THE IMPACT OF GLOBAL CULTURAL TRENDS ON CONTEMPORARY UKRANIAN ARTISTS AND ART EDUCATION
DOI:
https://doi.org/10.32782/2415-8151.2025.36.28Keywords:
global trends, contemporary art, Ukrainian artists, cultural trends, digital art, traditional art, innovations in art, art education.Abstract
The purpose of the study is to identify the peculiarities of the influence of global cultural trends on the work of contemporary Ukrainian artists and to identify ways to integrate them into the art education system in order to update and adapt it to modern global challenges. The methodological basis of the study is a combination of interdisciplinary and integrated approaches, which allows for a comprehensive consideration of the impact of global cultural trends on the artistic practices of Ukrainian artists, as well as on the transformation of art education in the context of digitalization and globalization. The research is based on theoretical developments in the fields of cultural studies, art history, art pedagogy, sociology of culture, and media communications. The following methods were used in the study: analytical, synthetic, and cultural studies, which made it possible to comprehensively consider the issues and formulate reasonable conclusions. Results. The article analyzes how global and cultural trends, such as digitalization, street art, innovative artistic practices, and other artistic movements, are reflected in the work of Ukrainian artists and their importance for art education, in particular. Particular attention is paid to the adaptation of international trends to the local cultural context, the preservation of national identity and the formation of a unique style of Ukrainian artists in the context of globalization. Scientific novelty. The article analyzes the multifaceted impact of contemporary global cultural trends on the artistic works of Ukrainian artists and their importance for art education in general. The key trends that shape the global cultural landscape, such as the digitalization of art, the blurring of boundaries between different types of creativity, the growing popularity of socio-political art, the influence of mass culture and new media, are considered. In addition, the article predicts potential directions for the development of Ukrainian fine arts and art education, influenced by further integration into the global cultural space. The opportunities and challenges facing future generations of Ukrainian artists in the context of the dominance of global trends are discussed, as well as ways to stimulate innovation and original artistic expression. The study allows us to understand how contemporary artists in Ukraine respond to global cultural changes and in what forms they interpret them through the prism of national identity and current socio-political processes. Its practical significance lies in the possibility of using its results to update the content of art education in Ukraine in line with global cultural trends, improve the professional training of artists, facilitate their integration into the global artistic space, and formulate effective approaches to cultural policy and pedagogical practice in art institutions.
References
Артринок в Україні: як і де продається українське мистецтво. Щербенко Арт Центр. URL: http://shcherbenkoartcentre.com/uk/publication-ukr/ art-rinok-v-ukraini-yak-ide-prodayetsya-ukrainskemistectvo (дата звернення: 19.03.2025).
Бітаєва Г. Мистецтво муралу як динамічне художнє явище сучасного українського соціуму. Художня культура. Актуальні проблеми. 2022. № 18(1). С. 79–86.
Бойко О.П. Трансформація культури в умовах глобалізації. Вісник Харківського національного педагогічного університету імені Г.С. Сковороди. Серія «Філософія». 2012. Вип. 39. С. 25–34.
Бурнашов І.Ю. Артринок та світові горизонти сучасного образотворчого мистецтва України. Київ : Інформаційний центр з питань науки та мистецтва Міністерства культури України, Національна бібліотека України імені Ярослава Мудрого, ДЗК, 2018. Вип. 5/5. URL: https://nlu.org.ua/storage/ files/Infocentr/Tematich_ogliadi/2018/Art-rinok,%20 aukc%D1%96oni%202018.pdf (дата звернення: 18.03.2025). [5] Головей В., Лоид-Маиер О. Медіамистецтво як феномен сучасної медіакультури. Українська культура: минуле, сучасне, шляхи розвитку. 2022. № 40. С. 192–197.
Денисюк Ж.З. Мистецька освіта в умовах глобалізації та культурних трансформацій сучасності. Вісник Національної академії керівних кадрів культури і мистецтв. 2023. № 1. С. 23–28.
Дюкарєв Т. Вплив глобалізаційних процесів на український артринок у першій чверті XXI століття. Українські історичні студії. 2025. № 17/59. С. 203–211. https://doi.org/10.24919/3083-6158.17/59.22.
Дяченко А. Естетичні складники українського національного стилю формотворення та декорування. Українська академія мистецтва. 2023. № 34. С. 85–91.
Дячук А., Власюк О. Мурал як витвір мистецтва у контексті масової культури ХХІ століття. Українська культура : минуле, сучасне, шляхи розвитку (напрям «Мистецтвознавство»). 2023. № 44. С. 220–225.
Левадна М.М. Феномен національної ідентичності в сучасній українській образотворчості. Modern challenges: trends, problems and prospects development : матеріали 18-ї міжнар. наук.-практ. конф., м. Копенгаген, Данія, 7–10 травня 2024 р. Copenhagen : International Science Group, 2024. С. 33.
Ложкіна А. Мистецтво України / пер. з англ. Н. Плахота. Київ : ArtHuss, 2024. 340 с.
Панфілова О.Г., Каленюк О.М. Просування сучасного українського мистецтва в умовах артринку. Українська академія мистецтва. 2022. № 32.
Сімончук О. Як сучасні технології змінюють мистецтво. Your Art. URL: https://supportyourart.com/ stories/art-technology/ (дата звернення: 13.05.2025).
Тормахова А. До проблеми взаємодії мистецтва та політики в контексті сучасної культури. Вісник Національної академії керівних кадрів культури і мистецтв. 2022. № 2. С. 64–68.
Шило О.В., Івашко О.Д. Монументальне мистецтво і стрітарт у сучасному міському просторі. Науковий вісник будівництва. 2016. Т. 84. № 2. С. 74–78.
Malezhyk Y., Churikova O. Contemporary art as a tool for dialogue between different cultures in the training of art students. Synergy of Science, Technology, and Innovation : Proceedings of the International Scientific Conference Amsterdam, Netherlands, May 6, 2025. Amsterdam : Bookmundo, 2025. P. 70–73.
Tudor R. The Pedagogy of Creativity : Understanding higher order capability development in design and arts education. Proceedings of the 4th International Barcelona Conference on Higher Education. 2008. Vol. 4. Higher education, arts and creativity. URL: https://core.ac.uk/download/ pdf/41782455.pdf (дата звернення: 17.05.2025).
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Юлія Миколаївна Малежик

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.










