ВЛАСТИВОСТІ ПРЯМОЛІНІЙНОГО ПОШИРЕННЯ СВІТЛА В ЖИВОПИСІ
DOI:
https://doi.org/10.32782/2415-8151.2022.26.22Ключові слова:
світло, прямолінійне поширення, тіні та півтіні, відбивання світла, око, живопис, вади зору, картини, імпресіонізмАнотація
У статті представлено дослідження проявів прямолінійного поширення світла в живописі. Проаналізовано оптичну систему ока, прямолінійне поширення світла і світлових променів, відбивання та заломлення світла. Розкрито особливості техніки з розподілом світла та тіні на полотнах Рембрандта, акцентовано увагу на дослідженні впливу дефектів зору на індивідуальний стиль художників імпресіоністичного живопису Моне, Дега, Ренуара. Досліджено зв’язок між вадами зору і законами композиції на прикладах робіт Клода Моне «Водяні лілії» та «Міст Ватерлоо». З’ясовано, що використання ефекту контрасту дозволяє розкрити сюжет картини; одночасний розподіл світла та тіні досягається відмовою від єдиного джерела світла; патологія зору – бінокулярність впливає на сприйняття тривимірного простору, що підсилює відтворення його на площині. Виявлено особливості імпресіонізму: живописець повинен писати сімома фарбами спектру; розлади зору представників імпресіонізму Клода Моне, Едгара Дега та Ренуара надають трансформації їх полотнам, впливають на відображення кольору та світла на їх роботах. Досліджено особливості створення тіні та півтіні в роботі Рембрандта «Паломники Еммауса». Також проаналізовано прояв прямолінійного поширення світла, утворення тіней та відбивання світла в живописі. Охарактеризовано закономірності створення законів композиції, побудованих на законах гармонії. Об’єктом дослідження є світлові явища які можна пояснити променевою оптикою. Предмет дослідження – використання законів прямолінійного поширення світла, відбивання та заломлення світла в роботі видатних художників.
Посилання
Айлін Бордман Книга Клод Моне. Ідеї імпресіонізму для повсякденного життя.
Аплатов М.В. та інше. Мистецтво. Книга для читання. Живопись, скульптура, графика, архітектура. К.: Видавництво Старого Лева, 2009, 544 с.
Борисов П. Р. / Вислови та афоризми про навчання, науку.
Ваконенко М. Ф. / Оптика [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://uk.wikipedia.org/wiki/Оптика
Валлерштейн Г. Г. / Світ мистецтва очами фізики, або ліричний погляд на фізику [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://xn—i1abbnckbmcl9fb.xn—p1ai/%D1%81%D1%82%D0%B0%D1%82%D1%8C%D0%B8/593911/.
Елементарний підручник з фізики під ред. Г. С. Лансберга. – Том 3. Оптика. М.: Наука, 1975. 640 с.
Клод Моне // Галерея мистецтв. -2008. – №23-24, грудень. С. 1-31.
Кучерук І.М., Горбачук І.Т. Загальний курс фізики: У 3 т.: Навч. Посіб. для студ. вищ. техн. пед. закл. Освіти / За ред. І.М. Кучерука. К.: Техніка, 1999. 520 с.
Ландсберг Г. С. Оптика. К.: Техніка, 1976. 928 с.
Липненко Н. В. / Фізика в різних професіях.
Марк Дюлетч. Великі художники. Їх життя, натхнення та творчість. Клод Моне. Часть 2. м. Київ, ООО «Иглмосс Юкрейн», 2003. 49 с.
Моринцов П. Д. / 15 скульптур, над якими не владні закони фізики.
Паппворт С. Це Моне. К.: Видавництво Старого Лева, 2019. 80 с.
Тойн де Фріс Рембрандт – Буча: Видавництво Жупанського, 2010. 320 с.
Фоміна Н. «Я йду за природою і не можу її наздогнати» (Тема номера: Великі пейзажисти). Мистецтво в школі. 2005. №2. С. 18-26.
Яремків Михайло Композиція: творчі основи зображення. Навчальний посібник. – Тернопіль: Підручники та посібники, 2005. 112 с.
[Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://petrukiv.te.ua/101-vislovi-ta-aforizmi-pronavchannya-nauku.html.
[Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://www.hudozhnik.online/blog/3-uchebnika-pokompozicji