FEATURES OF ROMANESQUE STYLE INTERIORS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/2415-8151.2025.36.37

Keywords:

medieval architecture, Romanesque style, symbolism, color scheme, materials, architectural forms.

Abstract

The article analyzes the interior space of Romanesque architectural structures as a reflection of the spiritual, aesthetic, and functional principles of the medieval era. Particular attention is paid to the techniques of forming an interior in the Romanesque style using compositional and coloristic means, traditional and modern materials, as well as a certain semantic series and the possibilities of implementing the identified arsenal of techniques and means in modern design. The purpose of the study: analysis of the features of the Romanesque style in the interior, identification of style-forming elements, determination of the color palette, their symbolism and role in the formation of the spatial environment. Methodology: To achieve the goal, a comprehensive interdisciplinary approach was used, encompassing methods of historical and cultural, art history, and architectural analysis. Comparative analysis was used to study the features of Romanesque interiors in relation to other architectural styles. Results. The study provides an understanding of some key features and principles of organization of residential and sacred interiors of several typical structures that have survived to the present day or have been reconstructed based on historical data. Aspects of spatial organization, materials, and interior decor are considered. Scientific novelty. The principles of organizing internal space in the Romanesque era depended on the characteristics of historical development, social and religious traditions, geographical location, and available building materials in different regions of Europe. The style-forming elements were arches, vaults, exposed stonework of walls and exposed wooden ceiling beams, plot compositions of column capitals and ornaments that carried a certain symbolic meaning, especially in sacred buildings, emphasizing the spiritual essence of the space. The main accent of the interior was a fireplace with knightly attributes. Practical relevance. Understanding the fundamental principles of Romanesque aesthetics and its functional basis will allow for a more conscious use of the principles of spatial organization characteristic of this era (clear zoning, axial and centric organization of compositions).

References

Бодак В. Релігія і культура: взаємодія та взаємовплив. Київ ; Дрогобич : Коло, 2005. 306 с.

Вечерський В. Курс історії архітектури. Київ : Інститут проблем сучасного мистецтва, 2006. С. 92–102.

Воробйова Л. Романський стиль. Архітектура: короткий словник-довідник. Київ : Будівельник, 1995. С. 257–258.

Гаврюшенко О.А., Шейко В.М., Тишевська Л.Г. Західноєвропейське Середньовіччя. Історія культури : навчальний посібник. Київ : Кондор, 2004. С. 282–322.

Європейська культура епохи Середньовіччя : конспект лекцій / Чернівецький держ. ун-т ім. Юрія Федьковича. Чернівці, 1998. 48 с. [6] Єфименко В.В. Культура Середньовіччя. Історія світової культури : навчальний посібник / кер. авт. кол. Л.Т. Левчук. 4-е вид. Київ : Либідь, 2003. С. 212–252.

Кемпбел Д. Герой із тисячею облич. Київ : Альтернативи, 1999. 392 с.

Клименюк Т., Проскуряков В., Ковальчук Х. Ілюстрований словник архітектурних термінів. Львів : Львівська політехніка, 2019. С. 87. [9] Левченко І.К. Романський собор Середземномор’я як культурний палімпсест. Місто: історія, культура, суспільство. 2020. Т. 10. № 3. С. 123–126.

Петренко М.Ю., Гальченко С.І. Середньовічна архітектура романського стилю. Актуальні проблеми природничих і гуманітарних наук у дослідженнях молодих учених «Родзинка – 2023». 2023. С. 56–58.

Полікарпов В.С. Лекції з історії світової культури. Харків : Основа, 1995. 389 с.

Сіверс В.А. Історія світової культури. Київ : НАКККІМ, 2011. 438 с.

Цебрій І.В. Романський художній стиль у мистецтві середньовічного Заходу : посібник. Полтава : ПНПУ, 2010. 64 с.

Цебрій І.В. Ідейно-художні напрями в культурному житті країн Західної Європи в добу Середньовіччя : посібник. Полтава : ПДПУ, 2008. 158 с.

Aubert M. Romanesque Cathedrals and Abbeys of France. London : Kaye, 1966. 663 p.

Charles V. Romanesque Art. New York : Parkstone Press International, 2008. 199 p.

Conant K. J. Carolingian and Romanesque Architecture (800–1200). London : Puffin, 1959. 572 p.

Kubach H. Romanesque Architecture. New York : Harry N. Abrams, Inc. Publishers, 1972. 438 p.

Little C.T. The Role of Monasticism in the Formation of Romanesque Art. The Art of Romanesque Sculpture: Studies in the History of Forms. Cambridge : Cambridge University Press, 1998. P. 9–25.

Mrusek H. Romanik. Leipzig : VEB E. A. Seemann Verlag, 1972. 234 p.

Norwich J.J. Great Architecture of the World. New York : DaCapoPress, 2003. P. 94–107. 288 p.

Published

2025-08-27

How to Cite

Sidorova, O., & Bozhko, M. (2025). FEATURES OF ROMANESQUE STYLE INTERIORS. Theory and Practice of Design, (36), 381–388. https://doi.org/10.32782/2415-8151.2025.36.37

Issue

Section

CULTURE AND ART