Творчий рух «Мистецтва і ремесла» та його вклад в розвиток дизайну
DOI:
https://doi.org/10.18372/2415-8151.21.15062Ключові слова:
Лаконічний інтер’єр, Художник-ремісник, Вільям Морріс, Єдність матеріалу, Фор-ми та способу життя, Середньовіччя, Принципи дизайну, Орнамент, МебліАнотація
В статті розглянуто засади руху мистецтва та ремесл. Наразі зросла зацікавленість до покоління дизайнерів напряму «Art & Crafts», пошук нових, сучасних інтерпретацій художніх ідей минулого, що потребують глибинного розуміння їхнього первісного значення. В статті наведено приклади робіт того часу, показано їх використання в інтер’єрі.
Філософські та культурологічні праці великих інтелектуалів вікторіанської доби – Томаса Карлайла, Джона Раскіна і Вільяма Морріса. Вони фактично сформували теоретичні засади руху, в основу якого покладено синтез мистецтв і різкий контраст – «свобода» середньовіччя у порівнянні з «рабством» сучасної фабрики.
Незважаючи на всі позитивні аспекти технічного прогресу, в той же час проявилися перші вади індустріального суспільства. Відкриття численних робочих місць на новостворених заводах та фабриках призвело до надзвичайної урбанізації країни та погіршення житлових умов у перенаселених робітничих кварталах.
Стрімкий розвиток капіталістичних відносин певним чином сприяв занепаду духовних цінностей минулого.
З’явився широковідомий вислів Морріса, який об’єднав красу і користь предметів ужиткового інтер'єрного дизайну, що був сформульований у лекції під назвою «Краса Життя», з якою Морріс уперше виступив у Бірмінгемському художньому товаристві і школі дизайну: «Не тримайте в своїй оселі нічого, в чому для вас нема користі або краси»
Наукова новизна полягає у розгляді причин створення руху та творчому пошуку спільного між рухом мистецтв і сприйняттям мінімалізму на той час і нашим сучасним баченням. Виявлено елементи руху « мистецтва та ремесл» та їх вплив на наступні покоління дизайнерів. Додатково показані причини виникнення руху і показано наскільки це потрібно сьогодні. Проаналізовано перехід від надмірного використання речей та показової розкоші на противагу до продуманого лаконічного інтер’єру, як способу життя. Оцінено питання руху «Art & Crafts»як передвісника модерну.