КОНСТРУКТИВНА ГЕОМЕТРІЯ У ФОРМОТВОРЧИХ ПРАКТИКАХ ДИЗАЙНУ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/2415-8151.2023.27.24

Ключові слова:

геометрія, симетрія, формотворення, формотворчі практики дизайну, мистецтво, синтез, предметне середовище, дизайн інтер’єру

Анотація

У статті розглядається питання застосування принципів конструктивної геометрії у формотворчих практиках дизайну. Основна увага дослідження спрямована на прагнення підвести наукові основи під явище «геометризації» теорії методики формотворення та охарактеризувати її в контексті загальнонаукових тенденцій розвитку геометричних знань. Йдеться про ідею симетрії, про намагання піднести принцип симетрії у ранг основоположного принципу теорії конструктивної геометрії і методології формотворення взагалі. На прикладі робіт нідерланського художника-графіка Мауріца Корнеліса Ешера (1898–1972) – дерев’яних панно, виконаних у техніці інтарсії для ратуші м. Лейден, Нідерланди – проаналізовано формотворчі принципи синтезу графіки та конструктивної геометрії, серед яких: критичне сприйняття законів класичної перспективи; експерименти неевклідовою геометрією; дослідження та відображення образу нескінченності, перспективи, симетрії; структурно-симетричні перетворення; використання ефектів оптичних ілюзій, складні орнаментальні побудови. Зроблено такі висновки: 1. Неевклідові абстрактні геометричні перетворення є ефективним прийомом формотворчих практик дизайну. 2. Твори, виконані на основі синтезу художнього образу і геометрії, можуть бути не лише виразними самостійними зразками, а й невід’ємними елементами дизайну предметного середовища. Мета статті – виявити формотворчі принципи конструктивної геометрії та проаналізувати особливості їх застосування в дизайні. Методологія: для досягнення поставлених цілей було застосовано методи аналізу, синтезу, аналогії; методи образно-стилістичного та формального аналізу. Наукова новизна: вперше у системі сучасних мистецтвознавчих досліджень ідея симетрії трактується не в класичному розумінні, а з позицій формотворчих практик дизайну, які відводять поняттю симетрії роль універсального, всеосяжного принципу.

Біографії авторів

Олег Ярославович Боднар, Національний університет «Львівська політехніка»

Доктор мистецтвознавства, професор кафедри дизайну та основ архітектури

Тетяна Федорівна Кротова, Київський національний університет технологій та дизайну

Доктор мистецтвознавства, професор кафедри мистецтва і дизайну костюма

Посилання

Danylenko V. Ya. (2006). Dyzain Ukrainy u svitovomu konteksti khudozhno-proektnoi kultury KhKh stolittia (natsionalnyi ta hlobalizatsiinyi aspekty) [The design of Ukraine in the world context of artistic and design culture of the 20th century (national and globalization aspects)]. Extended abstract of candidate’s thesis. Lviv: LvivNaAA [in Ukrainian].

Yakovlev M. I., & Ivanchenko Y. O. and ot. (Ed). (2010). Dyzain : slov.-dovid. [Design : dict.- direct.]. Nat. Acad. of Arts of Ukr., Inst. of Contemp. Art. Kyiv: Feniks [in Ukrainian].

Kostiuchenko O. A. (2020) [DO 100-RICHCHIA Baukhauzu. Spadok Funktsionalizmu v Ukraini [TO THE 100TH ANNIVERSARY OF Bauhaus. Legacy of Functionalism in Ukraine]. NAU, 2, 77–81 [in Ukrainian].

Mykhailenko V. S., Yakovlev M. I. (2004). Osnovy kompozytsii (heometrychni aspekty khudozhnoho formotvorennia) [Basics of composition (geometric aspects of artistic formation)] : Navch. posib. dlia stud. vyshchykh navch. zakladiv. K.: Karavela [in Ukrainian].

Timokhin V. O., Tretiak Yu. V., Shebek N. M., Malik T. V. (2010). Osnovy dyzainu arkhitekturnoho seredovyshcha [Basics of architectural environment design] : pidruchnyk. K. : KNUBA, 2010 [in Ukrainian].

Timokhin V.O., Kutsenko N.V. (1998). Symetriia i analohiia v mistobudivnii teorii [Symmetry and analogy in urban planning theory]. Visnyk Derzh. Un-tu «Lvivska Politekhnika», 358. Arkhitektura. Lviv : Vyd-vo Derzh. Un-tu «Lvivska Politekhnika», 280-285 [in Ukrainian].

Turchyn V. V., Shaparenko O. M. (2011). Transformatsiia reprezentatsii dyzain-obiekta: druha polovyna polovyna XX - pochatok XXI stolittia [Transformation of the representation of the design object: the second half of the 20th - the beginning of the 21st century]. Visnyk Derzhavnoi akademii kerivnykh kadriv kultury i mystetstva, 4 [in Ukrainian].

Shebek N. M. (2008). Harmonizatsiia planuvalnoho rozvytku mista [Harmonization of planning development of the city]. K. : Osnova, 2008 [in Ukrainian].

Arnheim R. Art and Visual Perception, Second Edition: A Psychology of the Creative Eye Second Edition, Fiftieth Anniversary Printing. University of California Press; Second Edition, 2004. 528 р.

Arnheim R. The Dynamics of Architectural Form. University of California Press; First Edition, 2009. 296 р.

Bodnar O. Golden Section and non-Euclidean geometry in science and art Paperback. LAP LAMBERT Academic Publishing, 2015. 144 р.

Cole M. Learn About M. C. Escher, the Legendary Artist Who Created Mind-Bending Artwork. URL: https://mymodernmet.com/mc-escher-art/

Escher M.C. The Graphic Work. Barnes & Noble, 2001. 76 р.

Giedion S. Space, Time & Architecture Hardcover. Harvard University Press, 1941. 601 с.

The Hidden Eschers of Leiden. Retrieved from https://www.atlasobscura.com/places/the-hiddeneschers-of-leiden-2-leiden-netherlands

Valjak D. The city hall in the Dutch city of Leiden hides five lesser-known works by M. C. Escher, 2017. Retrieved from https://www.thevintagenews.com/2017/01/13/the-city-hall-in-the-dutch-city-ofleiden-hides-five-lesser-known-works-by-m-c-escher/

Weyl H. Symmetry. Princeton University Press, 2016. 176 р.

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-05-24

Номер

Розділ

КУЛЬТУРА І МИСТЕЦТВО