RESEARCH OF CONDITIONS OF BARRIER-FREE ACCESS FOR PEOPLE WITH DISABILITIES TO THE BUILDING OF THE MYKHAILO BOICHUK KYIV STATE ACADEMY OF DECORATIVE APPLIED ARTS AND DESIGN
DOI:
https://doi.org/10.32782/2415-8151.2025.36.34Keywords:
education, higher education institution, universal design, ramp, low-mobility population groups, people with disabilities, inclusivity of buildings and structures.Abstract
Purpose. The research is aimed at finding and analyzing technical solutions for developing a ramp project for the main entrance of the Mykhailo Boichuk Kyiv State Academy of Decorative Applied Arts and Design. The goal is to ensure unimpeded access to educational services for people with disabilities. Methodology. The study employs methods of analyzing normative documents on building inclusivity, statistical data on the number of people with disabilities in Ukraine, and studying universal design principles. A comparative analysis of three ramp planning solutions was conducted based on criteria of functionality, usability, structural optimization, and compliance with regulatory norms. Results. The current accessibility situation of the main entrance to the Mykhailo Boichuk Kyiv State Academy of Decorative Applied Arts and Design building was analyzed, revealing non-compliance with inclusivity standards. Three ramp design options were developed, ensuring access to the entrance group and meeting the requirements of DBN V.2.2-40:2018 «Inclusivity of Buildings and Structures». An optimal ramp variant was proposed from the perspectives of functionality, ease of use for low-mobility groups, and cost-effectiveness of the structural solution. Scientific novelty. Consists of a comprehensive application of universal design principles to a specific architectural object, taking into account the specifics of using the building as an art-oriented higher education institution. Practical relevance. The research results can be utilized in modernizing entrance groups of other educational institutions to provide inclusive access to education for people with disabilities.
References
Закон України «Про освіту» від 05.09.2017 № 2145-VIII. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/ show/2145-19#Text (дата звернення: 14.04.2025).
Закон України «Про вищу освіту» від 01.07.2014 № 1556-VII. URL: https://zakon.rada.gov.ua/ laws/show/1556-18#Text (дата звернення: 14.04.2025).
Конвенція про права осіб з інвалідністю : Конвенція ООН від 13.12.2006. URL: https:// zakon.rada.gov.ua/laws/show/995_g71#Text (дата звернення: 14.04.2025).
Абдулліна М. Адаптація робочих місць для людей з інвалідністю. Економічна правда. URL: https:// www.epravda.com.ua/columns/2023/03/6/697696/ (дата звернення: 14.04.2025).
Азін В.О., Грибальський Я.В., Байда Л.Ю., Красюкова-Еннс О.В. Доступність та універсальний дизайн : навчально-методичний посібник. Київ, 2013. 128 с.
Бармашина Л.М. Формування середовища життєдіяльності для маломобільних груп населення. Київ : Союз-Реклама, 2000. 89 с.
Давиденко Г.В. Упровадження соціальної інклюзії у закладах вищої освіти: бар’єри та шляхи їх подолання. Вісник Університету імені Альфреда Нобеля. Серія «Педагогіка і психологія. Педагогічні науки». 2018. № 2 (16). С. 123–128. DOI: 10.32342/2522-4115-2018-16-20.
Давиденко Г. Інклюзія у вищих навчальних закладах Європейського Союзу : монографія. Вінниця : Нілан-ЛТД, 2015. 314 с. DOI: 10.58521/978-966-924-026-2-2015-314.
ДБН В.2.2-40:2018 «Інклюзивність будівель і споруд». [Чинний від 2019-04-01]. Вид. офіц. Київ : Мінрегіон України, 2018. 64 с. URL: https:// drive.google.com/file/d/1XPb0yBipgi86aGABwac6dhfKtS K3FSVY/view (дата звернення: 14.04.2025).
Державна служба статистики України. Соціальний захист населення України. URL: https:// ukrstat.gov.ua/druk/publicat/kat_u/2023/zb/10/zb_ szn_2022.pdf (дата звернення: 14.04.2025).
Інклюзивне навчання. Міністерство освіти і науки України. URL: https://mon.gov.ua/ ua/tag/inklyuzivne-navchannya (дата звернення: 14.04.2025).
Конфедерація роботодавців України. Базова інформація про інвалідність. URL: https:// pwd.employers.org.ua/ua/book/2_1 (дата звернення: 14.04.2025).
Конфедерація роботодавців України. Офіційна статистика. URL: https://employers.org.ua/ news/id2642 (дата звернення: 14.04.2025). [14] Ніколаєнко С. Вища освіта – шляхом павука чи бджоли? LB.ua. URL: https://lb.ua/blog/stanislav_ nikolaienko/590984_vishcha_osvita-shlyahom_pavuka_ chi_bdzholi.html (дата звернення: 14.04.2025).
Сьомка С.В. Основи дизайну архітектурного середовища : підручник. Київ : НАКККіМ, 2019. 464 с.
Шкляр С., Шушлякова О. Universal design as the basis of forming an accessible architectural environment of modern cities. Urban development and spatial planning. 2023. № 82. С. 350–363. DOI: 10.32347/2076-815x.2023.82.350-363.
Fuller M., Bradley A., Healey M. Incorporating disabled students within an inclusive higher education environment. Disability & Society. 2004. Vol. 19, No. 5. P. 455–468. DOI: 10.1080/0968759042000235307.
Goldsmith S. Universal Design: A Manual of Practical Guidance for Architects. Oxford: Architectural Press, 2000. 138 p.
Moriña A. Inclusive education in higher education: challenges and opportunities. European Journal of Special Needs Education. 2016. Vol. 32, No. 1. P. 3–17. DOI: 10.1080/08856257.2016.1254964.
Preiser W., Smith K. (Eds.). Universal Design Handbook (2nd ed.). New York: McGraw-Hill Education, 2017. 496 p.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Ілля Сергійович Растворов

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.










