Краса стихій світобудови – необроблені форми мінералів у ювелірному мистецтві
DOI:
https://doi.org/10.18372/2415-8151.23.16276Ключові слова:
мінерали, камені, оправа, ювелірне мистецтво, прикраси, гальваніка, техніка, концепція розвитку розумних міст, вироби, філігрань, філософія, візуальне виявлення, мистецтвоАнотація
Однією із найцікавіших течій сучасного ювелірного мистецтва є використання у виробах мінералів природних форм – необроблених взагалі або частково оброблених. Здебільшого до таких прийомів звертаються самостійні митці та невеликі ювелірні майстерні, натомість масове виробництво прикрас базується на усталених тенденціях однаково огранених каменів. Звернення до мінералів природних форм демонструє зміну світогляду митців – від прагнення максимально прилаштувати природний матеріал під свої потреби до уміння знайти художню концепцію виробу, яка б максимально розкривала красу матеріалів без штучного втручання у їх форму та фактуру. У даній статті проаналізовано принципи використання мінералів природних форм у ювелірних виробах.
Спалах захоплення необробленими мінералами миттєво охоплює митців-ювелірів всього світу, і на територіях різних країн одночасно виникають колекції ювелірних прикрас, у яких акцентується краса природньої форми. Такі візуальні концепції втілюють потужний змістовний пласт: ідеї екологізації, усвідомлення потужності стихій та, водночас, беззахисності природи, набувають все більшого поширення у цивілізованому світі. Варварське споживання природних ресурсів повільно поступається місцем відновлюванню. Висвітлено таку проблематику, як виховна функція ювелірного мистецтва. Мистецтво виготовлення прикрас, як одне із найбільш поширених й найбільш затребуваних у всьому світі, увібрало у себе своєрідну виховну функцію — демонстрацію краси природи у її дикому, неприборканому стані. Варто зазначити, що змінилися також принципи виготовлення оправ та оновився арсенал супровідних матеріалів. У країнах Західної Європи та Америки митці часто використовують для оправ некоштовні метали, шкіру, дерево, акрилові смоли. Великою популярністю користуються гальванічні прикраси. Набуває поширення напрям виготовлення оправ із бісеру.
На території України поступ залучення мінералів природних форм та некоштовних матеріалів у якості оправ розпочався із запізненням, проте нині вона набула надзвичайного поширення. Ця стаття пропонує до розгляду вироби вітчизняних митців-ювелірів, які обирають для своєї творчості необроблені, або частково оброблені мінерали. Наводяться приклади робіт таких ювелірів, як Андрій Комаров та майстерня творчості «ВоображаріумМ». Варто зазначити, що стаття є продовженням циклу статей, присвячених тенденції використання мінералів необроблених форм у ювелірному мистецтві.
One of the most interesting currents of modern jewelry art is the use of natural forms in mineral products - unprocessed in general or partially processed. For the most part, such techniques are used by independent artists and small jewelry workshops, while mass production of jewelry is based on established trends of equally faceted stones. The appeal to minerals of natural forms demonstrates a change in the worldview of artists - from the desire to adapt the natural material to their needs to the ability to find an artistic concept of the product that would reveal the beauty of materials without artificial interference with their shape and texture.
This article analyzes the principles of using minerals of natural forms in jewelry. The outbreak of passion for raw minerals instantly covers artists-jewelers around the world, and in different countries at the same time there are collections of jewelry, which emphasizes the beauty of natural form. Such visual concepts embody a powerful meaningful layer: the ideas of greening, awareness of the power of the elements and, at the same time, the insecurity of nature, are becoming more widespread in the civilized world. Barbaric consumption of natural resources is slowly giving way to recovery.
Issues such as the educational function of jewelry art are covered. The art of making jewelry, as one of the most common and most in demand around the world, has absorbed a kind of educational function — a demonstration of the beauty of nature in its wild, untamed state. It is worth noting that the principles of making frames have also changed and the arsenal of accompanying materials has been updated. In Western Europe and America, artists often use base metals, leather, wood, and acrylic resins for frames. Galvanic jewelry is very popular. The direction of making bead frames is becoming widespread. In Ukraine, the progress of attracting minerals of natural forms and inexpensive materials as frames began belatedly, but now it has become extremely widespread.
This article offers to consider the products of domestic artists-jewelers who choose for their work unprocessed or partially processed minerals. Examples of works by such jewelers as Andriy Komarov and the VoobrazhariumM art workshop are given. It is worth noting that the article is a continuation of a series of articles on the trend of using minerals of untreated forms in jewelry.
Посилання
Западноевропейский эпос / Пер. А. Корсуна, Ю. Корнеева. — Санкт-Петербург: Азбука-классика, 2002. — 992 с.
Карпов В.В. Нейроарт у контексті творчості: дип. освіт. рівня магістр: 023 образотворче мистецтвтивне мистецтво, реставрація / Національна академія керівних кадрів культури і мистецтв. — Київ, — 2019. — 85 с.
Карпов В.В., Сиротинська Н.І., Бондик О.В. Ейдетика художньої творчості людини в контексті нейроарту // Український мистецтвознавчий дискурс : колективна монографія / За заг. ред. д.і.н. В.В. Карпова. Рига: Izdevnieciba Baltia Publishing, 2020. С. 168 - 183.
Кельтская мифология: энциклопедия – Москва: Эксмо, 2004. – 640 с.
Cornelius S. Hurlbut, Cornelis Klein (1985). Manual of Mineralogy, 20th ed., John Wiley & Sons, New York, p 285—286
Кэрол Беланже Графтон. Характеристики Стиль ар-нуво. Линии & силуэты. Источник вдохновения для творческих личностей / Кэрол Беланже Графтон., 2015. – 144 с. – (Арт-тренд).
Левин В. С. Промысловая биология морских донных беспозвоночных и водорослей.— С.-Петербург: ПКФ «ОЮ-92», 1994.— 240 с.
Мала гірнича енциклопедія : у 3 т. / за ред. В. С. Білецького. — Д. : Донбас, 2004. — Т. 1 : А — К. — 640 с.
Мифология Британских островов: энциклопедия — Москва: Эксмо, 2004. _ 640 с.
Нам Е. Пространство и время в шаманском космосе: семиотический анализ / Е. Нам // ΠΡΑΞΗΜΑ / Е. Нам. — Томск: Томский государственный педагогический университет, 2018. — С. 175–194
Пасічник Л. Особливості формування та розвитку ювелірної промисловості України XX—XXI століття / Л. Пасічник // Народознавчі зошити. серія мистецтвознавча. — 2014. — № 6. — С. 1529-1539
Пасічник Л. Сучасний стан та проблеми художньої освіти за спеціальністю «ювелірне мистецтво” в Україні / Л. Пасічник // Сучасні проблеми художньої освіти в Україні. — 2017. — Вип. 11-12. — С. 63–65.
Пасічник Л. В. Ювелірне мистецтво України XX-XXI століть. Проект «Наукова книга» (Молоді Вчені) : [монографія] / Лілія Володимирівна Пасічник ; наук. ред. Г. А. Скрипник ; Нац. акад. наук України, Ін-т мистецтвознавства, фольклористики та етнології ім. М. Т. Рильського. — Київ : Наукова думка, 2017. — 299
Смирнов А. В. Время // Новая философская энциклопедия / А. Смирнов // Ин-т философии РАН; Нац. обществ.-науч. фонд; Предс. научно-ред. совета В. С. Стёпин, заместители предс.: А. А. Гусейнов, Г. Ю. Семигин, уч. секр. А. П. Огурцов. — 2-е изд., испр. и допол. — М.: Мысль, 2010, 2806 с.
Тендітна мить торкає вічність. Образ квітки у творах сучасних українських ювелірів: каталог виставки / упоряд. І. Удовиченко. – Київ: Фенікс; НМІУ, 2018. – 48 с.
Триколенко О. Космічні пекторалі Васильєвих / О. Триколенко //Українська культура. — 2013 — №3 (1011). — С. 72-75.
Триколенко О. Сирени Олександра Михальянца / О. Триколенко, С. Триколенко. // Українська культура. – 2012. – №6. – С. 50–51.
Триколенко С. Т. Застигла природа в творчості майстерні «Воображаріумм» / Софія Тарасівна Триколенко // Науковий вісник Національного музею історії України. Збірник наукових праць. / Софія Тарасівна Триколенко. — Київ, 2019. — С. 541–556.
Триколенко С. Т. Краса неприборканої стихії - природні форми мінералів у ювелірному мистецтві / Софія Тарасівна Триколенко. // Збірник матеріалів Х міжнародної науково-практичної конференції «Сучасні технології та особливості видобутку, обробки і використання природного каміння». — Державний гемологічний центр України. — Київ, 2021. — С. 41–45
Триколенко С. Т. Проблема усвідомлення українським суспільством вартості авторських виробів декоративно-ужиткового мистецтва як один із чинників занепаду українського мистецтва / С.Т. Триколенко //Україна у світових глобалізаційних процесах: культура, економіка, суспільство /Київський національний університет культури і мистецтв. — Київ, 2021. — С. 70 – 72
Триколенко С. Т. Природні мотиви у творчості молодих ювелірів / С. Т. Триколенко // Актуальні проблеми в системі освіти: загальноосвітній навчальний заклад–доуніверситетська підготовка–вищий навчальний заклад: зб. наук. праць матеріалів III Всеукраїнської науково-практичної конференції, 27 квітня 2017 р., м. Київ, Національний авіаційний університет/наук. ред. НП Муранова. — К.: — НАУ, 2018. — С. 264-266
Триколенко С. Уява природи безмежна – краса необроблених каменів у творчості майстерні «Воображаріумм» / Софія Триколенко // Коштовне та декоративне каміння / Софія Триколенко. — Київ: ДГЦУ, 2018. — С. 21–24.
Удовиченко І. Формування колекції сучасного ювелірного мистецтва: історія та перспективи / Ірина Удовиченко // Науковий вісник Національного музею історії України / Ірина Удовиченко. – Київ, 2019.
Удовиченко І. Ювелірна драматургія Тетяни Калюжної // Музейні читання. Матеріали наукової конференції “Ювелірне мистецтво — погляд крізь віки” (9–11 листопада 2015 р.). — Київ: ТОВ “Фенікс”, 2018. — С. 240–247