ДОСВІД ПІДЗЕМНОЇ УРБАНІСТИКИ В ЗАЛІЗНИЧНОМУ СЕКТОРІ
DOI:
https://doi.org/10.32782/2415-8151.2023.28.12Ключові слова:
підземний простір, вокзальні комплекси, вертикальне планування, високошвидкісний рух поїздів, транспортна інфраструктураАнотація
Метою даного дослідження є проведення аналізу світового досвіду використання підземного простору для спорудження вокзальних комплексів у великих містах, оцінки переваг та недоліків запровадження таких систем, а також можливості реалізації подібних проєктів в Україні. Безперечним фактом сьогодення є те, що у великих містах ресурс щодо зростання простору в ширину та висоту вичерпаний або майже вичерпаний, що обумовлює потребу в зростанні в глибину з відповідним освоєнням підземного простору. Інтенсивний розвиток транспортних систем, відсутність у містах вільної від забудови території, ускладнення технології міського життя – все це стало поштовхом для містобудівних проєктів в усьому світі, що передбачають розташування не лише надземних, але й підземних споруд. Особливо гостро стоїть питання в транспортному секторі, оскільки перевантаженість автомобільних доріг, їх негативний вплив на навколишнє середовище, перетинання транспортних та пішохідних потоків, підвищення швидкостей руху – все це порушує безпеку та суттєво знижує комфортність для населення. Саме тому дане дослідження присвячене аналізу проєктів, що спрямовані на освоєння підземного простору у великих містах, з метою винесення у нього залізничних колій, автомобільних доріг, паркувальних територій та іншої інфраструктури, що дозволяє знижувати негативні наслідки та суттєво покращувати рівень життя. Практика застосування підземної урбаністики в залізничному секторі в світі не є новою, а для України використання закордонного досвіду також дозволить вирішити містобудівні, транспортні та соціальні проблеми. В роботі зроблено акцент на тому, що запровадження високошвидкісного руху поїздів в Україні поставить додаткові питання щодо спорудження нових вокзальних комплексів або модернізації існуючих. До ключових факторів для успішної реалізації таких проєктів можна віднести зручність трансферу до високошвидкісного поїзду, а нерідко це можливо лише за умови розташування вокзального комплексу в центральній частині міста. Також вимушене зниження швидкості високошвидкісного поїзда територією міста впливає на загальну тривалість поїздки та пасажирами сприймається негативно. У зв’язку з цим виникає ряд питань щодо організації руху поїздів та їхньої взаємодії з іншими видами транспорту й міською забудовою. Проаналізований в роботі світовий досвід підкреслює привабливість та ефективність проєктів застосування підземного простору для транспортної інфраструктури та вокзальних комплексів зокрема.
Посилання
Гайко Г. І. Освоєння підземного простору в концепції сталого розвитку великих міст / Гайко Г. І. // Геотехнології. № 1. 2018. С. 60–64.
Гайко Г. І. Проблеми системного планування підземного простору великих міст / Гайко Г. І. // Вісник НТУУ «КПІ». Серія «Гірництво». вип. 25. 2014. С. 35–40.
Древаль І. В. Архітектурно-містобудівний розвиток залізничних вокзальних комплексів в контексті національної транспортної стратегії України / Древаль І. В. // Сучасні проблеми архітектури та містобудування: наук.- техн. зб. вип. 51. 2018. С. 221–226.
Древаль І. В. Вокзальні комплекси сучасного міста у забезпеченні його сталого розвитку. Композиційний аспект. / Древаль І. В. // Міжнародний науковий інтернет-симпозіум «Наука та інновації у сучасному світі (14-21 лютого 2017 р.) Х. ХНУМГ ім. О.М. Бекетова. С. 76–94.
ДБН В.2.2-12:2019. Планування і забудова територій [чинний з 01.10.2019] К.: Мінрегіон України. 2019. 185 с.
Київський метрополітен: більше ніж просто 70 км рейок і 820 вагонів. URL: https://kyivmaps.com/ua/blog/kiivskij-metropoliten-bilse-niz-prosto-70-kmrejok-i-820-vagoniv
Кизим О. В. Аналіз сучасних світових тенденцій розвитку залізничних вокзальних комплексів / О. В. Кизим, О. В. Кібкало // Збірник наукових праць Донецького ін-ту залізн. трансп. Укр. держ. акад. залізн. трансп. вип. 25. 2011. С. 27–32.
Кисіль С. В. Аналіз світових тенденцій по раціональному використанню ресурсів залізничних вокзальних комплексів / Кисіль С. В. //Енергозбереження. Енергетика. Енергоаудит. № 12. 2013. С. 18–25.
Коркушко Л М. Етапи розвитку підземної урбаністики / Л. М. Коркушко, А. М. Плешкановська // Містобудування та територіальне планування. вип. 37. 2010. С. 227–234.
Метрополітени України. URL: https://uk.wikipedia.org/wiki/Метрополітени_України [11] Національна транспортна стратегія України на період до 2030 року: Розпорядження Кабінету Міністрів України від 30.05.2018 р. № 430-р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/430-2018-%D1%80#Text
Русанова І. В. Транспортно-пересадочні вузли у планувальній структурі найбільшого міста / І.В. Русанова, І. Склярова // Досвід та перспективи розвитку міст України. Проблеми розвитку найкрупніших міст України: зб. наук. пр. К.: Вид-во ін-ту «ДІПРОМІСТО». вип. 20. 2011. С. 259–268.
Тригуб Р. М. Особливості освоєння підземного простору / Тригуб Р. М. // Серія «Технічні науки». Вип. 2(94). 2021. С. 106–113.
Цимбал С. Й. Підземне будівництво: навч. посіб. / С. Й. Цимбал // К.: Вид-во КНУБА. 2004. 148 с.
Яновський П. О. Пасажирські перевезення: навч. посіб. / П. О. Яновський // К.: Вид-во НАУ. 2008. 469 с.
Beneath the Great Wall of China lies the world’s deepest high-speed railway station. URL: https://edition.cnn.com/travel/article/badaling-great-wallstation-high-speed-railway-intl-hnk/index.html
Berlin Central Station. URL: https://www.visitberlin.de/en/berlin-central-station
Israel’s Train Station: Jerusalem Yitzhak Navon. URL: https://israelrail.com/israels-train-stationjerusalem-yitzhak-navon/
Hong Kong MTR Station. URL: https://www.beijing-visitor.com/hong-kong/mtr-stations
Passenger Flows in Underground Railway Stations and Platforms. URL: https://transweb.sjsu.edu/research/Passenger-Flows-Underground-Railway-Stations-and-Platforms
Railways in the Urban Context an architectural discourse. URL: https://www.academia.edu/34829965/Railways_in_the_Urban_Context_an_architectural_discourse
Utilization of Underground Space Promotes Urban Development. URL: https://tunnelingonline.com/utilization-of-underground-space-promotes-urbandevelopment/