ПРИНЦИПИ ТЕАТРАЛЬНОГО МІЗАНСЦЕНУВАННЯ В АРХІТЕКТУРНОМУ СЕРЕДОВИЩІ МІСТА

Автор(и)

  • Олена Анатоліївна Трошкіна Національна академія образотворчого мистецтва і архітектури https://orcid.org/0000-0002-0597-9700

DOI:

https://doi.org/10.32782/2415-8151.2023.27.15

Ключові слова:

теорія архітектури, архітектурне середовище, театралізація, мізансценування, міський простір, синтез мистецтва

Анотація

У статті на основі театральних прийомів організації середовища сцени і принципів побудови мізансцени аналізується архітектурне середовище міста та підтверджується правомірність такого театрального підходу для дослідження архітектури. Схожість театралізації архітектурного середовища із театральною побудовою простору сцени виникла і стала актуальною внаслідок цифрової культури, під дією якої архітектурне середовище все більше набуває ознак видовищності, театралізації та кінематографічності. Метод порівняльного аналізу засобів художньої виразності, що застосовуються у театрі під час вистави із прийомами і принципами побудови архітектурного середовища міста, дозволив віднайти схожість підходів, які базуються на особливостях сприйняття як простору сцени, так і простору міста. Проаналізовані класифікації театральних мізансцен, їх характери та принципи побудови, а також віднайдено їх відповідність у архітектурному середовищі міста. Виявлено, що один і той самий об’єкт, залежно від точки огляду, може створювати різні мізансцени архітектурного простору міста. Визначено, що структурні елементи сцени – декорації, реквізит і бутафорія також знайшли свій прояв в архітектурному середовищі міста. Архітектурні декорації – це фасади будівель і усе інше, що обмежує простір, в якому відбувається дія. Поняття театральних декорацій корелюється із поняттям архітектурних симулякрів. Аналогом театрального реквізиту в міському просторі можна вважати усі ті предмети, з якими так чи інакше взаємодіють люди, часто тілесно. Розглянуто важливість і декорацій і реквізиту в архітектурному середовищі, які є метакомунітативними повідомленнями місця, його маркерами, як і предмети на сцені (театральний реквізит) є маркерами часу і місця дійства. Вони можуть формувати навколо себе простір, впливаючи на поведінку людини. Зазначено, що у архітектурному просторі міста, як і у просторі сцени, можуть існувати різні сценарії – світловий, колористичний, звуковий, інформаційний, технічний та ін., що потребує окремого дослідження.

Біографія автора

Олена Анатоліївна Трошкіна, Національна академія образотворчого мистецтва і архітектури

Кандидат архітектури, доцент

Посилання

Buravchenko, S. (2022). Modeliuvannia spryiniattia u chasi pishokhidnoho prostoru na osnovi prototypiv. [Modeling the temporal perception of pedestrian space based on prototypes]. Teoriia ta praktyka dyzainu. Arkhitektura ta budivnytstvo, (25), 24–38 [In Ukrainian] doi: 10.18372/2415-8151.25.16776

Buravchenko, S., & Dziuba, K. (2020). Stsenarni metody v proektuvanni hromadskykh prostoriv z prohramamy teatralizatsii seredovyshcha. [Scenario methods in the design of public spaces with programs of theatricalization of the environment]. Problemy rozvytku miskoho seredovyshcha, (25), 46–56. [In Ukrainian].

Vlashtuvannia stseny. (shchob pochatkivtsiam ne plutatysia u terminakh). Dekoratsii u teatri Vymohy do inventariu. [Setting the scene. (so that beginners do not get confused in the terms). Scenery in the theater Inventory requirements] (b. d.). Retrived from https://lesmag.ru/ustroistvo-sceny-chtoby-nachinayushchimne-putatsya-v-terminah.html [In Ukrainian].

Dubinskiy, V.P. (2007). Arhitekturnohudojestvennyie printsipyi formirovaniya svetotsvetovoy sredyi sovremennogo goroda [Architectural and artistic principles of the formation of the light and color environment of the modern city]. Candidate`s thesis. Kharkiv: Harkovskaya natsionalnaya akademiya gorodskogo hozyaystva [in Russian]

Mizanstseny natovpu. [Mise-en-scenes of the crowd]. (b.d.). Retrived from http://um.co.ua/8/8-4/8-44510.html [In Ukrainian].

Sapizhenko, O. (2009, 10 chervnia). Epokha butaforii ta symuliakriv. [The era of shams and simulacra]. Ukrainska pravda - Ukrainian Pravda, (4011420). Retrived from https://www.pravda.com.ua/articles/2009/06/10/4011420/

Savchenko, I., & Lipnytska, I. (Uklad.). (2021). Slovnyk teatroznavchykh terminiv i poniat. [Dictionary of theatrical terms and concepts]. Kyiv: Natsionalnyi pedahohichnyi universytet imeni M. P. Drahomanova [In Ukrainian].

Troshkina, O. (2021). Zasoby kompozytsii u pobudovi kino- ta «pryrodnoho» kadriv pry spryiniatti arkhitekturnoho seredovyshcha [Means of composition in the construction of film and «natural» frames when perceiving the architectural environment]. Arkhitektura, budivnytstvo, dyzain v osvitnomu prostori. U V. Karpov (Ed.). Riga: Baltija Publishing [In Ukrainian].

Troshkina, O. (2020). Proiektsii zhanriv kinematohrafu na arkhitekturne seredovyshche. [Projections of cinematographic genres on the architectural environment]. Problemy rozvytku miskoho seredovyshcha, (2(25)), 226–241 [In Ukrainian].

Troshkina, O. (2020). Siuzhetna struktura kinofilmu ta arkhitekturnoho seredovyshcha. [The plot structure of the film and the architectural environment]. Problemy rozvytku miskoho seredovyshcha, (1(24)), 136–152. [In Ukrainian].

Troshkina O., Hnatiuk L. (2022). Rytualnist i teatralizatsiia arkhitekturnoi diialnosti [Rituality and theatricalization of architectural activity]. Teoriia praktyka dyzainu. Arkhitektura ta budivnytstvo. 2022. № 26. S. 97–107. [In Ukrainian]. doi: https://doi.org/10.32782/2415-8151.2022.26.12

Alexandroff, I. (2019). Architectonics of theatricality: Theatre performance in a semiotic perspective. Kharkov : Institute of Applied Psychology «Humanitarian centre»

Brook, P. (1968). The empty space. New York : Discus Books

Olena Troshkina, Victoriia Us, Luidmyla Shevchenko, Natalia Novoselchuk, Aleksandr Mostovenko. Cinematic methods of scenario construction in the design of landscape parks (Scopus). (2022). Scientific Journal of Latvia University of Life Sciences and Technologies Landscape Architecture and Art, Volume 20, Number 20, p, 82-91. DOI: 10.22616/j.landarchart.2022.20.09.

Field S. (2007). Script – the basics of screenwriting. Random House Publishing Group.

Hillier, B., & Tzortzi, K. (2006). Space Syntax: The Language of Museum Space. by Sharon MacDonald (Edited), A Companion to Museum Studies (с. 282–298).

Manovich L. (2001) The Language of New Media. London: The MIT Press Cambridge

Novoselchuk, N., Shevchenko, L., Kamal, M.A. (2022). Ways of Integration of the Landform Architecture Buildings with Landscape. In: Onyshchenko, V., Mammadova, G., Sivitska, S., Gasimov, A. (eds) Proceedings of the 3rd International Conference on Building Innovations. ICBI (2020). Lecture Notes in Civil Engineering, vol 181. Springer, Cham. https://doi.org/10.1007/978-3-030-85043-2_50

Tranchik R. (1986). Finding Lost Spaces. Theories of Urban design. New York: Van Nostrand Reinhold Company.

Troshkina, О. (2015). Theatricalization of architectural environment as human psychological need. Composition in architecture: publication of the Chair of Housing Environment, (Edition 15), 156–161.

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-05-24

Номер

Розділ

АРХІТЕКТУРА ТА БУДІВНИЦТВО