ВЛАСТИВОСТІ ПРЯМОЛІНІЙНОГО ПОШИРЕННЯ СВІТЛА В ЖИВОПИСІ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/2415-8151.2022.26.22

Ключові слова:

світло, прямолінійне поширення, тіні та півтіні, відбивання світла, око, живопис, вади зору, картини, імпресіонізм

Анотація

У статті представлено дослідження проявів прямолінійного поширення світла в живописі. Проаналізовано оптичну систему ока, прямолінійне поширення світла і світлових променів, відбивання та заломлення світла. Розкрито особливості техніки з розподілом світла та тіні на полотнах Рембрандта, акцентовано увагу на дослідженні впливу дефектів зору на індивідуальний стиль художників імпресіоністичного живопису Моне, Дега, Ренуара. Досліджено зв’язок між вадами зору і законами композиції на прикладах робіт Клода Моне «Водяні лілії» та «Міст Ватерлоо». З’ясовано, що використання ефекту контрасту дозволяє розкрити сюжет картини; одночасний розподіл світла та тіні досягається відмовою від єдиного джерела світла; патологія зору – бінокулярність впливає на сприйняття тривимірного простору, що підсилює відтворення його на площині. Виявлено особливості імпресіонізму: живописець повинен писати сімома фарбами спектру; розлади зору представників імпресіонізму Клода Моне, Едгара Дега та Ренуара надають трансформації їх полотнам, впливають на відображення кольору та світла на їх роботах. Досліджено особливості створення тіні та півтіні в роботі Рембрандта «Паломники Еммауса». Також проаналізовано прояв прямолінійного поширення світла, утворення тіней та відбивання світла в живописі. Охарактеризовано закономірності створення законів композиції, побудованих на законах гармонії. Об’єктом дослідження є світлові явища які можна пояснити променевою оптикою. Предмет дослідження – використання законів прямолінійного поширення світла, відбивання та заломлення світла в роботі видатних художників.

Біографія автора

Лілія Романівна Гнатюк, Національний авіаційний університет

Кандидат архітектури, доцент, доцент кафедри дизайну інтер’єру, факультет архітектури, будівництва та дизайну

Посилання

Айлін Бордман Книга Клод Моне. Ідеї імпресіонізму для повсякденного життя.

Аплатов М.В. та інше. Мистецтво. Книга для читання. Живопись, скульптура, графика, архітектура. К.: Видавництво Старого Лева, 2009, 544 с.

Борисов П. Р. / Вислови та афоризми про навчання, науку.

Ваконенко М. Ф. / Оптика [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://uk.wikipedia.org/wiki/Оптика

Валлерштейн Г. Г. / Світ мистецтва очами фізики, або ліричний погляд на фізику [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://xn—i1abbnckbmcl9fb.xn—p1ai/%D1%81%D1%82%D0%B0%D1%82%D1%8C%D0%B8/593911/.

Елементарний підручник з фізики під ред. Г. С. Лансберга. – Том 3. Оптика. М.: Наука, 1975. 640 с.

Клод Моне // Галерея мистецтв. -2008. – №23-24, грудень. С. 1-31.

Кучерук І.М., Горбачук І.Т. Загальний курс фізики: У 3 т.: Навч. Посіб. для студ. вищ. техн. пед. закл. Освіти / За ред. І.М. Кучерука. К.: Техніка, 1999. 520 с.

Ландсберг Г. С. Оптика. К.: Техніка, 1976. 928 с.

Липненко Н. В. / Фізика в різних професіях.

Марк Дюлетч. Великі художники. Їх життя, натхнення та творчість. Клод Моне. Часть 2. м. Київ, ООО «Иглмосс Юкрейн», 2003. 49 с.

Моринцов П. Д. / 15 скульптур, над якими не владні закони фізики.

Паппворт С. Це Моне. К.: Видавництво Старого Лева, 2019. 80 с.

Тойн де Фріс Рембрандт – Буча: Видавництво Жупанського, 2010. 320 с.

Фоміна Н. «Я йду за природою і не можу її наздогнати» (Тема номера: Великі пейзажисти). Мистецтво в школі. 2005. №2. С. 18-26.

Яремків Михайло Композиція: творчі основи зображення. Навчальний посібник. – Тернопіль: Підручники та посібники, 2005. 112 с.

[Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://petrukiv.te.ua/101-vislovi-ta-aforizmi-pronavchannya-nauku.html.

[Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://www.hudozhnik.online/blog/3-uchebnika-pokompozicji

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-12-28

Номер

Розділ

КУЛЬТУРА І МИСТЕЦТВО