Порівняльний аналіз буддійської та даоської храмової архітектури стародавнього Китаю

Автор(и)

  • У Чанжи Харківський національний університет міського господарства імені О.М. Бекетова https://orcid.org/0000-0001-9554-7794

DOI:

https://doi.org/10.18372/2415-8151.25.16788

Ключові слова:

храмова архітектура, Китай, даосизм, Дао, буддизм, синтез мистецтв, критерії, середньовіччя, символ, скульптура, ландшафт, проектування, планування

Анотація

Стаття присвячена питанням особливостей архітектури буддійських та даоських храмових комплексів стародавнього Китаю. Робота спрямована на виявлення релігійних та географічних особливостей розподілу та розташування храмових комплексів, зіставлення принципів та прийомів організації храмового простору. Піднімаються питання конструктивного порівняння регіональних особливостей скульптурного та монументально-декоративного оздоблення буддійських та даоських архітектурних споруд за їх спорідненістю і відмінами.
Метою даної статті є порівняння храмової архітектури буддизму та даосізму, в контексті полярності філософських ідей та світобачення стародавнього Китаю.
Методологія. У даній статті послідовно було використано наступні теоретичні методи: емпіричний метод, метод порівняльного аналізу, наукометричний метод (аналіз історичного досвіду проектування та будівництва досліджуваного об’єкту по літературним джерелам).
Результати. Виявлено основні відмінності протилежних культур (філософія, символи, поняття життя та смерті) за рахунок яких відбувалося формування архітектурного простору буддійських та даоських храмових комплексів, до них належать: планування, територіальне розташування, задіяння творів образотворчого мистецтва (скульптур та картин), особливість внутрішньої та зовнішньої храмової структури.
Наукова новизна. В даній статі було виявлено структурну таблицю прямого впливу двох культур стародавнього Китаю на окремі критерії архітектурного планування, які споріднені з філософією та географічним розташуванням храмів.
Практичне значення. Оцінено сучасний стан висвітлення проблематики сприйняття стародавньої китайської храмової архітектури, яка має глобалізаційний вплив на храмову архітектуру Європи, що в свою чергу вимагає формування нового порівняльного аналізу на предмет спорідненості та відмін з готичною планувальною структурою.

Біографія автора

У Чанжи, Харківський національний університет міського господарства імені О.М. Бекетова

аспірант

Посилання

Chen, Xiaolu. (2021). On the Origin and Development of Three-back-shared Buddhist Temple in western Region. Available online: https://new.qq.com/omn/20210122/2021

Lin, Wei-Cheng. (2014). Building Sacred Mountain: The Buddhist Architecture of China’s Mount Wutai. Washington: University of Washington Press.

Liu, Jie, and Changdong Chen. (2016). Bucolic Fu’an. Beijing: Zhonghua Book Company, pp. 20, 243, 293–318.

Liu, Jie, and Gang Hu. (2011). Bucolic Qingyuan. Hangzhou: Zhejiang Ancient Books Publishing House, pp. 296–318.

Liu, Jie, and Weiping Shen. (2005). Lounge Bridges in Taishun. Shanghai: Shanghai People’s Fine Arts Publishing House, pp. 6–20.

Liu, Jie. (2017). The Architectural Artistry of China’s Timber Arch Covered Bridges. Shanghai: Shanghai People’s Fine Arts Publishing House, pp. 262–66.

Liu Shufen. (1994). “Bei Qi Biaoyixiang Yicihui shizhu—zhonggu Fojiao shehui jiuji de ge’an yanjiu” (The Northern Qi Yicihui stone pillar of Biaoyixiang—A case study of a medieval Buddhist relief society). Xinshixue (New history) 4, no. 5 (1994):1–47.

Luo, Shiping. (2012). Xianren hao louju: Xiangyang xin chutu xianglun taolou yu Zhongguo futuci leizheng [Immortals favor tower dwelling: A comparative study on the newly unearthed ceramic building model with chattras from Xiangyang and the futuci of China]. Gugong Bowuyuan Yuankan [Palace Museum Journal] 4: 10–26.

Ma, Xueqiang. (2016). Eight Hundred Miles of Oujiang. Beijing: The Commercial Press.

Miller, Tracy. (2015). Of Palaces and Pagodas: Palatial Symbolism in the Buddhist Architecture of Early Medieval China. Frontiers of History in China 2: 222–63.

Osada, Tokiwa, and Sekino Tadashi. (1939). The Historical Sites of Chinese Culture. Kyoto: nihonnoshingaku, vol. 4, p. VI-69-120.

Salguero, C. Pierce. (2014). Translating Buddhist Medicine in Medieval China. Philadelphia: University of Pennsylvania Press.

Shi, Jie. (2014). Incorporating All For One: The First Emperor’s Tomb Mound. Early China 37: 359–91.

Steinhardt, Nancy S. (1998). Early Buddhist Architecture and Its Indian Origins. In Flowering of a Foreign Faith. Edited by Janet Baker. New Delhi: New Delhi Publishers, pp. 38–53.

Steinhardt, Nancy S. (2019). Chinese Architecture: A History. Princeton: Princeton University Press.

Wang, Rongguo. (1997). The History of Buddhism in Fujian. Xiamen: Xiamen University Press, p. 4.

Wong, Dorothy. (2008) “The Mapping of Sacred Space: Images of Buddhist Cosmographies in Medieval China.” In The Journey of Maps and Images on the Silk Road, edited by Philippe Forêt and Andreas Kaplony, 51–79. Leiden and Boston: Brill.

Yang Hsüan-chih. (1984).A Record of Buddhist Monasteries in Lo-yang. Translated by Yi-t’ung Wang. Princeton: Princeton University Press.

Yang Xuanzhi. (2006).Luoyang qielanji jiaojian (A Record of Buddhist Monasteries in Luoyang, with annotation). Beijing: Zhonghua shuju.

Yu, Shuishan. (2015). Ito Chuta and the Narrative Structure of Chinese Architectural History. JA (Journal of Architecture) 20: 1–35.

Yu, Shuishan. (2015). The Formation of the Basic Narrative Structure of Chinese Architectural History as Reflected in Ito Chuta’s Scholarship. Zhongguo jianzhu shilun huikan (The Journal of Chinese Architecture History) 11: 3–30.

Xu Yongli, and Li Jing. (2007).“Cong Beiwei huangshi fojiao huodong kan Songyuesi ta de xingzhi zhunbei” (Analysis of the form preparation for the Songyuesi pagoda from the view of royal religious activities in Northern Wei dynasty). Huazhong jianzhu (Huazhong architecture) 25, no. 11: 101–3.

Zhang Gong. (1997). Han-Tang Fosi wenhua shi (shang) (A history of Buddhist temple culture from Han-Tang, vol. 1). Beijing: Zhongguo shehui kexue chubanshe.

Zhang, Shiqing. (2009). The Architecture of Chen Taiwei Palace in Luoyuan, Fujian. Cultural Relics 1: 67–75.

Zhang, Shiqing. (2002). Buddhist Temples of Jiangnan in China. Wuhan: Hubei Education Press, pp. 72–73.

Zhang, Shiqing. (2012). The Main Hall of Baoguo Temple in Ningbo: Survey Analysis and Basic Research. Nanjing: Southeast University Press, pp. 188, 204.

Zhong Xiaoqing. (1998) “Bei Wei Luoyang Yongningsi ta fuyuan tantao” (On the reconstruction of the Yongningsi pagoda in Northern Wei’s Luoyang). Wenwu (Culture relics), no. 5: 51–64.

Zhongguo Xuo. (2015). Shehui kexueyuan kaogu yanjiusuo, ed. Bei Wei Luoyang Yongningsi, nian kaogu fajue baogao (Yongningsi in Northern Wei Luoyang: An excavation report on the archaeology of the years). Beijing: Zhongguo da baike quanshu chubanshe.

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-06-28

Номер

Розділ

19 Архітектура та будівництво