Cучасний дизайн ресторанів у китайському стилі

Автор(и)

  • Ян Дін Київський національний університет будівництва та архітектури, Київ, Україна
  • Лілія Романівна Гнатюк Національний авіаційний університет

DOI:

https://doi.org/10.18372/2415-8151.22.15386

Ключові слова:

сучасний дизайн, китайський стиль, громадські будівлі, принципи фен-шуй, туристичні об’єкти, підкреслена деталізація, знакові елементи, трансформація стилю, канонічні прийоми, архітектура та мистецтво, жанри живопису, запозичення та інтернаціоналізм

Анотація

Мета: визначити особливості проявів модифікованих національних ознак в сучасному дизайні ресторанів в китайському стилі, проаналізувати на відомих прикладах, які елементи та образні мотиви найчастіше застосовуються і в будівлях якого функціонального призначення. Це дозволить визначити, чи має місце застосування національних рис в сучасній архітектурі Китаю на тлі поширення інтернаціональних тенденцій в архітектурі, будівництві і дизайні. Важливою задачею є підтвердження гіпотези про те, що в сучасній архітектурі Китаю національний колорит застосовується в громадських будівлях, розрахованих на туристів.Методологія. У статті використано традиційні наукові методи історичного аналізу, порівняльного аналізу та метод системно-структурного аналізу. Результати. У статті аргументовано, що в умовах тенденцій глобалізму в сучасній архітектурі ступінь використання елементів і ознак, які репрезентують сучасну архітектуру, зменшується. В основному цитування національних китайських ознак відбувається фрагментарно в екстер’єрі та в інтер’єрі,  на рівні окремих характерних деталей, як-от вікна, входи, угнуті дахи, скульптурні зображення. Якщо проаналізувати шляхи використання національних мотивів в китайських ресторанах, то це застосування принціпів зонування та умеблювання згідно фен-шуй, зонування внутрішнього простору ширмами, використання традиційних природних матеріалів, таких як бамбук, камінь, дерево, папір, кераміка. Кольорова гама дозволяє розмаїтість з застосуванням червоного, помаранчевого, золотого, зеленого, чорного і білого кольорів. На відміну від японського стилю в сучасних національних закладах харчування, китайський стиль передбачає деталізацію, пишність, орнаментику і яскраву поліхромію. Сьогодні можливі два напрямки оформлення в китайському стилі: або буквально відтворити класичний китайський інтер’єр включно до деталі, або спростити його, застосувавши лише окремі знакові мотиви, які асоціюються з Китаєм. Наукова новизна. Доведено, що сучасне використання національних китайських мотивів обмежується переважно громадськими закладами, спрямованими на відвідання туристами. Найбільш широко мотиви національної архітектури застосовуються в закладах громадського харчування національної кухні. Визначено два можливих шляхи використання китайської стилістики в оформленні таких закладів: буквальне відтворення традиційного інтер’єру включно до розміщення деталей і створення певного узагальненого образу Китаю в інтер’єрі шляхом набору тих характерних елементів, які у іноземців уособлюють Китай – віял, ширм, червоних паперових ліхтариків, орнаментованих різьблених меблів, настінних розписів, ваз, скульптур, якщо мова йде про інтер’єри і угнутих догори дахів, червоних стовпів, входів, скульптур левів, якщо говорити про зовнішній вигляд. В цьому випадку китайські ознаки не відповідають буквально історичним аналогам, нагадуючи їх в загальних рисах, і відіграють роль туристичної принади. Практична значущість. Дослідження дозволяє проаналізувати не-тотожність змістового наповнення історичних стильових ознак традиційної китайської архітектури і сучасних, модифікованих відповідно до функції, інтер’єрів  і екстер’єрів, розрахованих на максимальне вираження приналежності до Китаю з урахуванням економічного обґрунтування. Попри використання стилізованого під Китай орнаменту, розписів, умеблювання такий дизайн не може оцінюватись в одному ряду з декором імператорського ансамблю Гугун в Пекіні, так само як і з історичними храмами і монастирями, де елементи оздоблення є витворами мистецтва. Той факт, що сучасна архітектура Китаю поступово відходить від традиції в бік інтернаціоналізму, а в сучасних будівлях вже немає національних ознак, свідчить про спільність тенденцій з іншими розвиненими країнами світу.  Ключові слова: сучасний дизайн; китайський стиль; громадські будівлі; принципи фен-шуй; туристичні об’єкти, підкреслена деталізація; знакові елементи; трансформація стилю; канонічні прийоми; архітектура та мистецтво; жанри живопису; запозичення та інтернаціоналізм.

Біографія автора

Лілія Романівна Гнатюк, Національний авіаційний університет

Доцент, кандидат архітектури, доцент кафедри дизайну інтер’єруФакультет архітектури будівництва та дизайну

Посилання

Вещь в японской культуре (сост. Н. Г. Анарина, Е. М. Дьякова). Москва, 2003. 252 с.

Виноградова Н. А., Николаева Н. С. Малая история искусств. Искусство стран Дальнего Востока. Москва, 1979. 374 с.

Денике Б. П. Япония (под ред. И. Маца). Москва, 1935. 103 с.

Древний Китай (энциклопедия). Пер. с англ. Д. Р. Коган. Москва, 2007. 44 с.

Ивашко Ю., Ли Шуань. Модерн Западной Европы, Украины и Китая: пути трансформации и имплементации. Киев, 2015. 152 с.

Конрад Н. И. Очерк истории и культуры средневековой Японии. Москва,1980. 143 с.

Лоу Чинси. 10 этюдов по китайской архитектуре. Москва, 2009. 208 с.

Николаева Н. С. Декоративное искусство Японии. Москва,1972. 175 с.

Шевцова Г. Історія японської архітектури і мистецтва. Київ, 2011. 232 с.

Chinese pavilions. Text and photos by Qin Li. Beijing, 2019. 96 p.

Ivashko Y., Kuzmenko T., Li S., Chang P. The influence of the natural environment on the transformation of architectural style. Scientific Journal of Latvia University of Life Sciences and Technologies Landscape Architecture and Art, 2020, Vol. 15, No 15, рр.101-109.

Ivashko Y., Kuśnierz-Krupa D., Chang Peng. History of origin and development, compositional and morphological features of park pavilions in Ancient China. Scientific Journal of Latvia University of Life Sciences and Technologies Landscape Architecture and Art, 2020, Vol. 15, No 15, рр.75-85.

Ivashko Y., Chernyshev D., Chang Peng. Functional and figurative and compositional features of traditional Chinese pavilions Wiadomości Konserwatorskie Journal of Heritage Conservation 61/2020, pp.60-66.

Orlenko M., Ivashko Y. The concept of art and works of art in the theory of art and in the restoration industry. Art Inquiry. Recherches sur les arts, 2019, vol. XXI, pp.171-190

Orlenko M., Dyomin M., Ivashko Y., Dmytrenko A., Chang P. Rational and aestetic principles of form-making in traditional Chinese architecture as the basis of restoration activities. International Journal of Conservation Science, 2020, Volume 11, Issue 2, pp. 499-512.

##submission.downloads##

Номер

Розділ

Статті