СЕМАНТИКА МЕТЕЛИКА В ДРУКОВАНІЙ ГРАФІЦІ АРКАДІЯ ТА ГЕННАДІЯ ПУГАЧЕВСЬКИХ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/2415-8151.2023.27.19

Ключові слова:

друкована графіка, гравюра, ксилографія, високий друк, метелик, Аркадія та Геннадій Пугачевські, київська школа, екслібрис, книжковий знак, графіка малих форм, контраст, символ, палітра

Анотація

Статтю присвячено творчості представників київської школи друкованої графіки Аркадія та Геннадія Пугачевських, що відомі як своєю графікою у техніці гравюри на пластику, так і книжковим знаком, і кольоровим, і чорно-білим. Мета наукової розробки – актуалізувати малодосліджену та недостатньо популяризовану творчість київських майстрів високого друку. Ця мета може бути досягнута передусім завдяки аналізу символізму їх гравюри на прикладі семантики образу метелика, який є одним з найуживаніших символів графічного доробку художників. Методологія. Аналіз матеріалу виконаний завдяки залученню інструментарію комплексного, компаративного, хронологічного, іконографічного методів, що дозволили всебічно розглянути творчість представників двох генерацій, порівняти особливості їх художньої мови, принципи образотворення, виокремити комплекс стилістичних рис кожного. Це дозволило проаналізувати значення символізму графіки А. та Г. Пугачевських на прикладі семантики метелика в їх творчості. Результати. Творчість Аркадія та Геннадія Пугачевських, представників київської школи високого друку, є плідним матеріалом для створення уяви про принципи образотворення сучасних графіків, аналізу їх тяжіння до символізму художньої мови. Зроблено компаративний аналіз комплексу стилістичних рис індивідуальних творчих манер представників різних генерацій на прикладі ксилографії А. та Г. Пугачевських. Основним матеріалом для мистецтвознавчого аналізу виступає корпус гравюр на пластику, композиції яких містять образ метелик як одного з найбільш уживаних символів графіки цих двох київських митців. Позиціоновано метелика як символ, семантика якого розглянута, індикатор технологічної вправності авторів, вдалий інструмент можливості демонстрації професійного рівня майстра друкованої графіки, який знається на багатоколірні ксилографії. Наукова новизна. Стаття є однією з нечисленних розвідок, які присвячені творчості київських майстрів високого друку, які знаються передусім на багатоколірній гравюрі на пластику. Семантика метелика в корпусі їх гравюр як окрема царина мистецтвознавчого аналізу стала об’єктом наукового інтересу вперше. Практична значущість розвідки. Проаналізовано багатоколірні гравюри, надруковані з п’яти та більше дошок, акцентовано складність процесу друку естампу при суміщенні кольорів, низка з них аналізовані вперше, що може слугувати підґрунтям і для подальших наукових, і для навчально-методичних розвідок, присвячених технологічному аспекту друкованої графіки.

Біографії авторів

Юлія Вікторівна Романенкова, Київський університет імені Бориса Грінченка

Доктор мистецтвознавства, професор, завідувач кафедри дизайну

Юрій Володимирович Єфімов, Київський університет імені Бориса Грінченка

Старший викладач кафедри дизайну

Наталія Віталіївна Синявська, Київський університет імені Бориса Грінченка

Старший викладач кафедри дизайну

Посилання

Kamenets’ka Yu. (2019). Vidobrazhennya avtors’koho stylyu v ekslibrysakh ukrayins’kykh myttsiv na mizhnarodnykh vystavkakh-konkursakh u Bresti [Reflection of the author’s style in bookplates of Ukrainian artists at international exhibitions-competitions in Brest]. Kul’tura i suchasnist’. № 1. S. 260-267 [in Ukrainian].

Kamenets’ka Yu. (2019). Mystetstvo portreta v suchasnomu ukrayins’komu ekslibrysi [The art of portraiture in a modern Ukrainian bookplate]. Visnyk LAM. Vyp. 42. S. 88-93 [in Ukrainian].

Kamenets’ka Yu (2021). Ukrayins’kyy ekslibrys kintsya 1980-kh – 2010-kh: tradytsiyi, transformatsiya, novitni zdobutky [Ukrainian ex-libris of the late 1980s – 2010s: traditions, transformation, latest achievements]. Dys. na zdobuttya nauk. st. d-ra filos – Thesis Degree. Kyiv, 261 s. [in Ukrainian].

Mykhal’chuk V. (2021) Kyivs’ki vystavky pochatku 1990-kh rokiv yak pochatok vidrodzhennya ukrayins’koho knyzhkovoho znaku [Kyiv exhibitions of the early 1990s as the beginning of the revival of the Ukrainian book plate]. Suchasni vyklyky i aktual’ni problemy nauky, osvity ta vyrobnytstva: mizhhaluzevi dysputy: materialy XVIII mizhnar. nauk.-prakt. internet-konf. – Modern challenges and actual problems of science, education and production: interdisciplinary debates: materials of XVIII international. science and practice internet conference, Kyiv, 1 lypnya 2021 r. S. 17-23 [in Ukrainian].

Nesterenko P. (2010). Istoriya ukrayins’koho ekslibrysa [History of the Ukrainian ex-libris]. Kyiv: Tempora, 328 s. [in Ukrainian].

Nesterenko P. (2002). Ukrayins’kyy ekslibrys XVIXX stolit’. Kontseptual’ni zasady rozvytku ta periodyzatsiya [Ukrainian ex-libris of the XVI-XX centuries. Conceptual principles of development and periodization]. Materialy do ukrayins’koho mystetstvoznavstva – Materials for Ukrainian art history. Vyp.1. S.163-169 [in Ukrainian].

Nesterenko P. (2021). Obrazy yevropeys’koyi khudozhn’oyi literatury v dzerkali ekslibrysu [Images of European fiction in the mirror of bookplate]. Art-platforma – Art-platforme. №2(4). S. 107-130 [in Ukrainian].

Nesterenko P. (2003). Hrafichni tekhniky v ekslibrysakh XX st. Graphic techniques in bookplates of the 19th century. Mystetstvoznavstvo Ukrayiny – Art history of Ukraine. Vyp. 3. S. 348-355 [in Ukrainian].

Nesterenko P. (2012). Ukrayins’kyy ekslibrys XXI stolittya [Ukrainian ex-libris of the 21st century]. Pam’yatky Ukrayiny – Sights of Ukraine. № 9. S. 40-62 [in Ukrainian].

Relihiy bahato – Boh odyn [There are many religions - God is one]. Kataloh Mizhnarodnoyi vystavky ekslibrysa – Catalog of the International Exlibris Exhibition. Kyiv: Vydavnychyy Dim “Soborna Ukrayina”, 1994. 144 s. [in Ukrainian].

Romanenkova Yu. (2015). Italiys’kyy Pantahryuel’ knyzhkovoho znaku [Italian Pantagruel of book plate]. Mystetstvoznavstvo Ukrayiny – Art Critisizm of Ukraine. № 4. S. 321-325 [in Ukrainian].

Romanenkova Yu. (2021). Tvorchyy dorobok Arkadiya Puhachevs’koho yak imidzheformuyuchyy faktor suchasnoyi ukrayins’koyi drukovanoyi hrafiky v konteksti svitovoho art-prostoru [Creative work of Arkady Pugachevsky as an image-forming factor of modern Ukrainian printed graphics in the context of the world art space]. Narodoznavchi zoshyty – Ethnological notebooks. № 5 (161). S. 1234-1246 [in Ukrainian].

Romanenkova Yu. (2022). Suchasnyy ukrayins’kyy ekslibrys u vitchyznyaniy humanitarystytsi: do pytannya stanu doslidzhenosti fenomenu [Contemporary Ukrainian ex-libris in domestic humanitarianism: to the question of the state of research of the phenomenon]. ARTplatFORMA – ART-platrorme. Vyp. 2(6). S. 130-149 [in Ukrainian].

Romanenkova Yu., Paliychuk A. (2023.). Kloun. Blazen’. Mudrets’: tema svobody ta motyv hry u drukovaniy hrafitsi Arkadiya ta Hennadiya Puhachevs’kykh [Clown. Buffoon. The sage: the theme of freedom and the motif of play in the printed graphics of Arkady and Gennady Pugachevsky]. Moderní aspekty vědy: XXVIII. Díl mezinárodní kolektivní monografie. Mezinárodní Ekonomický Institut, Česká republika. .S 209-224 [in Ukrainian].

Safonova T. (2011). Informatyvnist’ ekslibrysu: estetychni aspekty [Informativeness of bookplate: aesthetic aspects]. Visnyk Derzhavnoyi akademiyi kerivnykh kadriv kul’tury i mystetstv – Bulletin of the State Academy of Managers of Culture and Arts. № 1. S. 79-84 [in Ukrainian].

Safonova T. (2012). Muzychni instrumenty v mystetstvi ekslibrysa [Musical instruments in the art of exlibris]. Pam’yatky Ukrayiny – Sights of Ukraine. № 9. S. 18-25 [in Ukrainian].

Tupik V. (2017). Rol’ ukrayins’kykh ekslibrystiv u formuvanni konkurentnospromozhnosti ukrayins’koho hrafichnoho mystetstva na mizhnarodniy areni [The role of Ukrainian ex-librists in shaping the competitiveness of Ukrainian graphic art in the international arena]. Molodyy vchenyy – Young Scientist. № 5 (45). S. 80-83 [in Ukrainian].

Romanenkova J., Bratus I., Kuzmenko H. (2021). Ukrainian Ex Libris at the End of the 20th Century and the Beginning of the 21st Century as an Instrument of the Intercultural Dialogue. Agathos. № 1. P. 125-136 [in English].

Romanenkova J., Paliychuk A., Mykhalchuk V. (2021). Kiev ex-libris school as a xylography traditions keeper in printmaking of modern Ukraine. Journal of Graphic Engineering and Design. V. 12 (3). P. 39-45 [in English].

Romanenkova J. Graphic image of philosophy and mythology. Encyclopaedia Bio-Bibliographical of the Art of the Contemporary Ex-Libris. 1999. V. 24. Р. 101-112.

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-05-24

Номер

Розділ

КУЛЬТУРА І МИСТЕЦТВО