Конвергенція дисциплін у підгтовці архітектора в НАОМА
DOI:
https://doi.org/10.18372/2415-8151.23.16268Ключові слова:
програма підготовки архітекторів, понятійне об’єднання дисциплін, Фортех, БаухаусАнотація
У статті описано новітні підходи в освіті архітекторів, які нині вже впроваджуються на факультеті архітектури Національної академії образотворчого мистецтва і архітектури (НАОМА).
Автори подають нові педагогічні та методичні напрацювання щодо освітньо-професійної програми підготовки архітекторів у НАОМА. Наголошується власне на двох важливих аспектах, по-перше, викладачами факультету визнано неоптимальною стара програма щодо мистецьких дисциплін, причиною визначено її погану адаптованість до потреб саме архітектурної освіти, по-друге, усвідомлення унікального розташування факультету у складі та приміщенні НАОМА поруч з кафедрами факультету образотворчого мистецтва, які спеціалізуються на живописі, графіці, скульптурі, сценографії.
Ці дві складові, одна з яких є усвідомленою проблемою, а друга, по суті, є набором можливостей, разом зі сформульованою задачею з підготовки оптимальної програми і були взяті за основу.
Досвід впровадження нового підходу протягом п’яти останніх років дав змогу проаналізувати проміжні результати та надати достатньо матеріалу для якісного окреслення перспектив подальшого розвитку.
Важливим підходом у навчанні архітектора, покладеним в основу програми, автори бачать понятійне зближення чи об’єднання дисциплін. Такий підхід усуває їхню взаємоізольованість та взаємопідпорядковує дисципліни між собою.
Автори звертають увагу на те, що подібний підхід вже впроваджувався в Академії майже сто років тому – це був Фортех – загальний курс формально-технічних дисциплін. Скасований у 30-ті роки у зв’язку зі зміною ідеологічного курсу у мистецтві, Фортех все ж таки встиг напрацювати значний цінний досвід, який переконливо доводить його високу ефективність.
Стаття містить загальний опис нової програми зі стислими поясненнями. Матеріал може становити цікавість для викладачів архітектурних факультетів.
The article describes the latest approaches in the education of architects, which are now implemented at the Faculty of Architecture in the National Academy of Fine Arts and Architecture (NAFAA).
The authors present new pedagogical and methodological developments on the Educational and Professional Training Program for Architects at NAFAA. Two important aspects are emphasized. Firstly, the faculty members found that the old program for art disciplines is inappropriate, the reason was its poor adaptation to the needs of architectural education. Secondly, the department of the Faculty has the unique location in NAFAA near such departments as: Arts (specializing in painting), graphics, sculpture, scenography.
These two components, one of which is a conscious problem, and the other, in fact, a set of opportunities, together with the formulated task of preparing the optimal program were taken as a basis.
The experience of implementing the new approach over the last five years has allowed us to analyze the intermediate results and provide enough material to qualitatively outline the prospects for further development.
The authors see the conceptual convergence or unification of disciplines as an important approach in the teaching of architects, which is the basis of the program. This approach eliminates their mutual isolation and subordinates disciplines.
The authors point out that such an approach was already introduced at the Academy almost a hundred years ago - it was Fortech - a general course of formal and technical disciplines. Abolished in the 1930s due to a change in the ideological course in art, Fortech nevertheless managed to gain considerable valuable experience, which convincingly proves its high efficiency.
The article contains a general description of the new program with brief explanations and relevant illustrations. The material may be of interest to teachers of architectural faculties
Посилання
Врона І. Київський художній інститут (його стан і робота). Мистецько-технічний ВИШ. Збірник київського художнього інституту. Київ, 1928. С. 7-18.
Врона І. Назрілі питання ізо-мистецької освіти. Мистецько-технічний ВИШ. Збірник київського художнього інституту. Київ, 1928 С. 33-42.
Жадова Л. Декоративное искусство СССР. Журнал Вхутемас-Вхутеин (Страницы истории), 1970, № 11 (156). С. 36, 39.
Кашуба-Вольвач О. «Фортех» у Київському художньому інституті 1920-х років. Студії мистецтвознавчі, 2005. Випуск 1(9). С. 49-61.
Кашуба-Вольвач О. Педагогічні програми з Фортеху. Огляд авторських концепцій та їх аналіз. Сучасне мистецтво. 2008. Вип. 5. С. 191-211.
Комарова Л. Научный коллоквиум в Веймаре «Баухауз. 1919-1933 гг.». Архитектура СССР, 1980. № 09. С. 62.
Нірод Ф. З приємністю згадую. Українська академія мистецтва: Дослідницькі та науково-методичні праці. Київ, 1994. Вип. 1. С. 190.
Прохода-Плещинська С. А. Як нас навчали. Українська академія мистецтва: Дослідницькі та науково-методичні праці. Київ, 1995. Вип. 2. С. 116.
Тиц А. А. Основы архитектурной композиции и проектирования. Киев: Вища школа, 1976. 240 с.
Чинь Франсис Д. К. Архитектура (форма, пространство, композиция). Москва: АСТ, 2005. 400 с.
Чинь Франсис Д. К. Архитектурная графика. Москва: АСТ, 2007. 215 с.