ФІЛОСОФІЯ МИСТЕЦТВА ЛЕНД-АРТУ

Автор(и)

  • Поліна Олександрівна Булкіна Національний авіаційний університет
  • Ганна Володимирівна Новік Національний авіаційний університет https://orcid.org/0000-0003-4027-5079

DOI:

https://doi.org/10.32782/2415-8151.2022.26.32

Ключові слова:

ленд-арт, мистецтво, твір, філософія, феноменологія, контекст, Роберт Смітсон, символіка

Анотація

Ленд-арт – художня діяльність, об’єктом якої є реальний фрагмент природного середовища, який інтерпретується митцем не стільки як місце розташування твору, скільки як контекст, в якому концентрується його ідея. Ландшафт розуміється як віддзеркалення не тільки екології, але й філософії, соціології, історії, антропології, міфології, символіки, історії культури. Філософські роздуми про час і простір, важливість контекстів, розуміння плинності, тимчасовості будь-якого людського втручання в природу були першоджерелами багатьох концепцій ленд-арту. Метою статті є спроба визначити як філософські практики, що живили творчість митців ленд-арту, вплинули на сутність цього мистецького напряму. Методом аналізу літературних джерел та прикладів ленд-арту було розглянуто зв’язок, який убачається між міркуваннями Р.Смітсона, американського художника, одного з перших і провідних практиків і теоретиків ленд-арту, чиї тексти стали програмними для багатьох наступників і Мартіна Хайдеггера, одного з відоміших філософів ХХ ст., який розглядав суть мистецтва в поняттях буття і істини. Смітсон звертався до феноменологічних практик з 1960-х і до кінця життя. Знайомство з філософськими роздумами художника в руслі феноменології сприйняття, своєрідне ставлення до роботи із землею та форм репрезентації мистецтва, а також спроба визначити важливість контекстів для мистецтва – надає можливість по-новому зрозуміти його твори. Смітсон, як і Хайдеггер виступає проти включення мистецтва до сфери споживання. Смітсон використав філософію Хайдеггера, щоб сформулювати концепцію демократичної дії як одного з можливих варіантів співіснування людей на планеті. Ленд-арт як мистецтво – це перш за все робота з ідеєю, символом. Філософське підгрунтя надає особливого елітарного присмаку таким творам, видається, що їх автори знають щось за межами пересічного бачення світу. І такий підхід, на наш погляд, різко відділяє ленд-арт від дизайнерських практик, на які він безперечно має великий вплив.

Біографія автора

Ганна Володимирівна Новік, Національний авіаційний університет

Старший викладач кафедри дизайну інтер’єру

Посилання

Вишеславський Г. А. Ленд-арт у творчості українських митців. Сучасне мистецтво. 2017. (випуск 13) С.59-72. URL: http://sm.mari.kiev.ua/article/view/142219.(Дата звернення: 9.09.19).

Гальчінська О.С., Гамалія К.О., Пашкевич К.Л. Аналіз творчості провідних митців ленд-арту ХХ століття. Art and design. 2019. №3. C. 48-57.

Кохан Н. М. Исследование основных тенденций развития ленд-арта. Вісник Харківської державної академії дизайну і мистецтв : зб. наук. пр.. Харків : ХДАДМ, 2005. №7. С. 55-61.

Кохан Н. М. Ленд-арт у контексті сучасного ландшафтного дизайну. Дис. Харківська держ. акад. дизайну і мистецтв. 2019. Харків: Харківська держ. акад. дизайну і мистецтв. Репозитарій Національної академії керівних кадрів культури і мистецтв України. Веб. 07 Жовт. 2021. https://ksada.org/doc/diss-kohan.pdf

Жиль А. Тибергьен: Лэнд-арт . Эд. Карре 1993/1995/2012

Лісова Н. Філософія серця» українського мистецтва довкілля. Українська академія мистецтвa. 2022. № 31. С. 76–82

Гамалія К., Лісова Н. Проблематика термінології в межах поняття «український лендарт». Українська академія мистецтвa. 2021. № 30. С. 38-44

Причєпій, Є., А. Черній, та Л. Чекаль. Філософія: Підручник. Київ: Академвидав, 2009.

Сергій Якунін: “Ленд-арт – це вишуканий продукт і не кожному під силу розібратися в його нюансах”

Хайдеггер М. Виток художнього твору. 1935-1936.

Lippard, Lucy R. Six Years. The Dematerialization of the Art Object from 1966 to 1972. University of California Press, 1997. Р.296

D.Martin T. Robert Smithson and the Anglo-American Pictresque. Anglo-American Exchange in Postwar Sculpture, 1945–1975. Edit. M. Belozerskaya. Los Angeles: The J.Paul Getty Museum, 2011. P. 169.

Tafalla M. From Allen Carlson to Richard Long: The Art-Based Appreciation of Nature. Proceedings of the European Society for Aesthetics, vol. 2, pp 491-515.

Smithson R. Cultural Confinement. Documenta 5, catalog, comp. Bertelsmann Verlag. Kassel, 1972.

The Writings of Robert Smithson: Essays with Illustrations. Edit. Nancy Holt. New York University Press, 1979.

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-12-28

Номер

Розділ

САДОВО-ПАРКОВЕ ГОСПОДАРСТВО