприяє глибшому розумінню процесу формування ідентичності та її усталення в глобалізаційному культурному контексті. Результати засвідчують необхідність включення макіяжу та зачіски до загальної концепції особистого образу як визначників тілесного досвіду особистості. Зрештою, наведені узагальнення слугують основою для переосмислення концепцій особистого стилю як динамічної та трансформаційної структури, що може розглядатися як рушійна сила для внутрішньої перебудови особистості. Практична значущість. Завдяки інтеграції розуміння зв’язку між тілом та психікою в практику дизайну висвітлено значення розвитку підходів сенсорного залучення та культурної чутливості. Перспективним є розширення доступності в дизайні, яке враховує тілесну зумовленість стильових рішень. Диверсивність соматосенсорного досвіду споживачів має слугувати визначником для стильових рішень. Натомість сомастетичний підхід до розуміння особистого стилю надає необхідну деталізацію для розробки продукції, середовища чи інтерфейсів, що орієнтовані на особистість у її взаємозв’язку з життєвим досвідом.

Посилання

Дихнич Л. П., Харченко А. В. Особливості розробки індивідуального стилю для жінок старшої вікової групи. Art and design. 2020. № 4. С. 91–100. DOI: https://doi.org/10.30857/2617-0272.2020.4.7.

Дихнич Л. П. Грим у подіумно-художньому образі. Sсience and Education a New Dimension. Humanities and Social Sciences. 2019. Т. VII, Вип. 34. C. 7–15. DOI: https://doi.org/10.31174/SENDHS2019-205VII34-01.

Bakhshizadeh Borj K., Jabari N., Solymanzadeh O. Phenomenological Analysis of Foreign Women’s Clothing Consumers (With the Approach of Modifying the Mental Model of Foreign Product Consumption). Commercial Surveys. 2021. Vol. 19, No. 110. P. 43–56. DOI: 10.22034/BS.2021.247058.

Fink E. Play as Symbol of the World and Other Writings. Bloomington : Indiana University Press, 2016. 349 p. DOI: 10.19079/pr.2016.11.loh.

Kono T. Clothing as an extension of the body: APhenomenology of clothing under transcultural conditions. Performing the Self and Playing with the Otherness: Clothing and Costuming under Transcultural Conditions : Proceedings of the International Symposium, 26 October 2022. Tokyo : ILCAA Tokyo University of Foreign Studies, 2022. P. 16–22. URL: https://tinyurl.com/3az5adbe (Last accessed: 10.05.2023).

Oberg C. S. A phenomenological study of costumed interpreters and the wearing of period clothing at living history museums. Doctor’s thesis, University of Minnesota, 2021. 89 p. URL: https://hdl.handle.net/11299/225100 (Last accessed: 10.05.2023).

Sklar M., DeLong M. Punk Dress in the Workplace: Aesthetic Expression and Accommodation. Clothing and Textiles Research Journal. 2012. Vol. 30, No. 4. Pp. 285–299. DOI: 10.1177/0887302X12467848.

Stuck B. Appresentation and Symbolic Pregnance. Perspectives on the Philosophy of Culture / ed. by E. Antonucci, T. Breyer, M. Cavallaro. Darmstadt, 2022. P. 211–230. URL: https://tinyurl.com/4tfmarsv (Last accessed: 08.05.2023).

Shusterman R. Practicing philosophy: Pragmatism and the philosophical life. New York : Routledge, 2016. 240 p. DOI: 10.4324/9780203760499.

Woodward, S. Why Women Wear What They Wear. Oxford : Berg Publishers, 2007. 158 p. DOI: 10.2752/9781847883483.

Yu C. C. Phenomenological Exploration of Cultural Difference. Cultural and religious studies. 2019. Vol. 7, No. 8. P. 401–405. DOI: 10.17265/2328-2177/2019.08.001.

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-06-16

Номер

Розділ

ДИЗАЙН