Розташування завіс у вівтарному просторі Святой Софії Константинопольської: цілісна концепція образу

Автор(и)

  • J. Matveyeva

DOI:

https://doi.org/10.18372/2415-8151.14.13457

Ключові слова:

Завіса, іконографія, художні форми вівтарного простору, Юстиніан Великий, імператриця Феодора, Святая Софія Константинопольська, ківорій.

Анотація

В статті розглядається розташування завіс у вівтарному просторі Святой Софії Константинопольської як цілісна концепція формоутворення образу. Доведено, що згідно із традицією розташування тканин у сакральному просторі це були завіси, які вішались на ківорії. Разом ківорій і завіси складали центральний вівтарний образ, який впливав на формоутворення вівтарної декорації в цілому. Методом аналізу грецького тексту і порівняння описаних у ньому образів з іншими текстами і пам’ятками мистецтва доводиться, що завіса могла рухатися (згорталася знизу та підіймалася догори), за необхідності розпускалася долу як парус. При цьому верхня частина завіси ймовірно постійно залишалася розгорнутою, і сюжети зображені на ній було видно завжди. Зображення нижньої частини відображали концепцію Церкви Христа, як Його Тіла – християнської спільноти.

Посилання

Васильева Т. М. Traditio legis и иконография алтарной преграды Софии Константинопольской // Восточнохристианский храм. Литургия и искусство / ред.-сост. А. М. Лидов. СПб. : Дмитрий Буланин, 1994. С. 121–141.

Грабар А. Император в византийском искусстве [пер. с фр. Ю. Л. Грейдинга ; авт. вступ. ст. Э. С. Смирнова]. М. : Ладомир, 2000. 328 с.

Древнегреческо-русский словарь. Сост. И. Х. Дворецкий ; под ред. С. И. Соболевского. М. : Государственное издательство иностранных и национальных словарей, 1958. Т. 1. 1043 с.

Иерусалимская А. А. Ткани собора св. Софии в Константинополе (в поэме Павла Силенциария) // Восточное Средиземноморье и Кавказ IV–XVI вв. : сборник статей /Гос. Эрмитаж; ред. А. В. Банк, В. Г. Луконин. Л.: Искусство, 1988. С. 8–19.

Лидов А. М. Византийский антепендиум: О символическом прототипе высокого иконостаса // Иконостас: происхождение – развитие – символика / Ред.-сост.: он же. М., 2000.

Матвеева Ю. Г. Декоративные ткани в мозаиках Равенны: семантика и культурно-смысловой контекст. Киев: Дух и литера, 2016. 496 с.

Тафт Р. Ф. История литургии Иоанна Златоуста Т. II. Великий Вход: История перенесения даров и других преданафоральных чинов / Пер. с англ. С. Голованова. Омск: Издатель С. Голованов, 2010. XLIV + 464 с.

Тафт Р. Ф. Упадок причащения в Византии и отдаление мирян от литургического действа: причина, следствие или ни то, ни другое? (D. Занавешенный алтарь) // Тафт Р. Ф. Статьи. Т. 1 : Литургика / Пер. с англ. С. Голованов. Омск: Голованов, 2010. С. 342–365.

Тренев Д. К. Иконостас Смоленского собора Московского Новодевичьего монастыря. М., 1902. 264 с.

Cutler A. Endyte // The Oxford Dictionary of Byzantium. New York. 1991. Vol. 1. Р. 697.

Du Cange Charles du Fresne. Historia Byzantina duplici commentario illustrata. Corpus Byzantinae historiae. Apud Ludovicum billaine, 1680. Р. LXV.

Fleury Ch. Rohault de. La Messe. Paris. Editeur: Vve A., Vol. 1. 1883. 187 p.

Mathews T. The Early Churches of Constantinople: Archecture ana Liturgy. London, 1980.

Patrologia curcus completes. Ser. Graeca. Paris, 1865. T. 86.2. 3360 p.

Strzygowski J. Orient oder Rom : Beiträge zur Geschichte der spätantiken und frühchristlichen Kunst. Leipzig, 1901. 160 p.

Taft R. F. The Great Entrance: The History of the Transfer of Gifts and other Pre-anaphoral Rits of the Liturgy of St. John Chrisostom // Orientalia Christiana Analecta 200. Roma, 1975. 487 p.

Xydis St. G. The Chancel Barrier, Solea and Ambo of Hagia Sofia // Art Bulletin. 1947. Vol. 29. New York. Р. 124.

Опубліковано

2018-11-28

Номер

Розділ

Статті