Principles and methods of organization of the sensory garden taking into account visitors — persons with disabilities

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18372/2415-8151.25.16784

Keywords:

architecture, sensory garden, principles and methods, a person with a disability, accessibility, integration, visual impairment, hearing impairment, persons in wheelchairs, sense organs, rehabilitation in the garden

Abstract

Human being is always in interaction with the environment and nature. In this context, the psychological, physical and biological needs of people should be covered as best as possible.
Gardens are the unique forms of the human connection with nature. In the world the practice of creating sensory gardens is quite successful. Scientists have proven the positive therapeutic effect of sensory gardens on the human body.
The article presents the principles and methods of organizing a sensory garden, taking into account visitors, people with disabilities. These included the principle of accessibility; the principle of focusing on a specific area of the senses; the principle of equal use; the principle of psycho-emotional orientation.
The analysis of the research on this topic has shown that the natural environment improves the physical and emotional health, sensory gardens create an ideal place for relaxation, meditation, learning and therapy.
Each of the principles pointed by the author is considered, the methods of creating sensory gardens for people with disabilities are presented, as well as the typology of sensory gardens according to the sensory principle and the type of human impact.
The purpose of the study is to provide the principles and methods of organizing a sensory garden, taking into account visitors — people with disabilities.
Methodology. The methodological apparatus to which the author refers during this research is based on the method of complex functional and structural analysis. Critical analysis, comparative method, historical method, complex analysis of factors and factors of influence are used.
The novelty lies in the detection of the principles of organization of the sensory garden, taking into account people with disabilities: people with visual, hearing impairments, autism spectrum disorders, cerebral palsy and others.
The practical value of the research stands for the implementation of its results into the academic program of the architectural Universities, that can help students-architects in their future professional activities, as well as during the organization of the gardens on the territory of educational, health and recreational institutions.

Author Biography

Zoriana Obynochna, Ivano-Frankivsk National Technical University of Oil and Gas

PhD in Architecture, Associate Professor of the Department of Architecture and Urban Planning, Ivano-Frankivsk National Technical University of Oil and Gas, Ivano-Frankivsk, Ukraine

References

Баєв О. О. Місце ландшафтної архітектури та садово-паркового мистецтва в концепції створення реабілітаційних центрів. Науковий вісник НЛТУ України, 2013. Вип. 23.9 С.34-39.

Державні Будівельні норми України. Будинки і споруди. ДБН В.2.2-40:2018 Інклюзивність будівель і споруд. Мінрегіон України, Київ, 2018. 68 c.

Довженко О. В., Юрчук О. С. Дизайн-проект сенсорного саду для розвитку учнів початкової школи з особливими освітніми потребами. Всеукр. Наук.-пр. конф. студентів, аспірантів та молодих учених «Новітні технології у науковій діяльності і навчальному процесі». Чернігів, 2021р. С.85-88.

Завацький С. В., Морозова Г. О. Проєктування універсального дизайну соціального середовища для дітей з особливими освітніми потребами засобами ландшафтної архітектури. Вісник CHNPU ім. Т. Г. Шевченка. Вип.6 (162). Чернігів: НУЧК, 2020. С. 54–59.

Ковальська Г. Л., Обиночна З. В. Особливості плануючої організації сенсорного саду при реабілітаційних центрах. Архітектурний вісник КНУБА: наук.-вироб. збірник. Київ, 2019. Вип. 17-18. С.290-299.

Косик О. І., Гуцаленко У. Ю. Топіарні сади в сучасній ландшафтній архітектурі. Теорія та практика дизайну: зб. наук. праць. Садово-паркове мистецтво. К.: НАУ, 2021. Вип. 23. С. 135-140. doi: 10.18372/2415-8151.24.16301

Косик О. І. Основи Ландшафтної архітектури. / Косик О.І., Гнатюк Л.Р. Основи Ландшафтної архітектури. / Гнатюк Л.Р //– К.: Компринт, 2020. – 390 с.

Кузнецова І. О., Чередниченко Ю. А. Сенсорний дизайн: визначення засобів створення. Теорія та практика дизайну. Технічна естетика. Вип. 8. 2015 р., 164-169c.

Кучерявий В. П. Озеленення населених місць: Підручник / В.П. Кучерявий. – Львів: Світ, 2005, 456 с.

Крижановська Н. Я. Основи ландшафтної архітектури та дизайну: підручник. Харків. нац. ун-т міськ. госпва ім. О. М. Бекетова. Харків, 2019. 348 с.

Пащенко Г. В. Особливості проектування парків для сліпих людей та людей з вадами зору. Міжнародний науковий журнал «Грааль науки» No 1. С.516-520. https://doi.org/10.36074/grail-of-science.19.02.2021.109

Пащенко Г. В. Ландшафтне проектування саду для сліпих та людей з дефектами зору. Традиції та новації у вищій архітектурно-художній освіті. ХДАДМ. 2012. №1. С.158-160.

Трошкіна О.А., Вент О.В. Особливості організації ландшафтного середовища закладів вищої освіти в сучасних умовах. Теорія та практика дизайну: зб. наук. праць. К.: НАУ, 2020. Вип. 21. С.80-88. doi:10.18372/2415-8151.21.15064

Тягній К. В., Лещенко О. Ю. Фітодизайнологія у формуванні садів для людей з обмеженими можливостями зору. Флористичне і ценотичне різноманіття у відновленні, збереженні та охороні рослинного світу : Матеріали міжн. наук.-пр.конф.– Київ : Видавництво Ліра-К, 2018. С. 198-200.

Ярыгина, А. А. Сенсорный сад как інструмент реабилитации / А. А. Ярыгина, А. И. Довганюк // Вестник ландшафтной архитектуры. – 2015. – №6. – С.150-153.

B. Gülgün, İ. Öztürk, K.Yazici. (2020). Sensory gardens: design criteria and case studies. International Symposium for Environmental Science and Engineering Research (ISESER)Manisa, Turkey, July 04-05. Рр. 134-140.

Dolenc, N., and Žiković, R. G., and Knežević, R., 2012,“Analysis of the Touristic Valorization of Maksimir Park in Zagreb (Croatia)”, Turizam, 16(3), pp. 88-101.

H. Hussein. The influence of sensory gardens on the behaviour of children with special educational need. AsiAn JournAl of EnvironmEnt-BEhAviour studiEs, volumE 2, no.4, JAnuAry 2011. р.77-93.

H. Suleiman, B. Gülgün, K. Yazici.The effects of color choosing in materials on landscape project designs. International Symposium for Environmental Science and Engineering Research (ISESER) Tirana, Albania. June 11-13, 2021. P. 52-59.

Yazici, K. and Temizel, S., 2020, Kentsel Peyzaj Tasarımlarında Aydınlatma Donatı Elemanlarının Kullanımı Yozgat Spor Vadisi Örneği. ISPEC Journal of Agricultural Sciences, 4(4), 952–971

Published

2022-06-28

Issue

Section

Architecture and construction