СКЛЯНІ СТЕЛІ В ТОРГОВО-РОЗВАЖАЛЬНИХ ЦЕНТРАХ
DOI:
https://doi.org/10.32782/2415-8151.2023.27.20Ключові слова:
торгово-розважальний центр, скляна стеля, громадський простір, дизайн інтер’єру, екологічний стиль, внутрішнє середовище, комунікативний простір, архітектурний елемент, дизайнерське рішення, візуальна картина, освітленняАнотація
Мета дослідження – виявлення проблематики та виокремлення концептуальної стилістики скляних стель у торгово-розважальних центрах. Методологія. Аналіз, психоаналітичний (як дизайн скляних стель впливає на емоційний стан людини), міждисциплінарний (для розуміння використання скла як комплекс функціональної й естетичної складових частин), екологічний (зумовив розгляд використання скла як екологічно вигідного матеріалу), компаративний (для порівняння архітектурних типів будівель, які можна втілити в дизайн торгово-розважальних центрів). Результати. У статті аргументовано, що сучасний темп життя в містах досягнув тієї точки, коли людині для того, щоб забезпечити свої потреби (а саме – походи по магазинах), потрібно мінімум часу та максимум мобільності. Тому для цього потрібні центри, у яких буде зібрано мережу необхідних торгових майданчиків і розважальних послуг. Зазначено, що торгово-розважальні центри мають бути комфортними для відвідувачів у всіх сенсах цього слова. Тобто має бути забезпечена мобільність пересування, безперешкодний доступ до всіх закладів і торгових залів, естетичний вигляд, екологічність матеріалів тощо. Велике значення має освітленість приміщень і візуальний простір, що забезпечують скляні конструкції та штучні світильники. Представлено широкий вибір скляних стель і матеріалів, з яких вони виробляються. Доведено, що в разі конструктивних рішень із використанням скла скорочуються час роботи штучного освітлення, уживання електроенергії та витрати на неї, що приводить до збереження навколишнього середовища. Наукова новизна. Доведено, що використання скляних стель у торгово-розважальних центрах має під собою економічне, екологічне та естетичне підґрунтя, оскільки торгово-розважальні центри мають не тільки забезпечувати прибуток своїм власникам, а й задовольняти повсякденні потреби відвідувачів. Наведено як доказ використання скляних стель і архітектурних елементів у дизайні торговий центр «Глобус» у місті Києві. Практична значущість. Дослідження поглиблює знання про архітектурно-планувальну організацію комунікативного простору з використанням скляних конструкцій у торгово-розважальних центрах. Визначено, що скляні стелі мають свої недоліки та потребують обережного ставлення до них через те, що мають крихку структуру, у разі механічних пошкоджень розлітаються на безліч уламків, що несуть небезпеку відвідувачам. Тому як альтернативу використовують акрилове скло, яке просто тріскається та менш небезпечне в експлуатації. Але ці недоліки не можуть завадити позитивним якостям скла: практичності, довговічності, простоті в обслуговуванні й унікальному, неповторному зовнішньому вигляду.
Посилання
Abyzov V.A., Vovkotrub O. M. Peculiarities of typology and design entertainment establishments. Art and design. 2018. № 3. P. 30–40.
Attavna B. (2011). Principles of architectural and planning organization of shopping and entertainment complexes (on the example of the countries of the Middle East) : autoref. thesis ... Dr. Archit. : spec. 18.00.02 / B. Attavna ; Kyiv. national University of Architecture and Architecture. Kyiv, 22 p. [in Ukrainian].
Vechersky V.V. Atrium. Great Ukrainian encyclopedia. Retrieved from https://vue.gov.ua/Atrium (date of application: 11.10.2022).
Hnatyuk L.R. (2017). Features of high-tech style aesthetics / L.R. Hnatyuk, M.A. Oryshchenko, O. Bazilska. Theory and practice of design. Collection of scientific works / Technical aesthetics. Kyiv : NAU. Vol. 12. P. 60–68 [in Ukrainian].
Lomyga O.G. (2017). The use of glass in the interior / O.G. Lomyga, O.V. Vorona. Modern problems of architecture and urban planning : Nauk.-technical collection / Answer ed. M.M. Demin. Kyiv : KNUBA. Issue 50. P. 409–413 [in Ukrainian].
Melnyk I.V. (2008). Lviv streets and tenements, walls, nooks and crannies, suburbs and other features of the Royal Capital City of Halychyna. Lviv : Center of Europe. P. 223 [in Ukrainian].
What is an atrium in construction? Immovable. URL: https://nerukhomi.ua/ukr/news/lajfhaki/scho-takeatrium-u-budivnitstvi.htm (access date: 09.11.2022).
Oliynyk O.P. (2011). Basics of interior design : teaching. manual / O.P. Oliynyk, L.R. Hnatiuk, V.G. Chernyavskyi. Kyiv : NAU. 228 p. [in Ukrainian].
Ostapenko T.A. (2021). Interior design of a shopping and entertainment center : Dipl. project. / T.A. Oliynyk. Kyiv : NAU. 60 p. [in Ukrainian].
Ratushynskyi N.V. (2012). Peculiarities of the formation of passages in European cities. Bulletin of the Lviv National Agrarian University : Science.-technical coll. Lviv : LNAU, 2012. №. 13. P. 276–294 [in Ukrainian].
Broto C. Today’s Shopping Malls. Art and design. 2018. № 3. P. 30–40 [in Ukrainian].
Broto C. Today’s Shopping Malls / C. Broto. Barselona : Links International, 2007. 120 p.
Broto C. New Shopping Malls / C. Broto. Barselona : Links International, 2007. 240 p.
Broto C. Shopping Malls / C. Broto. Barselona : Links International, 2005. 118 p.
Seemann C. Beurteilungskriterien und Empfehlungen zur Analyse und Planung von Shopping Center / Christian Seemann. Igel Verlag, 2006. 108 p. ISBN: 978-386815-038-4.