ОСОБЛИВОСТІ ПІДБОРУ ПРЕДМЕТІВ ОЗБРОЄННЯ ДЛЯ ОЗДОБЛЕННЯ ІСТОРИЧНИХ ІНТЕР’ЄРІВ ЗАМКІВ ТА ПАЛАЦІВ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/2415-8151.2022.26.10

Ключові слова:

історичний інтер’єр; замок; палац; середньовічне озброєння; мілітарна композиція; музей; експозиційний дизайн

Анотація

На сьогодні продовжується процес музеєфікації та пристосування пам’яток оборонної та резиденційної архітектури під експозиційні, культурно-мистецькі і культурно-освітні функції. Розроблення концептуального дизайну для історичних інтер’єрів даних будівель, актуалізує потребу використання предметів озброєння в контексті демонстрації композицій (мілітарних арматур) як складових художнього образу, пов’язаного з функцією та історією цих об’єктів культурної спадщини. Мета статті висвітлити фактори впливу на якість художнього образу мілітарних композицій в інтер’єрі, подати загальні принципи створення композицій з озброєння та обґрунтувати вибір аналогів зброї для створення реплік на прикладі Гетьманської зали жовківського замку. Дослідження побудоване на використанні історичного методу для вивчення джерел на предмет зберігання в минулому озброєння в інтер’єрах замків і палаців; типологічного методу та порівняльного аналізу для вибору аналогів для створення реплік; художньо-стилістичного та графічного методу для побудови композиційних схем. У статті виділено основні фактори впливу на художньо-образну якість мілітарних композицій в інтер’єрі; розроблено ряд простих компонувальних схем, які можна використовувати як основу для створення композицій з елементів озброєння для розміщення у інтер’єрах пам’яток оборонної і резиденційної архітектури; охарактеризовано види зброї (алебарда, булава, келеп, пернач, протазан, спис, чекан, шабля), які завдяки своїм зовнішнім характеристикам і атракційності ідеально надаються для створення реплік чи макетів (як елементів дизайну у створенні мілітарних композицій). Вищезгадані види зброї були широкорозповсюджені у період у ХVІ – ХVІІ ст. на території Центрально-східної Європи та України зокрема і розміщені у багатьох музейних колекціях України і Польщі та у приватних збірках, що значно спрощує підбір аналогів для виготовлення копій (реплік). Досвід нашого дослідження можна використовувати для розробки дизайну приміщень музеїв на базі замків, палаців, фортець тощо, де згідно задуму необхідно пов’язати вирішення інтер’єрів з їхнім резиденційним чи мілітарним минулим.

Біографії авторів

Ольга Михайлівна Оконченко, Національний університет «Львівська політехніка»

Кандидат архітектури, доцент кафедри дизайну та основ архітектури

Ігор Володимирович Оконченко, Київський національний університет культури і мистецтв

Старший викладач кафедри дизайну і технологій

Посилання

Буковський І. Концептуальні засади експонування зброї, історико-культурологічний аспект. Гілея. Вип. 108 (№ 5]. Київ, 2016. С. 87-90.

Государева оружейная палата. Под редакцией В.Е. Тумановского, В.В. Полушкина. Санкт–Петербург, 2002. 408 ст.

Квасневич В. Польские сабли. Санкт–Петербург, 2005. 192 ст.

Лісна С.О. Ларіонова С. Особливості представлення зброї в музейній експозиції дубенського замку. Вчені записки Таврійського національного університету ім. В. І. Вернадського. Т. 32(71]. № 4. 2021. С.297-301 DOI https://doi.org/10.32838/2663-5984/2021/4.43

Лупаренко Г.В. Викладання дисципліни «Музеєфікація та експертиза зброї» у ВНЗ. Всеукраїнський музейний форум. Матеріали науково-практичної конференції. Переяслав-Хмельницький, 2017. С.180-183

Рибалко Я.В., Прохоров-Лукін Г.В., Самусь В.Р. та ін. Методика криміналістичного дослідження холодної зброї та конструктивно схожих з нею виробів. Київ, 2009.

Попельницька О., Шевченко О. Виставка «Зброя в колекції Національного музею історії України: від давнини до сучасності» (2016-2019 рр.] Музей – платформа спільного діалогу: Матеріали ІІІ Міжнародної науково-практичної конференції Львівського історичного музею. Львів, Дрогобич, 2020. С. 139-154.

Тоїчкін Д. Булави й перначі на теренах України: зброя та символ влади. Історія давньої зброї. Дослідження: Зб. наук. пр. Київ, 2014. С.227-241.

Тоїчкін Д. Козацька шабля XVII – XVIII ст.: історико – зброєзнавче дослідження. Інститут історії України НАН України. Київ, 2007. 368 с.

Шевцов А.С. Польські шаблі ХVІІ – ХVІІІ ст. з експозиції ЗОКМ. Музейний вісник. №13. 2013. С. 15-27.

Dziewulski M. The armoury of the Princes Czartoryski Museum. National Museum in Krakow. Magazine ICOMAM. Issue 23, June 2020. P. 65-67.

Godlewski J. Buzdygan Stanisіawa JanaJabіonowskiego. Muzeum Wojska Polskiego. URL: http://http://www.muzeumwp.pl/emwpaedia/buzdyganstanislawa-jana-jablonowskiego.php

Forgeng J. The new medieval galleries at the Worcester Art Museum. Magazine ICOMAM. Issue 17, May 2017. P.27-28.

Zabłocki W. Cięcia prawdziwa szabla. Warszawa, 1989. 352 s.

Kálmar Dr. János. Regi magyar fegyverek. Natura Budapest, 1971. 430 s.

Lozinski W. Życie polskie w dawnych wiekach. Lwów ; Warszawa, 1912. 259 s.

Müller H., Kölling H. Europäische Hieb und Stichwaffen aus der Sammlung des Museums für Deutsche Geschscte. Militärverlag der Deutschen Demokratischen Republik. Berlin, 1981. 448 s

Peleş Castle in Romania. The collection of arms and armour. Photograph. 2008. https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Pele%C5%9F_Catsle_(inside].jpg

Podhorce, Sala Rycerska. Jaworski T.

Pocztówka. 1913. Biblioteka Narodowa https://polona.pl/item/podhorce-sala-rycerska

Tavares J. Mounted up and ready for battle The new arms and armor galleries at the Art Institute of Chicago. Magazine ICOMAM. Issue 17. May 2017. P. 25-26.

Wystawa starożytności i przedmiotów sztuki w Warszawie. 1856. Biblioteka Narodowa http://polona.pl/item/41110516/

Wystawa starożytności i zabytków sztuki w Krakowie. 1858/1859. Biblioteka Narodowa http://polona.pl/item/46399344/

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-12-28

Номер

Розділ

АРХІТЕКТУРА ТА БУДІВНИЦТВО