СКЛЯНІ СТЕЛІ В ТОРГОВО-РОЗВАЖАЛЬНИХ ЦЕНТРАХ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/2415-8151.2023.27.20

Ключові слова:

торгово-розважальний центр, скляна стеля, громадський простір, дизайн інтер’єру, екологічний стиль, внутрішнє середовище, комунікативний простір, архітектурний елемент, дизайнерське рішення, візуальна картина, освітлення

Анотація

Мета дослідження – виявлення проблематики та виокремлення концептуальної стилістики скляних стель у торгово-розважальних центрах. Методологія. Аналіз, психоаналітичний (як дизайн скляних стель впливає на емоційний стан людини), міждисциплінарний (для розуміння використання скла як комплекс функціональної й естетичної складових частин), екологічний (зумовив розгляд використання скла як екологічно вигідного матеріалу), компаративний (для порівняння архітектурних типів будівель, які можна втілити в дизайн торгово-розважальних центрів). Результати. У статті аргументовано, що сучасний темп життя в містах досягнув тієї точки, коли людині для того, щоб забезпечити свої потреби (а саме – походи по магазинах), потрібно мінімум часу та максимум мобільності. Тому для цього потрібні центри, у яких буде зібрано мережу необхідних торгових майданчиків і розважальних послуг. Зазначено, що торгово-розважальні центри мають бути комфортними для відвідувачів у всіх сенсах цього слова. Тобто має бути забезпечена мобільність пересування, безперешкодний доступ до всіх закладів і торгових залів, естетичний вигляд, екологічність матеріалів тощо. Велике значення має освітленість приміщень і візуальний простір, що забезпечують скляні конструкції та штучні світильники. Представлено широкий вибір скляних стель і матеріалів, з яких вони виробляються. Доведено, що в разі конструктивних рішень із використанням скла скорочуються час роботи штучного освітлення, уживання електроенергії та витрати на неї, що приводить до збереження навколишнього середовища. Наукова новизна. Доведено, що використання скляних стель у торгово-розважальних центрах має під собою економічне, екологічне та естетичне підґрунтя, оскільки торгово-розважальні центри мають не тільки забезпечувати прибуток своїм власникам, а й задовольняти повсякденні потреби відвідувачів. Наведено як доказ використання скляних стель і архітектурних елементів у дизайні торговий центр «Глобус» у місті Києві. Практична значущість. Дослідження поглиблює знання про архітектурно-планувальну організацію комунікативного простору з використанням скляних конструкцій у торгово-розважальних центрах. Визначено, що скляні стелі мають свої недоліки та потребують обережного ставлення до них через те, що мають крихку структуру, у разі механічних пошкоджень розлітаються на безліч уламків, що несуть небезпеку відвідувачам. Тому як альтернативу використовують акрилове скло, яке просто тріскається та менш небезпечне в експлуатації. Але ці недоліки не можуть завадити позитивним якостям скла: практичності, довговічності, простоті в обслуговуванні й унікальному, неповторному зовнішньому вигляду.

Біографія автора

Лілія Романівна Гнатюк, Національний авіаційний університет

Кандидат архітектури, доцент, доцент кафедри дизайну інтер’єру факультету архітектури

Посилання

Abyzov V.A., Vovkotrub O. M. Peculiarities of typology and design entertainment establishments. Art and design. 2018. № 3. P. 30–40.

Attavna B. (2011). Principles of architectural and planning organization of shopping and entertainment complexes (on the example of the countries of the Middle East) : autoref. thesis ... Dr. Archit. : spec. 18.00.02 / B. Attavna ; Kyiv. national University of Architecture and Architecture. Kyiv, 22 p. [in Ukrainian].

Vechersky V.V. Atrium. Great Ukrainian encyclopedia. Retrieved from https://vue.gov.ua/Atrium (date of application: 11.10.2022).

Hnatyuk L.R. (2017). Features of high-tech style aesthetics / L.R. Hnatyuk, M.A. Oryshchenko, O. Bazilska. Theory and practice of design. Collection of scientific works / Technical aesthetics. Kyiv : NAU. Vol. 12. P. 60–68 [in Ukrainian].

Lomyga O.G. (2017). The use of glass in the interior / O.G. Lomyga, O.V. Vorona. Modern problems of architecture and urban planning : Nauk.-technical collection / Answer ed. M.M. Demin. Kyiv : KNUBA. Issue 50. P. 409–413 [in Ukrainian].

Melnyk I.V. (2008). Lviv streets and tenements, walls, nooks and crannies, suburbs and other features of the Royal Capital City of Halychyna. Lviv : Center of Europe. P. 223 [in Ukrainian].

What is an atrium in construction? Immovable. URL: https://nerukhomi.ua/ukr/news/lajfhaki/scho-takeatrium-u-budivnitstvi.htm (access date: 09.11.2022).

Oliynyk O.P. (2011). Basics of interior design : teaching. manual / O.P. Oliynyk, L.R. Hnatiuk, V.G. Chernyavskyi. Kyiv : NAU. 228 p. [in Ukrainian].

Ostapenko T.A. (2021). Interior design of a shopping and entertainment center : Dipl. project. / T.A. Oliynyk. Kyiv : NAU. 60 p. [in Ukrainian].

Ratushynskyi N.V. (2012). Peculiarities of the formation of passages in European cities. Bulletin of the Lviv National Agrarian University : Science.-technical coll. Lviv : LNAU, 2012. №. 13. P. 276–294 [in Ukrainian].

Broto C. Today’s Shopping Malls. Art and design. 2018. № 3. P. 30–40 [in Ukrainian].

Broto C. Today’s Shopping Malls / C. Broto. Barselona : Links International, 2007. 120 p.

Broto C. New Shopping Malls / C. Broto. Barselona : Links International, 2007. 240 p.

Broto C. Shopping Malls / C. Broto. Barselona : Links International, 2005. 118 p.

Seemann C. Beurteilungskriterien und Empfehlungen zur Analyse und Planung von Shopping Center / Christian Seemann. Igel Verlag, 2006. 108 p. ISBN: 978-386815-038-4.

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-05-24

Номер

Розділ

КУЛЬТУРА І МИСТЕЦТВО