THE ANALYSIS OF THE FLORAL DESIGN OF PRESCHOOL EDUCATIONAL INSTITUTIONS ON THE EXAMPLE OF DNIPRO CITY

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/2415-8151.2025.36.44

Keywords:

landscaping, kindergartens, flower beds, flower design, flower gardens, plants range, decorative herbaceous plants.

Abstract

The article analyzes the flower design of 3 municipal institutions of preschool education in Dnipro. The purpose is to determine the type and range of flower beds in the kindergartens of Residential area “Western” with recommendations for optimizing their species composition. Methodology. Methods of route and visual examinations, analysis and comparison have been applied. The flower garden project is created in the program Realtime Landscaping Architect. Results. According to the reduction of floral species, the establishments were located as follows: kindergarten № 182> № 241> № 233. Among the 42 identifiedspecies of decorative herbaceous plants, 8 common species were recorded for the floral design of the surveyed kindergartens. Annuals, biennials, and perennials are involved in arranging flower beds as the only defined type of flower garden. The priority of using perennial flower species on the territory of all institutions has been established with a predominant share of 83.3%, which is projected in terms of saving money and time. It was noted that some representatives of the Hosta genus are not compatible with growing conditions, and it was proposed to expand their range, based on the decorative leaves. Tips for diversifying flower beds of solar locations and renewal of landscape for shady corners of preschool institutions with a list of relevant plants were provided. It is recommended to systematize individual flower beds by dividing vegetables and decorative flora, as well as to get rid of the poisonous plants of Convallaria majalis and Polygonatum odoratum. The project of the flower garden for the front part of the institution № 182 was developed with the involvement of Cineraria maritima, Sedum spectabile, Tagetes patula, Ageratum houstonianum, Coleus х hybridum. The criteria for selecting the proposed species are substantiated. A promising direction for further research is the analysis of options for arranging floral decoration in preschool institutions in other administrative districts of Dnipro. Scientific novelty. For the first time the species range of ornamental herbaceous plants of individual kindergartens in Dnipro has been determined and an original design for a flower garden for one of them has been proposed. Practical relevance. The results obtained can serve as a basis for optimizing floral design on the territory of the surveyed kindergartens in order to increase its functionality and aesthetic appeal.

References

Акопник С.В., Заїка О.В. Проектування дитячих дошкільних закладів. Містобудування та територіальне планування. 2014. Вип. 53. С. 3–9.

Бессонова В.П., Юсипіва Т.І. Видове різноманіття квіткових декоративних рослин у вуличних насадженнях нагірної частини м. Дніпро. Вісник Уманського національного університету садівництва. 2025. № 1. С. 57–66. DOI: https://doi.org/ 10.32782/2310-0478-2025-1-57-66.

Бессонова В.П., Яковлєва-Носарь С.О., Іванченко О.Є. Аналіз квітникового озеленення у парках і скверах Правобережжя міста Дніпра. Науковий вісник НЛТУ України. 2022. № 1, т. 32. С. 51–61. DOI: https://doi.org/10.36930/40320108.

Бойко Т.О., Ворона А.М. Аналіз стану квітникового оформлення міста Кропивницький та шляхи поліпшення. Вісник Уманського національного університету садівництва. 2023. № 2. С. 12–13. DOI: https://doi.org/10.32782/2310-0478-2023-2-71-76.

Гапон С.В., Гапон Ю.В., Пархоменко Н.О. Дворічні квітниково-декоративні культури квітників м. Полтави та перспективи їхнього використання. Природнича освіта та наука. 2024. Вип. 5. С. 36–40. https://doi.org/10.32782/NSER/2024-5.07.

Гібнер Т.В., Сорочинська О.А., Танська В.В. Формування у дітей дошкільного віку природничих знань у процесі ознайомлення з рослинним світом на ділянці закладу дошкільної освіти. Біологічні дослідження-2020 : збірник наукових праць. Житомир : ЖДУ ім. Івана Франка, 2020. С. 441–443.

Дементьєва О.І., Лаврись В.Ю., Дементьєв С.В., Лаврись О.Ю. Особливості створення проєкту озеленення та благоустрою дошкільних навчальних закладів сільської місцевості Херсонської області. Таврійський науковий вісник. 2023. № 133. С. 329–339. DOI: https://doi.org/ 10.32782/2226-0099.2023.133.44.

Дементьєва О.І., Черепанова Ю.В. Особ- ливості підбору асортименту рослин для озеленення території дошкільного навчального закладу. Актуальні проблеми озеленення населених місць: освіта, наука, виробництво, мистецтво формування ландшафту : матеріали ІV Міжнар. наук.-практ. конф. 14–16 травня 2020 р. Біла Церква : БНАУ, 2020. С. 16–19.

Зібцева О.В. Видовий склад, стан і декоративність деревних насаджень навчальних закладів. Науковий вісник НЛТУ України. 2018. № 3, т. 28. С. 22–25. DOI: https://doi.org/ 10.15421/40280304.

Іщук Л.П. Аналіз стану квітникових насаджень м. Біла Церква та шляхи його поліпшення. Агробіологія. 2012. №. 8. С. 78–82.

Краснов В.П., Орлов О.О., Ведмідь М.М. Атлас рослин-індикаторів і типів лісорослинних умов Українського Полісся : монографія. Новоград- Волинський : НОВОград, 2009. 488 с.

Осауленко І.М., Олешко О.Г. Перспективи використання представників роду Hosta Tratt на міських об’єктах ландшафтної архітектури. Інновації у садово-парковому господарстві України : матеріали Всеукр. наук.-практ. інтернет-конф. здобувачів вищої освіти та молодих учених, 26 жовтня 2022 р. Біла Церква : БНАУ, 2022. С. 18–23.

Осьмачко О.М. Особливості використання клумбових рослин в структурі квіткових композицій. Researching Advanced Horizons of Global Progress: Challenges and Innovative Concept : Proceedings of the 4th International scientific and practical conference. December 13–15, 2023. Seville, Spain, International Scientific Unity, 2023. Р. 90–92.

Пономарьова О.А., Мильнікова О.О., Ліннік А.А. Асортимент та стан квітникових насаджень Соборного району м. Дніпро. Наукові доповіді НУБІП України. 2021. № 5 (93). http://doi.org/10.31548/ dopovidi2021.05.013.

Про затвердження Санітарного регламенту для дошкільних навчальних закладів : затв. наказом МОЗУ від 24 березня 2016 р. № 234. URL: https:// zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0563-16#n272.

Рожак-Литвиненко К.Б., Бережна А.А. Види квіткового оформлення. Теорія та практика дизайну : збірник наукових праць. Київ : НАУ, 2021. Вип. 23. С. 150–160. DOI: 10.18372/2415-8151.23.16282.

Свірщук І.О., Сорочинська О.А., Танська В.В. Формування основ природознавчої компетентності дітей старшого дошкільного віку технологією квест. Педагогіка і психологія сьогодення: теорія та практика : збірник наукових робіт сучасн. міжнар. науково-практ. конф., 17–18 січня 2020 р., м. Одеса. С. 77–80.

Стрельчук Л.М., Ларченко Д.В. Викори- стання сукулентів в озелененні територій дитячих садків м. Херсон. Раціональне використання біоресурсів та охорона навколишнього середовища : матеріали наук. Інтернет-конф. молодих вчених, аспірантів та студентів, 17–19 березня 2021 р. Херсон : ХДАЕУ, 2021. С. 123–124.

Чепур С.С., Рішко Я.В. Оптимізація озеленення території дошкільних навчальних закладів в м. Ужгород. Стан і перспективи природокористування в Україні : матеріали ІІІ Всеукр. наук.-практ. інтернет- конф., 21–25 травня 2018 р. Ужгород : УжНУ «Говерла», 2018. С. 54–61.

Черняк В.М., Прокопчук В.М., Монарх В.В. Аналіз асортименту і стану квітниково-декоративних насаджень м. Вінниця та шляхи його поліпшення. Сільське господарство та лісівництво. 2016. № 3. С. 185–192.

Чипиляк Т.Ф., Мазура М.Ю., Береславська О.О., Лещенюк О.М. Квітниково- декоративне оформлення парків і скверів міста Кривий Ріг. Рекомендації щодо його поліпшення. Вісник НЛТУ України. 2014. Вип. 24.4. С. 164–169.

Шума О.В., Горбенко Н.Є. Класифікація квітників центральної частини міста Львова. Науковий вісник НЛТУ України. 2014. Вип. 24.11. С. 94–97.

Яришева Н. Ф. Методика ознайомлення дітей з природою: навчальний посібник. Київ : Вища школа, 1993. 255 с.

Baró F., Camacho David A., Pérez Del Pulgar C., Triguero-Mas M., Anguelovski I. School greening: Right or privilege? Examining urban nature within and around primary schools through an equity lens. Landscape and Urban Planning. 2021. Vol. 208, 104019. 11 р.

Poje M., Vukelic A., Doovedan I. Perception of Flower Beds in Public Green Areas. Agriculturae Conspectus Scientificus. 2013. Vol. 78. No. 2, pp. 125–129.

Published

2025-08-27

How to Cite

Mylnikova, O., & Ilchenko, L. (2025). THE ANALYSIS OF THE FLORAL DESIGN OF PRESCHOOL EDUCATIONAL INSTITUTIONS ON THE EXAMPLE OF DNIPRO CITY. Theory and Practice of Design, (36), 443–454. https://doi.org/10.32782/2415-8151.2025.36.44

Issue

Section

GARDEN AND PARK ART