ДИЗАЙН МАНЕКЕНІВ У ДИСКУРСІ МУЛЬТИКУЛЬТУРАЛІЗМУ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/2415-8151.2023.27.18

Ключові слова:

манекен, інформаційно-рекламний привід, дизайн вітрин, стилізована фігура, комунікація в індустрії моди, візуальна культура

Анотація

Автори статті розглядають дизайн манекенів як один із перспективних і самодостатніх напрямів сучасної дизайн-практики й акцентують увагу на впливі на цю сферу такого явища глобалізованого суспільства, як мультикультуралізм. Мета. Метою дослідження є виявлення тенденцій, що сформувалися в дизайні манекенів через вказаний вплив, а також установлення тих обставин, які їх зумовили. Методологія. Для реалізації цієї мети визначена методологія, яка включає історично-культурологічний підхід, у межах якого аналізу підлягають процеси стилізації зовнішності манекенів – модифікації тіла й обличчя. Завдяки історично-порівняльному й образно-стилістичному аналізу показано, як відбувалася сегментація застосування тих чи тих стилізацій манекенів в індустрії моди. Результати. Виявлено, що дизайн манекенів зазнав кардинальних концептуальних змін протягом свого розвитку. Вони формувалися від детального копіювання анатомічно-реалістичних форм манекенів до крайньої стилізації цих форм у манекенах як арт-об’єктах. Від стилізації манекенів під реальних людей до стилізації моделей на подіумах під модифіковані й ідеалізовані форми манекенів. Установлено, що на початку ХХІ століття актуалізувалася тенденція щодо стилізації тіл манекенів під представників окремих етнічних (національних) груп, що й зумовлено концептом мультикультуралізму. Показано, що значну роль у цьому відіграють сучасні технології, зокрема 3D-моделювання та друку. Наведено приклади розробок таких манекенів відомими брендами. Автори послідовно доводять роль і значущість дизайну манекенів, який відповідає сучасним суспільним запитам у дискурсі панівних тенденцій глобалізації та мультикультуралізму. Наукова новизна. Власне, саме розкриття вказаного аспекту становить наукову новизну дослідження та у найближчий час матиме реальне практичне застосування в дизайні манекенів, у стилізації їхнього тіла, зумовлених тенденціями моди та трендами візуального мерчандайзингу та візуальної культури сучасності загалом.

Біографії авторів

Пейвей Лю, Харківська державна академія дизайну і мистецтв

Аспірант кафедри дизайну тканин та одягу

Оксана Лагода, Харківська державна академія дизайну і мистецтв

Доктор мистецтвознавства, професор, завідувач кафедри дизайну тканин та одягу

Посилання

Bondarenko, I., Sohomonian, N. (2015). Kompozytsiini pryiomy u vyrishenni dyzainu vitryn suchasnykh mahazyniv [Compositional techniques in the design of modern shop windows]. Visnyk Kharkivskoi derzhavnoi akademii dyzainu i mystetstv [in Ukrainian].

Vid multykulturalizmu do transkulturnosti: problema zberezhennia tsinnostei tsyvilizovanoho spivisnuvannia : monohrafiia [From multiculturalism to transculturality: the problem of preserving the values of civilized coexistence : a monograph] (2018) / V.M. Sudakova, N.B. Otreshko ta inshi. Kyiv : Instytut kulturolohii NAM Ukrainy [in Ukrainian].

L. Boilen, A. (2021). Vizualna kultura [Visual culture] / per. z anhl. H. Leliv. Kyiv : ArtHuss [in Ukrainian].

Lahoda, O.M. (2018). Dyzain kostiuma. Praktyky reprezentatsii : Monohrafiia [Costume Design. Practices of representation : A monograph]. Cherkasy : Vydavets Tretiakov O.V. [in Ukrainian].

Liu, P. (2021). Dyzain manekeniv: spetsyfika i tendentsii [Mannequin design: specifics and trends]. Funktsii dyzainu v suchasnomu sviti: vymiry 2021 : zb. materialiv dop. uchasn. Mizhnar. nauk.-prakt. konf. Sumy :

FOP Tsoma S.P. [in Ukrainian].

Liapina, L.A. (2014). Kontsept multykulturalizmu: suchasni traktuvannia [The concept of multiculturalism: modern interpretations]. Visnyk KhNU im. V.N. Karazina [in Ukrainian].

Murovana, L.V. (2009). Vizualnyi merchandaizynh – novyi pohliad na asortyment [Visual merchandising – a new look at the assortment]. Visnyk Khmelnytskoho natsionalnoho universytetu [in Ukrainian].

U mahazynakh NIKE ziavylysia manekeny velykykh rozmiriv [Large mannequins appeared in NIKE stores]. Marie Claire. https://marieclaire.ua/uk/fashion/v-magazinah-nike-poyavilis-manekeny-bolshih-razmerov [in Ukrainian].

Anitha, N. & Selvaraj, C. (2010). The effects of mannequins on consumers’ perception and shopping attitude. Information and Processing Management.

Chan, J., Chan P. (2008). Merchandise display affects store image. European Advances in Consumer Research.

Cohen, A. Mannequin Size on Consumers’ Perception of Self and Satisfaction with Fit. https://scholarcommons.sc.edu/etd/2634.

De Klerk, H.M., Tselepis, T. (2007). The early adolescent female clothing consumer: expectations, evaluation and satisfaction with fit as part of the appreciation of clothing quality. Journal of Fashion Marketing and Management.

Genesis Mannequins. Kollektionen. https://www.genesis-display.com/de/kollektionen/index.php .

Groesz, L.M., Levine M.P., Murnen S.K. (2002). The effect of experimental presentation of thing media images on body satisfaction : A meta-analytic review. International Journal of Eating Disorders.

Jain, V., Sharma, A., Narwal, P. (2012). Impact of visual merchandising on consumer behaviour towards women’s apparel. International Journal of Research in Management.

Visual merchandising and the creation of discernible retail brands (2003). International Journal of Retail & Distribution Management.

Kwon, Y.H. (1991). The influence of the perception of mood and self-consciousness on the selection of clothing. Clothing and Textiles Research Journal.

Lahoda, O. (2021). Representative design practices as a designer’s right to creative communication. Journal of International Legal Communication.

Liu, P., Lahoda, О. (2022). Shop windows display mannequins in the context of modern design development and visual communication. TRAMES. DOI: 10.3176/tr.2022.3.02.

Nayak, R. (Ed.), Padhye, R. (2017). Manikins for Textile Evaluation (The Textile Institute Book Series). Woodhead Publishing.

Schneider, S. (1997). Body design, variable realisms: The case of female fashion mannequins. Design Issues.

Shealy, H. An Investigation Of Mannequins’ Effect On Consumer Attitude And Intention. https://scholarcommons.sc.edu/etd/3940.

Workman, J.E., Lentz, E.S. (2000). Measurement specifications for manufacturers’ prototype bodies. Clothing and Textiles Research Journal.

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-05-24

Номер

Розділ

КУЛЬТУРА І МИСТЕЦТВО